Обмислят с близо 80% да вдигнат данъка за старите автомобили. Информацията е на база проект за изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа.
"Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", коментира председателят на "Прес-авто клуб" Борислав Цаков в студиото на "България сутрин".
По думите му, за да си купуваме по-нови и чисти автомобили, няма да стане с натиск, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина.
"В момента старият му е по-изгоден", допълни Цаков.
Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.
"Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили - ГТП. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли. Големият проблем са неизправните автомобили. Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев в ефира на Bulgaria ON AIR.
Проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил, подчерта Цаков.
"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".
Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи 5-10-годишни коли. Гостът обясни как може да стане това: "Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".
Експертът не вижда ефект от въвеждането на "Зелената зона" в центъра на София. "Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", даде пример Рашев.
Събеседникът му отбеляза, че българинът живее все по-добре, въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева.
"Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи Цаков. Той допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова много.
"Автомобили има. Само в Румъния, ако върнете стар автомобил и вземете нов - електрически или екологичен, държавата ви дава малко над 11 500 евро, даде пример Цаков.
Малък проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища, завърши Рашев.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Приходите на германската химическа индустрия се свиват през третото тримесечие
Васил Караиванов: Доста нелогични прогнози се наблюдават в проектобюджета
Акциите на технологичните компании повличат надолу S&P 500 и Nasdaq*
Шефът на държавния резерв: Има достатъчно запаси от горива
Стилиян Запорожанов: Предприемачеството не е само процес на оптимизация, то е акт на визия
Пазарът на труда в САЩ през втората половина на октомври се е забавил спрямо началото му
От кръгова отбрана до 360-градусова киберсигурност – уроци за оцеляване в дигиталната епоха
Осъждан ученик е хванат да прави дози с наркотици за училище
Горива в България има, гарантирани са на достъпни цени, увери енергийният министър
Гигантска коледна елха разпръсква празнична магия пред НДК (СНИМКИ)
Патриарх Даниил: Преобладава егоизмът - нека не се отричаме от любовта и вярата в Бог (+ВИДЕО)
Бобма! Пеп Гуардиола напуска Манчестър Сити
ВИДЕО: Селта - Барселона
Суле отново пренебрегнат от Аржентина, заиграва за Италия?
ВИДЕО: Лудогорец - Арда
ВИДЕО: Интер - Лацио
Франция - Украйна на 10-ата годишнина от Батаклан! Дешан недоволен
Милена Милотинова: Фолклорът е магия, която ни събира, където и да сме по света
Вълшебен компрес с рициново масло помага при перименопауза
Салата с риба тон и бял боб
Поверия за Свети Мина
Гаранция за уют с eMAG Black Friday
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
Общинският съвет във Варна обжалва решение на съда за наредбата за преместваемите обекти
Хороскоп за 12 ноември 2025
Отстранена е аварията на тръбопровода във Варненското езеро
Петокласници от училище „Захари Стоянов“ посетиха Районния съд във Варна
В Дом за стари хора „Гергана“ отпразнуваха 100-годишен юбилей на Гена Енчева
Борисов: Може да има само минимални промени в бюджета
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия