"Канал Истанбул" – вторият Босфор, застрашаващ Черно море

Ердоган обещава, че гигантският проект ще е факт след 5 години
Обновена: 11 юни 2018 08:14 | 11 юни 2018 07:40, Златко Желев
44
"Канал Истанбул" – вторият Босфор, застрашаващ Черно море
Така ще изглежда бъдещият проект. Снимка: Hürriyet Daily News

Първата инициатива на новото турско правителство след очакваното спечелване на изборите след 3 седмици (на 24 юни) е прокопаването на "Канал Истанбул" – изкуствен морски път, който ще свърже Черно с Мраморно море през европейската територия на югоизточните ни съседи.

Изкуственият канал е най-мащабният инфраструктурен проект в историята на Турция и целта му е да облекчи трафика през натоварения Босфор (56 000 кораба на година), в частност на петролните танкери (10 000 на година). Той обаче има и друга задача: "Една от основните цели е да бъде намален рискът, създаван от кораби, пренасящи опасни материали през Босфора", коментира Ахмет Арслан, министър на транспорта и мореплаването на Турция.

Проектът предизвиква взрив от недоволство от страна на еколози, архитекти и урбанисти. Според критиците каналът залага огромна екобомба в региона, нарушавайки биосферите на Черно и Мраморно море, както и баланса на подпочвените води по трасето му.

Прокопаването на канала може да увреди един от важните водоизточници на мегаполиса – езерото Сазлъдере. Също така той ще унищожи археологически обекти край Истанбул на възраст от 8500 години и като цяло ще нанесе огромни щети на околната среда.

От военно-стратегическа гледна точка пък се поставя въпросът дали каналът ще се подчинява на същия режим като конвенцията от Монтрьо за Босфора и Дарданелите, както и какви ще са таксите за преминаващите през него съдове.
Проектът е част от голям план на турският президент Реджеп Ердоган, озаглавен "Визия 2023". Той предвижда вложение от 400 млрд. долара в инфраструктурни мегапроекти, най-големият от които е "Канал Истанбул". Така след 5 години ще бъде ознаменувана 100-годишнината на основаването на Република Турция от Кемал Ататюрк, а крайната цел е икономиката на комшиите да се нареди сред 10-те водещи в света.

Каналът е планиран да е с дължина 45 километра и ширина 150 м на повърхността и 120 м на дъното. Дълбочината му ще е 25 метра. Това позволява преминаване на най-големи кораби и дори на подводници.

Съоръжението ще свърже северен и южен Истанбул и ще превърне в остров най-населената западна част на мегаполиса. Оценен на около 16 млрд. долара, отпускането на които от държавната хазна е вече осигурено от президента Реджеп Ердоган. В строителството му ще бъдат заети 5000 души, а над него ще бъдат построени 6 моста, пише "Труд".

Президентът Реджеп Ердоган анонсира проекта в своя реч още през 2011 г. като част от няколко „луди проекта”. В крайната точка на черноморското крайбрежие е планирано изграждане на контейнерно пристанище, което ще отстои недалеч от изгражданото понастоящем трето мегалетище в Истанбул.

Екобомба: И замириса на… сяра

Разликата в солеността на Черно и Мраморно море е голяма. В момента през Босфора минават две течения – повърхностно с по-сладка вода от Черно към Мраморно море и дънно с по-солена вода в обратна посока. Новият канал ще наруши този баланс. Отходните води на Истанбул (97% пречистени) се изливат в дълбоководното течение и се отнасят в Черно море.

Новият канал ще наруши този баланс като увеличи солеността на Черно море за сметка на тази в Мраморно. Ще бъде нарушен и кислородният баланс на двете морета и ще се сложи началото на процес, известен като "аноксия". Това винаги е свързано със огромен стрес за водорасли, планктон и морските обитатели.

Очакват се гнилостни процеси и мирис на сяра като следствие от променения кислороден баланс.

Ползи: Тласък за морската ни индустрия

"Канал Истанбул" дава бъдеще на черноморските ни пристанища и развитието на морската индустрия у нас, смята кап. Димитър Димитров, вицепрезидент на Европейската конфедерация на Асоциациите на морските капитани.
Според него Босфорът е с естествени ограничения за големите контейнеровози, които не влизат в Черно море и това е спирачка за развитието на бизнеса у нас.

Босфорът вече е недостатъчен да поеме големия трафик, особено след промените в него отпреди 20 години да върви еднопосочно и на изчакване. Средно нашите кораби чакат по 36 часа.

Опасности: Нахлува морска звезда, която яде рапани

Мраморно море е от векове център за миграция на рибата и единствената връзка между Черно и Бяло море. Новият канал няма да отстъпва на Босфора като път за движението на морските обитатели. Прокопаването на канала ще доведе до нашествие на чужди пришълци, което по-скоро ще е с негативни отколкото с положителни тенденции, смята доц. д-р Виолин Райков, ихтиолог в Института по океанология към БАН във Варна.

Той припомни, че Мраморно море е почти двойно по-солено от Черно море и само екологично пластичните риби ще могат да се приспособят у нас. Една от тях може да се окаже морската звезда, която е активен хищник и се храни с рапани. При всички случаи ще има стрес върху двете екосистеми на моретата. Неблагоприятно ще бъде и нашествието на зоопланктони и фитопланктони у нас, което ще повлияе отрицатално на местните видове риба.

Напоследък турски природозащитни организации и медии все по-често алармират за екопроблемите на Мраморно море. Сафридът, тази традиционна риба, вече я няма, липсва и по пазарите в крайбрежните селища на южната ни съседка.


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"В момента през Босфора минават две течения – повърхностно с по-сладка вода от Черно към Мраморно море и дънно с по-солена вода в обратна посока. Новият канал ще наруши този баланс. Отходните води на Истанбул (97% пречистени) се изливат в дълбоководното течение и се отнасят в Черно море"

Сега разбрахме,че истамбулските ла й на се изсипвали на Слънчака.Валери няма ли да направи замервания?Ще му подарим един комплект с лакмус - червена линия истамбулско,синя линия европейско л а й н о.Да глобява
39
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Аз запомних само, че този проект ще струва 16 млрд. долара.

В България са откраднати 16 млрд. само от ДДС. Като прибавим КТБ, източената Здравна каса, Пенсионния фонд, Държавните поръчки....
После - бедни сме. Изобщо не сме бедни. Окрадоха ни.

Баси, стадото сме! Ако бяхме наистина народ, трябваше досега да има избесени поне 50 политици.
38
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Нищо в екологичен план няма да се промени. Нито ще дойдат нови видове. Връзка между двете морета има и сега. Всички ще спечелят от този проект. Разбира се турците най-много, но те плащат и сметката. Браво на комшиите! Амбициозна и смела нация! Като си помисля от къде са тръгнали и какво са сега!!!!
37
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
На покривите на жилищните блокове има градини и басейни.
36
11
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
НЯКОГА ЩЯХМЕ ДА ПРАВИМ КАНАЛ ОТ ДУНАВ ДО ЧЕРНО МОРЕ ПРЕЗ ДОБРУДЖА.
НАПРАВИХА ГО РУМЪНЦИТЕ.
35
30
 
8
 
! Отговори
PANOS KAMENOS преди 3 месеца
Това чисто воеено е огромна залаха за Россия, защото договворът от Монтрьо от 1937 година забанява на ввоенни кораби на страни извън черноморскте държави, да вкарват кораби повече от 3 седмици..А ТАМ СТРАНА ПО ДОГОРАА Е САМО БОСФОРА, ТОЕСТ ТОВА НЕ ЗАСЯГА ТОЗИ НОВ БЪДЕЩ КААНАЛ !!!

А АЗ НЕ МИСЛЯ ЧЕ РОССИЯ ЩЕ ПОЗВОЛИ НА РИЕЗЗАНИТЕ ФЕССОВЕ ДА ГО ПОСТРОЯТ !


А БОСФОРА Е ГРЪЦКА ДУМА И НАШ КАНАЛ .
34
2
 
5
 
! Отговори
Eni4er преди 3 месеца
Снимката е от гр.Анталя.Част от грандиозния ПРОЕКТ БОАЧАЙ.Ще биде завършен през 2019 г.
33
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 18
Робе, робе, душата ти плаче, че не си поданик на султан Ердоган. Какво руско газово робство бе, кьопек kрастав? Втечнен газ? Втечнено е съдържанието на малкото ти черепче!
32
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"...само екологично пластичните риби ще могат да се приспособят у нас. Една от тях може да се окаже морската звезда, която е активен хищник и се храни с рапани"
Морските звезди не са риби, даже не са гръбначни животни, тип Ехинодермата. Рапанът е инвазивен вид молюска и яде черната мида. Екологията е сложно нещо. Но-о, елементарната систематика трябва да се знае от всекиго, особено, ако се занимава с журналистика.
А този канал е лошо хрумване!
31
0
 
2
 
! Отговори
Смешник преди 3 месеца
До Историк

земетресението създало канала след което се покачило нивото на езерото Черно море, и то станало солено, обратното е все едно:
Каручката се закачила за кобилата и я теглила докато каручката не се изморила
30
5
 
9
 
! Отговори
Стари проекти преди 3 месеца
АКО СТАлин не беше обявил Царство БЪлгария за победена страна във Втората световна война
,щяхме да запазим МАкедония и Беломорска Тракия.Тогава щяхме да имаме КАнал БУргас - река МАрица - Бяло Море..С няколко яки шлюза.
29
2
 
20
 
! Отговори
999 преди 3 месеца
ПЪРВО ДА УТОЧНЯ , СНИМКАТА - КОЯТО ВИЖДАМЕ НАД СТАТИЯТА ИЗОБРАЗЯВА ДРУГ ПРОЕКТ СВЪРЗАН С ГРАД АНТАЛИЯ !

ВТОРО - КОМЕНТАРА НА № 28 ТТТ - БРАВО МНОГО ТОЧНО КАЗАНО !


НА ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ ...
"НЕ СМЕ ЗАБРАВИ ЛИ,ЗНАЕМ,ЧЕ ПО-ДОЛУ СЕ ПИШАТ БЪЛГАРИ,НАЦИОНАЛИСТИ,ПАТРИОТИ,ЗЛОБАРИ,УМОПОМРАЧЕНИ ОТ ЗАВИСТ И ГНЯВ И ПРОЧИЕ ... ОТ БЪЛГАРСКОТО ПРОСТОЛЮДИЕ,КОИТО ОЛИЦЕТВОРЯВАТ , ПРЕДСТАВЯТ ДУШЕВНОТО СЪСТОЯНИЕ НА БЪЛГАРИНА !
28
7
 
22
 
! Отговори
ттт преди 3 месеца
Като гледам, какви екокатастрофи предричат, би трябвало светът да е умрял най-много две години след построяването на Панамския канал.
27
19
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Форумният планктон подкрепя простотиите на Реджеп. То затова е и планктон.
26
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ние, пък ще изкопаем канал между река Дунав и Черно море!
25
3
 
14
 
! Отговори
Историк преди 3 месеца
До шматка, станал е канал след едно голямо земетресение. И тогава е имало истинска катастрофа, защото Черно море е покачило нивото си и е заляло обширни територии на север, които са били суша. Крим е най-високия остатък от тази суша.
24
15
 
26
 
! Отговори
Минувач преди 3 месеца
Каналът е много добро решение! Браво на Ердоган ако го направи. Добре е и за самия град. Добре е и за Черно море, да обменя повече вода със Средиземно, тъй като е заприличало на отходна яма. Май-ната им на разните НПО-та, еко-шматароци и пр. *** вредители, в Турция те не могат да пеят, защото там има истинска държавност, за разлика от ши-бания евро-гейовски съветски съюз.
23
10
 
0
 
! Отговори
Спомени от Цариград преди 3 месеца
Та тия шесто пръстите облечени в сиви работни костюми осеменили поне 6000 човешки жени с по пет пръста на ръцете и краката.
Техни потомци се раждат както с по шест пръста така и с по пет пръста.До сто кубически сантиметра живителна семена течност произвеждали преди 8900 години тия дневно..
Пето пръстите мъже давали почти толкова ..на своите любими и майки на децата им.
22
7
 
0
 
! Отговори
От Балканите инфо преди 3 месеца
Навремето имало едни яко технически въоръжени с тунело пробиващи машини шесто пръсти наши съседи..Днеска при търсене na NIBIRI I Nemezida се намериха техни потомци на една малка планета много студена недалече от Плутон .
От нея наблюдавали ремоnта на Nibiru и Немезида..Виждали даже нашето слънце като най ярката звезда на небето..
21
7
 
2
 
! Отговори
Спомени от Цариград преди 3 месеца
Навремето само за 200 години получиха одобрение за прокарване на Босфора..
До пускането на солената вода от Мраморно море в Цъфтящите полета на сегашно Черно море всичко изглеждаше много добре.