По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?
С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.
"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.
Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.
"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”
Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите, транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.
На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.
Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.
"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."
Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."
Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.
На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".
Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.
Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.
Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.
Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Сигурност на фирмата: защо застраховката е инвестиция, а не разход?
70% от инвестициите в бизнес имоти в ЦИЕ са насочени към Полша и Чехия
Kaufland получи инвестиционен кредит от „УниКредит Булбанк“ в подкрепа на устойчивата си експанзия
Правителството разглежда Румен Спецов за особен управител на "Лукойл Нефтохим"
Веселин Коларов: Наградните фондове на тенис турнирите растат с между 1,5% и 3%
River Park продължава да расте – 65% от къщите от Фаза 2 вече са продадени
Влак блъсна мъж, докато гледал в телефона си
Обедна емисия
Румен Спецов е предложението за особен управител в "Лукойл"
Нашмъркан с кокаин: Световен шампион по бокс стана за резил
Тошко Янчев надъха здраво младите "лъвчета"
И германски национали защитиха трагичния Вирц
Карло Анчелоти каза за какво мечтае
ОФИЦИАЛНО: Левски обяви много важна новина
Мбапе се предаде пред головата мощ на Кристиано Роналдо
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
3 зодии с финансов късмет до края на ноември 2025
5 неочаквани признака, че здравето на червата е влошено
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Истината за колагена: Кога и как да започнете да го приемате
Проблемът с главните пешеходни артерии във Варна продължава: Пропадна част от площад "България“
Нови правила от юли 2027 г. за плащанията в брой
Регата слага край на сезона на морските спортове във Варна
Билборд против зелената зона във Варна се появи на бул. "Княз Борис I"
Бизнесът е съгласен да има още два неработни дни около Нова година
Полицията във Варна с голям удар по контрабандните цигари
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи
Китай откри първата фабрика за масово производство на летящи таксита
Blue Origin успешно върна първата степен на ракетата New Glenn
Магнитната буря на Земята продължава почти две денонощия
Mars Express снима последствията от ледниковия период на Марс