Бъдещето при колите ще е по-скоро еклектично, отколкото електромобилно

България се нуждае от автомобилна екосистема, не от собствено производство
20 май 2022 22:00, Анисия Иванова
38
Бъдещето при колите ще е по-скоро еклектично, отколкото електромобилно
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

През последните 30 години правителствата в България пренебрегват автомобилния сектор и не разбират значението на остарелия автомобилен парк като елемент от националната сигурност. Няма среда, която да благоприятства обновяването на автомобилния парк, а в новата икономическа ситуация ще има спад на средствата за насърчаване на електромобилност - процес, който в България дори не е започвал. Макар да има стремеж за развиване на местно производство, не може да има реалистични очаквания за големи външни инвестиции в сектора. Това коментира автомобилният експерт Калоян Желев в ефира на предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

"Имаме нужда от модернизация и обновяване на автомобилния парк и най-вече започване на промяна, защото промяна няма - досега има по-скоро продължаване на бездействието.", смята гостът.

Данните за продажбите през първите месеци на 2022 г. (около 6 хил. нови автомобила, около 60 хил. втора ръка; 50% от колите на възраст над 20 години) отразяват нулевата политика и разбиране за ролята на държавата, каза Желев.

"Няма ги макро предпоставките, за да очакваме сериозен инвеститор. Не можем да не отчетем, че секторът на автомобилните доставчици по нашите български стандарти в последните десетина години забележимо нарасна. Това обаче съвсем не ни прави потенциален автомобилен производител - производството на компоненти и сглобяването на крайния продукт по един икономически обоснован и печеливш начин са много различни задачи. Далече сме от създаването на екосистема, която да благоприятства подобно производство, а и не мисля, че би трябвало да се стремим към това. Нека създадем качествена среда и добра екосистема и [инвеститорите] сами ще дойдат."

Напускането на Renault на Русия е емблематично за някои от предизвикателствата пред световната автомобилна индустрия в настоящата ситуация, каза Желев.

"Никой не смята да си тръгва от Русия завинаги. Това е индикатор за отношението на всички към Русия - напускат панически, най-вече по репутационни причини, а и в момента руският автомобилен пазар е в тежък колапс с близо 80% спад през април... Това паническо напускане ще бъде обект на развитие - след като се уталожи конфликтът, производителите ще започнат един по един да се връщат", прогнозира той.

Спадът в продажбите на автомобили е не само в Русия, но в световен мащаб той е заради липсата на коли в дистрибуторската мрежа и производствен капацитет. Това е другата страна на медала, която се вижда в Китай и производството на Tesla в страната. Заради Covid ограниченията на работниците е забранено да напускат заводите на компанията в Шанхай и на практика спят до поточните линии, коментира Желев.

"На това се гледа като на временна мярка, която да не преустанови производството... Tesla е пример за страданията в друг регион на света, които отново влияят на тази сложна индустрия и в крайна сметка резултират върху множество кризи, които ще променят и нея и нас като потребители и може би света около нас.", допълни Желев.

Дефицитът на нови коли вдига цените на употребяваните автомобили, тъй като пренасочва търсенето към вторичния пазар.

Проблемите с чиповете започнаха още през 2020 г. и очакванията, макар и неубедителни, са за излизане от тази криза през 2024 г., коментира другата криза в сектора Желев. "Няма бързи краткосрочни решения, защото производството на полупроводници е бавна индустрия с дълъг цикъл", каза той и добави, че автоиндустрията се конкурира все по-ожесточено за чипове с умните устройства. Потреблението расте диспропорционално на новите мощности за чипове, които се нуждаят от високо квалифицирани кадри и достъп до сериозни водни ресурси, така че не може да се очаква скорошно разрешаване на кризата.

По думите му една от причините за кризата с чиповете е необичайната суша в Тайван, където е концентриран най-големият процент от производители. Една такава верига от наглед случайни и несвързани помежду си събития доведоха до дългосрочна тежка криза, която пък доведе до по-високи печалби за автомобилните производители, както видяхме от финансовите резултати за първото тримесечие.

Компаниите са преориентирали компонентите си към колите с най-висока добавена стойност в момента - електромобилите - които са силно субсидирани от държавите в световен мащаб. Някои от производителите са постигнали дори исторически рекордни финансови резултати с тази стратегия, коментира Желев. "Хем е страдание, хем прилича малко на пир по време на холера.", оцени той.

Променливите в индустрията са толкова много и толкова разностранни, че не може да се правят прогнози за бъдещето, каза Желев. Европейската комисия все още държи на целите си за премахването на двигателите с вътрешно горене, но с наближаването на крайните дати става все по-любопитно дали ще успее да ги изпълни.

"Дефицитите и рисковете са навсякъде - суровини, ресурси, енергоносители в контекста на военния конфликт в Украйна. Моята прогноза е, че бъдещето ще бъде по-скоро еклектично, отколкото електромобилно или фосилно. Ще надделее здравият разум, че за различни транспортни цели най-висока емисионна ефективност имат различен вид задвижване.", смята гостът.

Може ли България да се надява скоро да има собствено автомобилно производство, какво се случва с големите концерни като Volkswagen, Toyota и Stellantis може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
1
 
7
 
! Отговори
g.venov преди 1 година
само да питам като са толкова най електромобилите защо са само около 5-6 % от световния автопарк и субсидийте вече почти навсякъде ги спряха и защо Тесла е изкараха от борсата-заради егологични проблеми,стига с тези "зелени " лъжи,колкото и зелена енергия,ала-бала,затова всички си купуват газ от Русия,пълни лъжи и лобиране за крадене.
32
0
 
12
 
! Отговори
Док преди 1 година
Тоя за какво обновяване на автопарка говори? Дори най-евтината нова кола на пазара е непосилна тежест за бюджета на 90% от населението ни.
31
0
 
0
 
! Отговори
к преди 1 година
До Файненшъл Таймскакви 70% инфлация бе оли
30
1
 
1
 
! Отговори
Да допълня... преди 1 година
До Бедния 20 И спирта да си го произвеждаш сам от джибри на село.
29
4
 
13
 
! Отговори
Файненшъл Таймс преди 1 година
България с най-висока Инфлация в цяла Европа, ефективно 70%! Честиту Братя и Сестри България, ПП Правителството Пародия най-сетни ви вкара в Световните Новини!!
28
0
 
4
 
! Отговори
Светът преди 1 година
Калоянчо, Светът не е бизнес. Светът е движение, а човечеството-работа. Аман от плямпала и далавераджии.
27
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Бедния Знаеш ли колко реално струва бензинът при нормален пазар? В момента галон в САЩ с ДДС и в условията на войната в Украйна и кризата е към 4.50$, т.е. 1$/л крайна ценарза клиента. Промишленият спирт с акциз, ДДС и т.н. няма да ти е 1$, а ще е 2-3. А откъде суровина? Вместо хляб да правим гориво? То и от рапица правеха....
26
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всезнайковци, които не са виждали автомобилен завод от вътре! Проблемита са от около 2018 г. от изискването AEC-Q200 qualified! Цялостен поглед върху развойния процес на автомобилите се получава, когато участваш в него, а не да произвеждаш части на ишлеме, или дори да програмираш части от развойната дейност! В България няма зарядни колонки, няма вече и ток, така, че бъдещето на е-мобилите е далеч! Поне още 20 г. ще имаме коли с ДВГ! Автомобилния парк ще бъде стар и за в бъдеще, защото няма ДВГ
25
2
 
6
 
! Отговори
Градинаря преди 1 година
Незнам за какво е тази статия тук съм за коментарите.От войната в Украйна и славните и герои до голи гимнастички и великата руска инжинерна мисъл-има всичко за всеки.Ито мен малко инфо: Дъждовете спряха време е за садене на зеленчука в откритите градини почвата е много добра а ,който не е пръскал разтвор с синкамък и вар утре е идеално след 19ч.за да не изгорите листата от слънцето и следвщите 7 дена няма да вали.
24
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ahaaa...a plana za vazstanoviavane ot plandemiata kak e, marda li, varvi li, lazi li, palzi li, butate li go, darpate li go, vlachite li go, priplazgate li go?! ili ste mu slojili sankcii?!
23
1
 
2
 
! Отговори
Оптимус Прайм преди 1 година
До Вангус МаксимусАми те преди го правиха с боклyка и никой не знаеше какво товариха от италянската мафия в балите с боклyци дето нашите мутри ги заравяха в мините и кариерите ...Дано сегашния екоминистър Сандов да успее да устои на зеленото и белото поднесено от 23 годишна гимнастичка планинарка само по поднос ;)
22
2
 
18
 
! Отговори
Пипи преди 1 година
1.36% литий има на земята ,електрически ще са само играчките на жените ви смешници .
21
11
 
6
 
! Отговори
Военен брокер преди 1 година
Бензина не го махат щото арабите и руснаците ще умрат от глад.И това е и наш проблем арабите ще мигрират тук-около 100 милиона , а руснаците ще използват атом ако не им пращаме по 300 милярда такса спокойствие на година от ЕС...
20
3
 
14
 
! Отговори
Вангус Максимус преди 1 година
Незнам ама що си мислим ,че всички бракувани токсични батерии ще дойдат един ден в България и некоя мутра ще ги заравя в изоставените кариери ,язовири и ями -абе дето намери докато не потече отрова от изворите ни....
19
4
 
13
 
! Отговори
Боев преди 1 година
Литър промишлен спирт излиза за 1$ за литър,и е еквивалент на 1 л бензин,но е възобновяемо екологично гориво... България имаме и зърно и биомаса колкото щеш, но хора няма със здрави *** .Щото ,който реши да прави еко гориво изчезва случайно по пътя от спирката до блока като шефа на БАН Варна 2017г. 1 -година след като доби гориво от тинята след 200 м дълбочина в Черно море през 2016г...
18
4
 
7
 
! Отговори
Гатанка преди 1 година
Бачка в ЕС живее в ЕС никога не е ходил в Раша (страх го е не ,че няма 2 бона за за два дена в Москва ,но го е шубе да не го разчекнат в некой подвал) ,иначе само се пени да ги хвали...Що е то ?
17
9
 
13
 
! Отговори
Бедния преди 1 година
В Бразиля си карат на алкохол в пакистан на водород само ние се чудим как се прави топла вода.Елктрички с цена на голям апартамент не ми трябват.Предпочитам Фиат пунто на спирт за 2000 $...
16
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Фолксваген искат да отворят двете си фабрики в Русия ама май сега руснаците не давали ;) А знаете ли кво стана когато рено и пежо напуснаха Иран ? Иранците влязоха във фабриките им и продължиха да ги произвеждат. Сигурно са и по евтини щото не плащат лицензи :) Единственото неудобство е че всички рена и пежа са модел 2014 та и нов модел не се предвижда :)))) Сега и руснаците мислят да направят нещо такова ;) А чипове могат да ре произвеждат поне на три места в света защо не ги правят не знам .
15
1
 
0
 
! Отговори
доста преди 1 година
6еитани
14
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Вместо да сменяме летни и зимни гуми, ще сменяме летни и зимни подкови ......