1 млн. българи почиват в Гърция, имиджът на родното море е съсипан

След пандемията има търсене на други форми на туризъм - пешеходни турове
Обновена: 12 авг 2022 17:39 | 12 авг 2022 17:00, Анисия Иванова
258
1 млн. българи почиват в Гърция, имиджът на родното море е съсипан
Снимка: БГНЕС

Ако 2020 и 2021 година са катастрофални, няма защо да се хвалим с 60 или 70% ръст. Имиджът на българския продукт "морска почивка" е съсипан непоправимо и трябва да се насочим към пазари като Близкия Изток, за да развиваме развлекателен и хазартен бизнес. Трябва да се види в дълбочина и потенциалът на пешеходния, конния, велотуризма и други туристически продукти, които в България са незаслужено пренебрегвани. Това коментира Димитър Попов, собственик на туристическа агенци и член на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ), в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Прогнозата на новия служебен министър, че тази година се очаква 70% ръст спрямо миналата, има основание, но "базата за сравнение не е правилна". Навсякъде в туристическия бранш сравненията в момента се правят, не спрямо 2021, а на база 2019 година.

"Още не можем да достигнем нивата от 2019 година по приходи и брой нощувки и сме поне 20% назад по груби изчисления, защото трябва да се видят данните след приключване на летния сезон". Освен това огромна част от нощувките не влизат в общата статистика, заяви Попов. До юни България е посрещнала над 2 млн. туристи, а в статистиката на НСИ за същия период са регистрирани 1,730 млн. нощувки.

Преди презастрояването България е имала най-добрия продукт "морска почивка", като броят на туристите от Дания, например, през 2006-2007 година е бил 120 хиляди, докато през 2019 той е спаднал едва на 30 хиляди, като от този спад печели туристическата индустрия на Гърция и Турция.

За това какво е отношението на България към туриста и българския туристически продукт може да се съди по факта, че "ние сме единствената държава в света, в която преди години се събираха подписи Несебър да бъде изваден от UNESCO, за да се отприщи инвеститорския интерес".

"Нещата започнаха да се пооправят, но в Дания "Слънчев бряг" все още е мръсна дума и родителите на тийнеджъри изпадат в ужас от мисълта да изпратят детето си там. Имаше риалити за това какво се случва в "Слънчев бряг" с тези туристи, които идват, а това са наши клиенти", разказа гостът

На въпроса как се излиза от такава ситуация, Попов каза, че желание има, но "хотелиерите мислят, че след като се пусне позитивна реклама, туристите ще си кажат: "О, то в Слънчев бряг не било така". Няма такова нещо. Хубаво е да има имиджова реклама, но е добре за момента да се забрави за морския туризъм, защото поне на традиционните пазари - Германия, Скандинавието, Великобритания - знаят какво е тук и няма какво да ги лъжем, че нещо драстично се е променило. По-добре да се насочат към друг вид туризъм", смята той.

"Проблемът не е, че 1 млн. българи почиват в Гърция, а че им харесва. Има повтаряемост. Средният турист, независимо дали е българин или датчанин, не обича изненади. Той се връща година след година в същия хотел, който му е харесал, и иска предсказуемост. Не иска да не може да намери къде да паркира колата си, да се бие за шезлонг и чадър на плажа, да го излъжат в сметката или да му вземат 6 лв. за минерална вода и 12 лева за цаца. Той е готов да си плати, за да няма такива изненади. А този турист, който всяка година ходи на едно и също място, той е този, който пълни чартърите и на него разчита туристическият бранш".

Полският и прибалтийският пазар се развиват добре в момента, но какво ще стане ако нискотарифните авиокомпании открият чартърни полети от полски градове до дестинации в Северна Гърция, например. Защото ценово нещата са много сравними там. Тогава бихме загубили и полските туристи, заяви Попов.

Крайно време е на морския туризъм да се погледне с много по-различно око и морските ни курорти да започнат да разчитат на съвсем различен вид туристи, категоричен бе гостът. Според него потенциалът е в Близкия Изток, от където туристите няма да идват само в най-активния летен сезон и няма "да лежат на плажа", а се интересуват от забавления и хазарт, но "трябва да се реши въпросът с визите".

Дори и да не се обръща внимание на Европа, то туристическият поток от това направление няма да се промени и ще продължава, допълни събеседникът. "Не можем да избягаме от имиджа, който към момента сме изградили. За да избягаме, трябва да съборим половината хотели, които са построени в момента, както в Испания. Имаме свръхпредлагане на леглова база. Легловата база на Черноморието е 1 милион и ако се запълни на 100%, то тогава туристите, не само няма да могат да седнат на плажа, те ще трябва да стоят прави".

След пандемията има огромно търсене на други форми на активен отдих, обърна внимание експертът. "Хората са били затворени, в карантини, с маски и изведнъж тръгнаха към природата - по-често в малки, индивидуални групи. Пешеходните турове се разпродават масово. Всичко е продадено. При нас също връщаме хора за конен туризъм. Това винаги е било хит, но ние го проспиваме", обясни туроператорът.

"Някои дори го наричат подигравателно "Айларипи-туризъм", но туристът плаща за преживяване извън хотелската услуга. Забравяме, че туристическата усуга далеч не се изчерпва с хотела. Къщите за гости в планините са пълни навсякъде и продължаваме да твърдим, че това е някаква малка ниша. Напротив - пешеходният туризъм е най-масовият след морския", обясни Попов.

Има ли фалити на компании в България вследствие на пандемията? Защо градският туризъм е нож с две остриета? Какви са тенденциите в развитието на изходящия български туризъм? Да очакваме ли ръст и в какви граници в цените на туристическите услуги през 2023 година и какви са факторите, които ще ги определят?

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


258
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
178
1
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хахаха, ще се сетите ама късно, хайде сега си яжте бетона, отношението и презастроените коптори
177
2
 
11
 
! Отговори
До Стоян преди 1 година
Що не можа да си намериш чадър на нашето *морие - щото руснаците си бяха наслагали кърпите по шезлонгите и ги нямаше никакви ли?
176
0
 
53
 
! Отговори
Един българин преди 1 година
Не давай идеи кой къде да ходи ! Всеки сам може да прецени за себе си къде се чувства по добре и къде му харесва повече ! Аз лично скоро няма да стъпя на българското черноморие защото няма никакво ниво на обслужване ! Всеки иска да прави пари на гърба на туристите без никакво покритие ! Нека се научат първо как трябва да се отнасяш с клиент и после да искат каквото и да било !
175
2
 
15
 
! Отговори
Чукча преди 1 година
Бла бла бла, дайте пари. За това ли е статията?
174
4
 
28
 
! Отговори
До Емил преди 1 година
За 10 дни (9 нощувки) в началото на август почивката ни в Гърция ни излезе около 6500 лева за четирима (вече и двете ми деца са над 13 години и ги водят възрастни). Това включва хотела, яденето и забавлението. Няма шанс да ги дам на български хотелиери. Да, тази година гърците бяха повдигнали цените и поразвалили качеството, ама пак ставаше. Хотелите им са препълнени. И се прибрах от Гърция с торби с храна, колкото и да ги е яд наш'те хотелиери.
173
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нема да им стъпим на родното море! Там освен да те прецакат и да плуваш с украински бомби, няма какво да правиш!
172
1
 
19
 
! Отговори
Watch преди 1 година
А ревът че нямат пари!!!!!
171
0
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От цялата статия разбрах, че на българските хотелиери не им трябват български туристи. Еми чакайте си чужденците тогава, ама недейте да ревете за помощи от моите данъци.
170
16
 
6
 
! Отговори
Плиний Старий преди 1 година
1 млн. българи почиват в Гърция - Бас държа, че поне 1/3 от почиващте получават някакъв вид социална помощ, а още 1/3 са бенефициенти по проекти на ЕС.
169
25
 
8
 
! Отговори
черния преди 1 година
Трябва да има квоти. В чужбина да може да се ходи, само ако си бил преди това на Черно Море. При това трябва да 4-5 дена на Приморско, за един ден в Гърция. може и само да си платиш, без да ходиш, някаква минимална сума- примерно 3-400 лева на ден и тези пари да е дават директно на нашите хотелиери!
168
0
 
44
 
! Отговори
Тлаклив бетон преди 1 година
Нашето Бетономорие е една клуакъ, капиталистите с кафетата не знаят къде се намират. Фалит за всички чорбаджий капиталисти!
167
0
 
34
 
! Отговори
Един леф преди 1 година
Не давам на родни тарикати. Да си плуват те с *** акули. Аз има къде да си похарча парите и да отида на почивка
166
0
 
32
 
! Отговори
Аман-заман преди 1 година
Не е само на родното море. И на родното здравеопазване, и на родния бизнес, и на родната политика ....
165
2
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Преди два дни пих кафе на крайбрежната алея на Волос, Гърция. Две кафета с две малки метални канички сметана, две минерални води и две опаковани бисквитки струваха 4 евро. Прибрах се и на другия ден пих кафе на "Витошка". Същата поръчка, без бисквитките и с разредено мляко вместо гръцката сметана, струваше 14.14 лв. Разбира се, може би защото вече не бях на брега на морето.
164
0
 
47
 
! Отговори
Док преди 1 година
Истината боли, за съжаление. Колко болезнено е прав. След много гаври от хотелиери и т.н. гладници по веригата тази година се отказах окончателно от нашето море. Два пъти ходихме в Гърция тази година, веднъж по младоженски с жената и веднъж на лукс хотел с децата. Смятаме и накрая на месеца да направим едно по-скромно ходене в къща за гости, която между другото е по-евтина от бунгало в Ахтопол. Сори, докато не се оправят нещата без моите скромни няколко хиляди лева на сезон.
163
7
 
7
 
! Отговори
Hoqsan преди 1 година
До АнонименТам са, но най-долните, най-низшата работническа класа... тия дето са черни, оядени и само драку драку в устите им - разбирай бедната шлака дето няма пари за гърция и турция...
162
0
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз съм в шок от тази новина. Мислех, че фекалиите изливащи се карай бреговете на българското черноморие са доста добра реклама и хората ще се надпреварват да се топнат в тях.
161
0
 
34
 
! Отговори
До Анонимен 178 преди 1 година
Е, ако разрушат всички хотели, и направят паркове, градини, къщички, ще е хубаво.
160
12
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нашето море си е супер, само да си оправиме манталитета. Ама това не се лекува.
159
0
 
48
 
! Отговори
Емил преди 1 година
Ами вярно си е.Последно семейно ходих на Черно море 2008, отвратих се, след това ходя само служебно, но нищо не се е променило, дори нещата се влошават, защото са озверели от алчност! За сметка на това от 2009 не съм пропускал семейно море в Гърция!Тази година бях за седмица и съм похарчил за 4 души-5 хил.лева, не съм се отпускал, но не сме се и лишавали от нищо. Не съм носил хладилни чанти, както обичат да ни осмиват българските хотелиери и щом не искат парите ми ще ги давам другаде.