Борисов за транспортния проект: "Печатница за пари"

България може да получава 4-5 млрд. лв. от пътни такси
5 юли 2018 15:02, Елка Василева
71
Борисов за транспортния проект: "Печатница за пари"
Бойко Борисов. Снимка: БТА

България и Гърция искат да свържат трите гръцки пристанища Солун, Кавала и Александропулис с пътна и ж.п. връзка до Свиленград, каза в Сараево пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

Министърът придружи премиера Бойко Борисов на работно посещение в Солун, където се проведе среща на премиерите на България, Гърция Румъния и Сърбия. Днес делегацията е на работно посещение в Босна и Херцеговина.

По думите на Борисов този транспортен проект може да е "печатница за пари" за страните от региона, след като се свържат с черноморските и дунавските пристанища и след като си изградят магистралите и ж.п. връзките с Македония, Сърбия, Румъния и другите страни на Балканите. Според Борисов България тогава ще може получава четири - пет милиарда лева годишно от пътни такси.

Още по темата

Всяка държава ще изчисли какво й е необходимо за изграждането на проекта. Миналия месец трябваше с гръцкия колега да го представим в Европейския парламент, но не се получи. Надявам се до септември - октомври да го представим в ЕП, обясни министър Московски.

Разговаряно е със Световната банка, с Европейската инвестиционна банка и с министерство на регионалното развитие и благоустройството, сега проектът ще бъде представен и на срещата "16 плюс 1", посочи той.

Важното е изграждането на участъка Александруполис - Свиленград, защото този участък първо и най-бързо може да стане. Тази връзка освен пътна ще и газова, и дигитална, с оптични кабели, поясни Московски.

Трасето трябва да е обезпечено с всякакъв вид свързаност, подчерта той. В Свиленград имаме оперативна съвместимост на железниците, както с Турция, така и с Гърция, каза Московски.

Идеята на този транспортен коридор е фирмите да бъдат обслужвани на едно гише без значение откъде идва стоката - дали от Румъния отиват на юг или от Солун на север, или пък пристигат във Варна и Бургас. Трябва да има един начин на управление на трафика и на едно гише и еднаква такса за преминаване през този коридор. Голямото предимство на този коридор е, че има истинска интермодалност, каквато не може да се срещне на много места в Европа.

Ние имаме връзка през гръцките пристанища с Егейско море, с Черно море, плюс река Дунав, каза Московски. Използваме пътища, железница, море и река за придвижване на стоките и затова считаме, че този коридор има висока добавена стойност и затова мисля, че към него ще има голям интерес, допълни той.

За България в най-груби мащаби цената на съоръжението ще е около милиард и половина лева. За трасето от Свиленград ще се ползва помощта на някоя от големите международни банки, каза Московски.

За Гърция проектът е добър, по чисто политически причини - страната ще има алтернатива за преминаване на Босфора и на Дарданелите, а за нас е важно, защото си осигуряваме излаз на Егейско море. Тази пътна връзка не пречи на никого, а просто е нова алтернатива за превоз на стоки и хора, каза Московски.

По проекта се работи вече няколко месеца, каза транспортният министър. Предвижда се създаването на съвместна компания, която да подготви анализ и да възложи предпроектни проучвания на трасето. Тази компания ще е на паритетен принцип, но смятам, че до септември тази компания няма да бъде създадена. От нашата страна ще бъдат ангажирани Национална компания "Железопътна инфраструктура" и ДП "Пристанищна инфраструктура", но вероятно ще бъдат включени АПИ, "Морска администрация", Агенцията за поддържането и проучването на река Дунав, както и операторите на пристанищата. По същия начин ще тече процесът и в Гърция.

Ние нашите проекти ги знаем - нужно е да се изгради ж.п. връзката при Синдел-Карнобат, което е тежко трасе, да се направи модернизация по трасето Варна -Русе с удвояване на линията и изграждане на допълнителни терминали по пристанищата, каза още министърът на транспорта.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


71
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
НАКРАТКО СЛЕД КАТО РАЗОРИ БЪЛГАРИЯ С ТРИТЕ СИ МАНДАТА НАПЪЛНО СЕГА ЩЕ НИ СТРИЖЕ НАС ОЩЕ И ОЩЕ И ОЩЕ
4
3
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И в резултата на това ще направиш пенсиите ни поне като тези в Индия ли? Защото се оказва, че там те се равняват на 90% от заплатата, която си получавал, а в Хърватска пенсиите били 129% спрямо заплатите, които са взимали пенсионерите, докато са работили. Как става това бе, Бойко?
3
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Боже, тоя се самозабрави!
2
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И къде ще влязат тези пари? Във вашите джобчета ли?
1
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Борисов, довел страната до 111 място по медийна свобода, управляващ държава разяждана от корупция и скандали, където неудобните се смазват финансово и посредством независимата съдебна система, която правораздава медийно, държава с отрицателен прираст и страна с бурна емиграция на най- способната част от населението, в която да си инвалид или по някакъв начин различен е срамно и подлежащо на дезинфекция.Това са най- общо постиженията на европеския лидер на годината.Аз искам да се откажа от българско гражданство, сега и веднага.