По вода за $17 млрд.: От Солун до Белград към Централна Европа

Балкански канал ще свързва Морава с Вардар до Дунав
3 авг 2017 20:11, Анисия Иванова
97
По вода за $17 млрд.: От Солун до Белград към Централна Европа
Снимка: Reuters, архив

Грандиозен проект на стойност 17 милиарда долара ще реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония, в рамките на който се предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, привличайки интереса и на Китай, съобщава електронното издание на гръцкия в. "Прото тема".

Амбицията на гръцкия премиер Алексис Ципрас е да свърже името си с този мащабен проект, който се очаква да промени геостратигическото значение на Солун.

Става дума за свързване по вода на втория по големина гръцки град с Белград и Централна Европа с помощта на реките Вардар и Морава.

Балканският канал ще бъде с обща дължина 650 километра и преминавайки през Гърция, Македония и Сърбия ще стига до р. Дунав. Това ще е речен път с общоевропейски мащаби. С него през Дунав ще се стига до страни от Централна Европа и не само дотам, пише още изданието.

Проектът е приоритетен за правителствата на Сърбия, Гърция, Македония, а също и на Китай, който се интересува от намирането на алтернативни пътища, по които стоките най-бързо и при най-ниска себестойност да стигат до Европа.

За него е било разговаряно и на неотдавнашната среща на Ципрас в Солун с неговия сръбски колега Александър Вучич. Тогава Ципрас каза, че проектът е с огромно значение за Гърция, Сърбия и цяла Европа, тъй като ще свързва Егейско море с река Дунав.

Целта на проекта е също и да свързва Средиземноморието с Централна Европа чрез различни водни пътища, така че превозите най-бързо да бъдат пренасяни от пазарите в Китай до стария континент.

Привържениците на канала Вардар, Морава, Дунав смятат, че проектът ще подпомогне превозването на стоки до пазарите на Централна и Северна Европа, а също и до Кавказ и Черно море, като по този начин съществено ще бъде занижена ролята на морските превози през Босфора, отбелязва вестникът.

Смята се, че при изграждането на канала трудните места на реките ще бъдат заобикаляни с изкуствени канали, а близо до границата между Сърбия и Македония се предвижда да бъде изграден изкуствен канал, дълъг 30 километра, който ще свързва река Морава с Вардар.

Белград подкрепя горещо реализацията на проекта, който ще даде възможност на страната да получи търговски излаз на Централна Европа и Средиземноморието, тъй като след разпадането на Югославия Сърбия няма излаз на Адриатика.

На свой ред Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа.

При посещението си в Белград през 2016 г. китайският президент обсъди подробно изграждането на канала, а китайската компания Чайна Гезоба Груп Корпорейшън подписа протокол за разбирателство със сръбското правителство и му връчи цялостен проект, пише още гръцкото издание, цитирано от БТА.

Вестникът припомня, че не за първи път се говори за плавателен канал, който да свързва Солун с Белград и Централна Европа, и че тази идея е стояла още в средата на 19 в. след създаването на мощната Австроунгарска империя, когато Виена е стартирала план за излаз на Егейско море.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
63
0
 
10
 
! Отговори
ГГК преди 6 години
Безумие в стил Беломорканал и Софийското море.
62
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Оста Атина - Скопие се размърда и почна да бълва глупости. Толкова е тъпо, че не си струва да се коментира. Обаче, на македонците подобни идеи им идват дюшеш, следващия проект вероятно ще е стълба към небето.
61
1
 
12
 
! Отговори
Дени Каменов преди 6 години
До Я, па Ямостът видин калафат беше идеята за връзка на солун с западна европа сега се говори нещо друго от гърците. Направете магистралата видин софия и всимчко ще си дойде на място Ще се изпарят глупавите желания за воден път до белград скопие и солун което пълна глупост
60
1
 
9
 
! Отговори
Щирлиц преди 6 години
Идеята сигурно е на Ал.Велики,доразвита от Василий II,а в по-ново време от Тито.Сега американските самолетоносачи ще достигат централна Европа-ни армия ни трябва,ни полиция/не че имаме/,изобщо раят е близо.
59
1
 
11
 
! Отговори
Мда преди 6 години
Още един колосален македонски проект.Друго си е да си "античка" нация,ей!
58
1
 
11
 
! Отговори
lewis преди 6 години
По реалистично е ние да си изкопаем един канал до Бяло море! Само около 50км е през Маказа разстоянието, но пък ще си направим градчетата и селцата в Източните Родопи пристанища.
57
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тинтири- минтири ! Те гърчетата и македончетата искат и на Луната да се качат , ама друг път!
56
2
 
14
 
! Отговори
бг преди 6 години
Този път минава все през български територии.
55
3
 
15
 
! Отговори
и преди 6 години
ще кацнат на слънцето през нощта да не им е толкова топло на краката
54
11
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А мутрето с хъбчето пак ще гледа отстрани и ще премигва на парцали.
53
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Товариш Путин, като завърши Керченският мост другата седмица ще изпрати всички зекове заедно с лопатите и кирките към Солун да построят канала, а Газпром ще сложи по 2 тръби от ляво и дясно на Канала. При товариш Путин няма суетене и мотане, всичко става аламинут.
52
0
 
16
 
! Отговори
Yoyoyo преди 6 години
Аз викам да го асфалтираме тоя воден път и готово...А?
51
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До СотирНямаш Очастък ти, драги. С тебе никой не иска да говори дори, защото като се стигне до реализацията на проекти, по заповедн на некой от Брщксле или Фашингтон те се прекратяват, независимо дали е изгодно за тебе или неюА и с тая грамотност твоята - нема за какво да те канят - ти и да се подписваш не можеш..
50
5
 
8
 
! Отговори
Сотир преди 6 години
Тия 17 милярда само за проект и обезщетения на собственици на земи няма да стигнат...Не съм хиролог но нашия очастък как ще е с този канал?...По е вероятно канала Варна - Русе,да се реализира с китайски пари.
49
4
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
По-голяма глупост не бях чел! Такъв канал е невъзможно да се построй, първо денивелацията е колосална, второ тези реки нямат нужния дебит за да захранват плавателни канали. Още по-фрапантна е глупостта този виртуален канал да е някаква алтернатива на Босфора, очевадно не се прави разлика между речно и морско корабоплаване. Въобще това са само голи политически изхвърляния, те със същия успех може и да кацнат на Слънцето.
48
1
 
10
 
! Отговори
гошо тъпото преди 6 години
така както са се разработали комшийте и имат мераци да направят и канала от Силистра до Варна защото ние го правим 40 години
47
1
 
20
 
! Отговори
бай иван преди 6 години
Цялото това нещо ми мяза че от нюза нещо пак са се изгубили в някой превод.
46
0
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това малко ми напомня на "София на три морета".Не знам за какво корабоплаване иде реч, ама Вардар в голяма колкото Струма. И на места има толко стръмни дефилета че няма на къде да се пипа. Освен кану по тази река друго не може да мине.
45
4
 
23
 
! Отговори
бошлаф преди 6 години
Абе, хубава работа, ама гръцка.
44
0
 
20
 
! Отговори
Сп???нс преди 6 години
Една испанска фирма спечели строежа на разширението на Панамския канал за 4млрд и при завършването сумата беше набъбнало до 16 млрд. и са само 80км . Та тези пари единствено за проектирането няма да са достатъчни.Да не говорим че да буташ шлепове до Европата не е без пари. особено при налични матистрали.