Мамутите са изчезнали заради вулканични изригвания

Падането на метеорит не е причинил загиването им
1 авг 2020 20:38, Петя Славова
Мамутите са изчезнали заради вулканични изригвания
Снимка: БГНЕС

Американски учени установиха, че ледниковия период преди 13 000 години, поради който са изчезнали мамутите, е възникнал не заради падането на метеорит, а заради цяла поредица от вулканични изригвания. Резултатите от изследването са публикувани в списание „Science Advances“.

В края на плейстоцена, преди около 12 800 години, след няколко хилядолетия на общо затопляне, климатът на Земята изведнъж се е върнал рязко към ледниковата фаза, наречена късният Дриас. Това е било последното силно заледяване на Земята, което убило мамутите и другите големи животни в Северното полукълбо, предава БГНЕС.

Според една от версиите охлаждането е причинено от падането на голям метеорит или “кометен дъжд”, според друга – от масивни вулканични изригвания. Пепел и малки твърди частици, изхвърлени от вулкани, могат да образуват атмосферна суспензия като аерозол, отразявайки слънчевите лъчи, и да не ги пропускат към земната повърхност. Според изчисленията на геолозите, масови изригвания, продължили от една до пет години, могат да доведат до глобално охлаждане.

Изследователи от Университета в Хюстън, Бейлорския университет и Тексаския университет A&M, които са разкопали пещерата Хол в Централен Тексас, са открили сериозни доказателства в подкрепа на хипотезата за “вулкана”.

Находищата в тази пещера са на възраст между 6 и 20 хиляди години. Някои са запазили уникални геохимични признаци на древни вулканични изригвания, които по-рано са били сбъркани със следи от извънземна намеса.

Професорът по природни науки в университета в Хюстън, Алън Брандън, казва: “Охлаждащият епизод, известен като късния Дриас, е причинен от множество съвпадащи си процеси на Земята, а не от голям взрив на метеорит в атмосферата.”

Изследователите извършили изотопен анализ на осмия от утаечните слоеве на пещера Хол и също така измерили нивата на сидерофилните елементи като иридий, рутений, платина, паладий и рений. Според учените съотношенията на тези елементи показват техния земен произход, защото при метеоритите и астероидите тези съотношения са различни.

Авторите твърдят, че източникът на тези елементи са големи вулканични изригвания на Алеутските острови и Каскадните планини в Северна Америка, както и вулкани в Европа.

Получените данни са първите сериозни веществени доказателства в подкрепа на „вулканичната“ хипотеза за охлаждане в късния Дриас. Болшинството от предишните находки водеха повече към извънземна причина.

Както отбелязват самите изследователи, е малко вероятно причината да са били само вулкани. Според друг автор на труда, Стивън Форман, професор по земни науки в университета в Бейлор, охлаждането в късния Дриас най-вероятно се дължи на цял набор от фактори: плъзгането на ледената покривка в Атлантическия океан и увеличаването на снежната покривка, а мощните вулканични изригвания са били важен двигател за изменението на климата.

Още от Ако щете - вярвайте
4 пейзажа разкриват какво ви очаква през август

Грета преди 1 седмица
от вредни емисии на манипулирани дизели са измрели

Богомил преди 1 седмица
До така е

Само ние българите не сме алчни.Това ли твърдиш?Алчни са проклетите американци. И откъде дойдоха тези алчни американци?Не бяха ли те европейци,сред които сме и ние българите.Ами процесите в България, това което не харесваме, не са ли продиктувани от алчността на българите.Ами убиството на Авел от Каин не се ли корени в крайна сметка от алчността?Не е ли общочовешки сремежът да се живее по-лесно за сметка на останалите хора или държави? Нима руснаците са идеалисти и не взимат чуждото?

така е преди 1 седмица

Само дето за едната алчност нямат милост ни към свои,ни към чужди!А на такива никакво доверие!

Анонимен преди 1 седмица
Тази държава, "създадена преди 200 г", от 100 г доминира в света в икономическо и научно-техническо отношение и дори държави с по 3000 г история се равняват по нея.
Така че - да, добре е да вярваме на учените й, защото са най-добрите в света.

SVETA преди 1 седмица
До Влади
ОСОБЕНО ТЪПИТЕ АМЕРИКАНСКИ УЧЕНИ КОИТО ИСКАТ ДА ИЗПЪКНАТ

SVETA преди 1 седмица
ДА ВЯРВАМЕ НА ДЪРЖАВА СЪЗДАДЕНА ОТ 200 ГОДИНИ С ПРЕЗИДЕНТ КОЙТО НЯКОЛКО ПЪТИ Е ФАЛИРАЛ,ТЕ И НА ЛУНАТА БЯХА КАЦАЛИ. КОЙТО Е НЕУК И ГЛУПАВ ДА ИМ ВЯРВА,ЗАЩОТО АКО НЕ СТЕ С АМЕРИКА ЩЕ ВИ НАЛОЖАТ ТЪПИТЕ АМЕРИКАНЦИ ГЛОБИ

Щерю преди 1 седмица
Само Дебелян Пеевски от мамутите оцелял...

DAWEDA преди 1 седмица
На множество места по света след изледвания са намерени следи от нанодиаманти и платина които могат да се образуват само от много голяма температура, такава която е възможна само от сблъсък на космическо тяло. Педи година от НАСА след сканиране на Гренландия са открити 2 кратера на метеорити датирани от поне 11 000 години...

DAWEDA преди 1 седмица
Според някои теории преди 12 800 години по голямата част от Северна Америка и около половината (северната) част на Европа са били покрили с ледници. Смята се че няколко метеорита паднали на ледниците са причинили огромни наводнения и покачване на нивото на световния океан, заради което земни площи с размерите на днешен Китай и Европа са потънали под вода. Смянта се, че древни цивилизации които са били основно разположени по крайбрежията за изчезнали заради тези наводнения.

Въпрос преди 1 седмица
А замръзналите мамути вкоченени намерени в сибир непокътнати о те ли от вулканичното озригване са дали фира? :)))

Дино преди 1 седмица
Мамутите изчезнаха, сега да видим как да изчезнат мутрите :)

Шопо преди 1 седмица
Глупости! Изчезнаха заради КОВИД19...

Влади преди 1 седмица
Мъдро, много мъдро! Сняг, лед и изчезват големите животинки. Обаче, последните мамути са живели на остров Врангел допреди 3500 години, а на този остров си е доста студеничко - намира се в Северния ледовиит океан. Нещо скъца в тази теория. Сега всеки се пише учен, всеки публикува глупости, ама има и много неграмотни балъци, дето вярват.

МАМУТ преди 1 седмица
Те за мамутите не са сигурни преди13000 год, кво остава нза донозаврите преди 50 млн години.

Анонимен преди 1 седмица
Изчезнали са сигурно от една първобитнa корона.

Анонимен преди 1 седмица
Ех едно време какви Мамути имаше....

Анонимен преди 1 седмица
То за динозаврите се разправя, че са изчезнали заради падането на метеорит, а не за мамутите ама както и да е (може и за тях да има подобно твърдение но не съм чувал).