Производство по калъп – моделът на българското образование

Искате реформа на образованието ли? Дайте свобода на избора!
Обновена: 26 май 2016 17:08 | 26 май 2016 17:00,
82
Производство по калъп – моделът на българското образование
Снимка: Wikipedia

Преди известно време в социалните мрежи популярност доби една интересна картинка. Пълна класна стая, чиновете – заети от добре подсечени, абсолютно еднакви дръвчета. На входа младо, неподравнено по модела на останалите дръвче, което с ентусиазъм се посреща от учителя – видимо по-възрастно дърво, оформено по същия маниер, както и останалите в стаята.

Надали съществува по-красноречиво описание на модела, върху който стъпва държавното образование в България. На входа всички влизат със своите особености и различия, за да излязат след години оформени под калъп. Причината – незаинтересоваността и липсата на креативност на институционално ниво. И, разбира се, липсата на желание да си в крак с настоящето и бъдещето.

Необходимостта от реформа на образователния сектор след 1989 г. е била гореща тема у нас. И не, не защото преди падането на тоталитарния режим системата е давала отлични резултати. Това е един от големите митове за периода преди 10 ноември. Българското образование в годините на социализма е обслужвало отлично тогавашната планова икономика, която просто е имала нуждата от човешки капитал, от ръчица.

Доколко този капитал е бил в течение с тенденциите, колко е бил иновативен, каква добавена стойност е давал с труда си – това е с второстепенно значение. Реалностите тогава са били такива. От позицията на времето можем да направим анализ на грешките, но към тогавашния момент системата е давала резултатите, каквито идеолозите на плановата икономика са искали. Друг е въпросът, че и това може да спадне към една от причините системата впоследствие да рухне.

Годините преди 1989 г. за България вече отдавна са в миналото и е по-добре там да останат. Не толкова обаче са в миналото за българското образование, което е здраво стъпило още с единия крак там. "Производството" на кадри в калъп остава запазена марка на нашите училища и университети, просто защото така е по-удобно. Публична тайна, особено във ВУЗ-овете, е, че огромен брой морално и практически остарели дисциплини заемат учебните планове, само защото едни преподаватели трябва да събират минималния хорариум, за да бъдат оставени на работа.

Искате реформа на образованието ли? Ами, освободете се от безсмислените дисциплини и специалности. Дайте свобода на избора – желанията на децата и родителите им ще определи кое е важно, стойностно и ценно за тях към момента и кое виждат, че ще им е от полза за бъдещето. Съгласни ли сте с вашите пари да се финансират дисциплини и специалности, желаещите за които се броят на пръстите на ръцете?

В България традиционно обичаме да се сравняваме с другите държави, напоследък най-вече с тези от "голямото семейство" на Европейския съюз. Ето ви едно сравнение. По редица критерии Финландия има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира в челото на класирането по математика, четене и наука в престижното класиране PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, като в последните 5 години неизменно е в топ 3.

Същевременно според същото изследване близо 40% от 15-годишните ученици в България са функционално неграмотни. С други думи, не са в състояние да разбират и анализират онова, което са прочели. 44 на сто от гимназистите са функционално неграмотни по математика, тъй като не могат да направят елементарни сметки и изчисления.

Защо не сме Финландия на Балканите в сферата на образованието? Два материала от новинарския поток на 2015 г. дават простичък отговор на въпроса: "Финландия премахва предметите от основното образование" и "Финландия премахва ръкописното писане в училище". Същевременно докато бях студент преди не много години, преподаватели ми забраняваха да ползвам лаптоп на лекции. Паралелни реалности...

Защо не сме Финландия на Балканите в сферата на образованието? Надали, ако следваме сегашния модел. Имаме ли шанс малко поне да скъсим дистанцията? Да, стига да вдигнем глави и да погледнем как работят хората по света. "Производството" на еднакво подравнени дръвчета няма да ни отведе никъде.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До никояЕто защо стигнахме до тук. Осъзнайте, че образованието е първо възпитание. Просто трябва да има диференциация. Ако бяхме разбрали това, нямаще да имаме проблеми с малцинството наречено "роми".
38
0
 
5
 
! Отговори
АЛов преди 7 години
Ако не искаш до 4 клас и чубан. Тъкмо на малък Бойко ще му е по-лесно да управлява след 30-тина години !!!!
37
1
 
2
 
! Отговори
FJ преди 7 години
До Лъвско Сърце__Братле, дай по темата! Или чакай да те питам.Как това, което ти "казваш", ще създаде условия за повишаване на добавената стойност на твоя или на моя труд? Тоест как това ще повиши БВП? Как? Като сме войни в кръчмата. Едва ли! Как това ще напрви хората по-малко мързеливи? Аз не виждам как! Не казва че, един народ не трябва да знае и помни историята си. Но това не прави хората по-малко по-сръчни или по досетливи и съобразителни.
36
0
 
6
 
! Отговори
до 41 преди 7 години
Когато ученикът не достига стандарта няма какво друго да се направи.Ще трябва да повтаря класа или да се пренасочи към друго учебно заведение.За децата със СОП съществува същия проблем. Има такива случаи, че просто нямам думи. Какво очаква обществото от тези деца?Дипломата няма да ги храни
35
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Който сложи минус на 41, не мисли с главата си , а с г...а си. Децата трябва да остават в училище. На всяка цена!! Излязат ли от там - ЗАПОЧВАТ ПРОБЛЕМИТЕ. Друг е въпросът, че някои деца ще се обучават по един начин, а други съвсем различно. Иначе, имаме крадли, ***, наркомани, маргинали. Всичко идава от недоразбирането на оразованието и неговата роля.
34
13
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До УчителУченик не може и не трябва да повтаря година. Трябва да има диференциация на програмите и всеки ученик да бъде обучаван на максимума на възможностите си. Това с отпадането е отживелица и е пагубно за обществото, защото възпитателният ефект на образованието е много по-важен. Справка - какво стана с малцинството наречено "роми", и Защо? Ако някой невежа не разбира това, какво ще правим с децата със специални потребности. Така че: НИТО ЕДНО ДЕТЕ ЗАД БОРДА
33
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Както казваше един професор в университета: Навремето в кръжоците по химия беше пълно с умни деца. Всичко знаят и питат, и гледаш оня плам в очите, и ти става благо на душата, че идва такаво поколение. А те бомбаджийчета! Дошли да краднат нещо да гръмнат, да се радват...
32
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
СТИЛЪТ Е ГЛУПОВАТ, СЕГА ПРЕБРОЙТЕ ДЪРВЕТАТА С КОИТО ГОЛЯМОТО ДЪРВО Е ПРИНУДЕНО ДА РАБОТИ- - 36, СЕГА СЕ ВЪРНЕТЕ НАЗАД И СТОРЕТЕ ДЪЛБОК ПОКЛОН ПРЕД ТАЯ ЖЕНА КОЯТО Е ИЗХАБИЛА ЗДРАВЕ, СИЛА И ЕНЕРГИЯ ЗА ДА ОБУЧАВА И ОТГЛЕЖДА ТИЯ ДЪРВЕСА, А СЕГА СИ ПОМИСЛЕТЕ КОЛКО ЛИ ТЪЖНА Е БИЛА СТАРОСТТА И ЗАЩОТО Е БИЛА С ПЕНСИЯ 120ЛВ- 150 ЛВ, НИЕ СМЕ БЕЗУМНО ОБЩЕСТВО- ИЗПОЛЗВАМЕ И ЗАХВЪРЛЯМЕ ДО КОНТЕЙНЕРА ТОВА КОЕТО Е ПОЛАГАЛО НЕЧОВЕШКИ УСИЛИЯ ЗА ДЕЦАТА НИ НАРЕЧЕНИ ДЪРВЕСА- ""ДНЕС" ДЪРВЕСНО СЕ О Ф Е К А Л И Х Т Е.
31
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А след училище отиваш на кръжок по самолетостроене, ракетостроене, караш картинг към СБА или нещо друго, спортни училища дали златни поколения спортисти. Днес как е в евроатлантическа България.
30
0
 
19
 
! Отговори
Развеселена преди 7 години
Преди много време виках на моя приятелка учителка: Живот си живеете, нищо не работите, много почивате.Сега синът ми е в пубертета и й викам: Как се оправяте с 25 деца по цял ден? Аз с едно не мога
29
2
 
8
 
! Отговори
Лъвско Сърце__ преди 7 години
Първо трябва да спрат да подменят историята, и да пишат глупости. Всички ханове написани в учебниците от А до Я. Всички хайдути написани от А до Я. Всички революционери написани от А до Я!Казах!!!
28
1
 
18
 
! Отговори
амона преди 7 години
Статията е за актуална тема, но неграмотна в същината си... Да се пише неграмотно за слабостите в образованието - може ли да има по-добра комбинация :)
27
4
 
15
 
! Отговори
Ful преди 7 години
Поредните глупости в глупава статия на глупав ***. Образованието е сложна система и така не се говори за нея. Явно авторът или е от Радан Къневите, или е "продукт -дърво", но дърво неориентирано, от новата *** безсистемна "система " на образование в територия BUL.
26
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Автора на статията като му гледам снимката надали е получавал такова образование, така че е по-добре да не се изказва, ако съди по униформите и дръвчетата то на запад във частните училища всичко е с униформи и паркове. А днешното образование което не е на калъп отговаря ли на нуждите на пазара днес май произвеждаме безработни на калъп или фактите са други ?
25
2
 
22
 
! Отговори
Учител преди 7 години
Ако ученик остане да повтаря класа не се получава финансиране за него.Да не споменавам колко пъти има намеса на родители за оформянето на годишните оценкиУченикът вече знае-без да учи, без да ходи на училище ще завърши средно и висше образование, защото е подвижна касичка, която трябва да се изпразни.Така, че празните приказки за излишни и остарели дисциплини напълно се обезсмислят като се знае с какъв материал ще се работи.Младите са мързеливи, арогантни, невъзпитани и мързеливи и точно в това е проблема.Звучи ужасно, но е истина.
24
3
 
20
 
! Отговори
Учител преди 7 години
Проблемът в българското образование е самият ученик.Той няма задължения, а само права.Право да не идва с дни на училище и да му се извиняват отсъствия.Ако пък са твърде много неизвинените отсъствия идва Закрила на детето или някоя фондация да го защитава само и само да не го изключим от училище.Делегираните бюджети пък карат учителите и директорите да пишат заветната тройка за да има ученици и да не се закрие училището.Знанията са под нулата.
23
26
 
4
 
! Отговори
зрелостник преди 7 години
Тук мaсово сте убедени, че сaмо зaщото сте ходели нa училище преди 90- те години сте функционaлно грaмотни, a мaй дори не знaете кaкво знaчи този термин. Повечето от вaс сa и езиково негрaмотни. Тaкa че спрете дa възхвaлявaте оновa училище и себе си.
22
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Сегашната система не дава качествено образование и се източва с частни уроци.
21
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Световната банка и МВФ предлагаха още през 1998 г. приватизация с платено обучение в детските градини и гимназиите."И щяхме да закрием образователната система още преди да дойде новия век. Видяхме какво стана или по-точно какво остана от всичко, което беше приватизирано.
20
1
 
4
 
! Отговори
x преди 7 години
Za da stanemkato Finlandia,takiva kato Dimitar Vuchev ne trqbva da obqsnqvat kak netrqbva mladite da iskat 1000 leva i nagore STARTOVA ZAPLATA!!!!!!!!!