Колко души сте вкъщи? За едната "такса смет" питам

От догодина общините ще имат няколко варианта за определяне на налога
Обновена: 19 юли 2017 07:02 | 19 юли 2017 07:00, Веселина Йорданова
84
Колко души сте вкъщи? За едната "такса смет" питам
Снимка: архив, БулФото

До 30 юни 2018 г. всеки собственик на жилищен имот ще трябва да декларира в общините колко души го обитават.

Такова уведомление трябва да подадат и собствениците на нежилищни имоти, които се облагат с такса битови отпадъци. Това става ясно от внесените от Министерския съвет в парламента промени в Закона за местните данъци и такси, с които от 1 януари 2019 г. се променя начинът на формиране на такса смет.

Още по темата

Основната промяна в закона е отпадането на данъчната оценка на имотите като база за начисляване на налога и въвеждането на принципа "замърсителят плаща". Това означава цената на поддържането на чистотата в населените места да зависи основно от количеството изхвърлени отпадъци, а не от стойността на жилището, припомня в. "Сега".

Законопроектът обаче предвижда още една опция за формиране на такса смет - да се използва за база броят на живеещите в имота. Затова на практика всички собственици ще бъдат задължени да уведомят общината колко души в техните жилища са "ползвателите" на услугата сметосъбиране, сметоизвозване, третиране на отпадъка и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

Авторите на законопроекта - Министерството на финансите, признават, че това ново задължение е допълнителна административна тежест за гражданите и бизнеса.

"За намаляване на разходите и недопускане на прекомерно натоварване на задължените лица е предложено уведомяването да се извършва еднократно", се казва в мотивите на законопроекта.

За новопридобитите след 30 юни 2018 г. имоти декларации за живеещите в тях трябва да се подадат до 31 декември 2018 г., а след тази дата - в двумесечен срок от придобиването им. Общините ще трябва да организират и възможността регистрацията да се извършва по електронен път.

Как ще става декларирането, ще бъде описано в специални наредби на общинските съвети по места. "При обсъждането на законопроекта имаше предложение за многоетажните сгради уведомленията за броя на живеещи в тях да се подават от етажната собственост, за да не се налага толкова много собственици да ходят до общината", посочи Добри Митев от БСК. Тази опция не е намерила място в законопроекта, но от работодателската организация заявиха, че ще настояват тя да бъде включена при обсъжданото на текстовете в парламента.

От 1 януари 2019 г. общините ще имат няколко варианта, от които ще избират как да формират такса смет. За събирането, транспортирането и третирането на битовите отпадъци ще се прави индивидуално измерване чрез торби и контейнери. Схемата с контейнерите е позната, докато за торбите се предвижда хората да бъдат задължени да купуват от общината определен минимален брой с определена вместимост всяка година.

В същото време се допуска такса смет да зависи и от броя на ползвателите на тази услуга в даден имот. За поддържането на чистотата на улиците и други територии за обществено ползване налогът ще се формира също според броя на ползвателите на услугата или според площта на имота.

Всяка община трябва да предложи за публично обсъждане кой вариант избира да прилага и колко ще струва той на хората. Очаква се в редица малки населени места и крайни квартали в големите градове такса смет да скочи поне двойно.

Според законопроекта е възможно в рамките на едно и също населено място общината да прилага различни методики за формиране на такса смет, което със сигурност ще се случи в големите градове. Освен това се допуска общините да определят и "други основи", върху които да начисляват такса смет, но само ако докажат, че реално не може да се приложи нито един от посочените варианти.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


84
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
1
 
48
 
! Отговори
САМО ПИТАМ преди 6 години
РОМЕЙСКИТЕ КВАРТАЛИ ЩЕ ПЛАЩАТ ЛИ ТАКСА СМЕТ ИЛИ НЕ.
3
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нали щяха да намаляват бюрокрацията, Боко какво се пенеше...Нямат ли в общините регистри, избирателни списъци и пр. Чиновниците-хайлази да си размърдат седалищата.
2
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А заглавие ли е?
1
2
 
35
 
! Отговори
11 преди 6 години
Не знам как очакват да се ходи до общината постоянно да пишеш кога си увас..... това е мега малоумно.... Ако го направят по Интрнет добре, иначе да чакам на опашка за едно такова нещо? Съжалявам но времеро ми е ценно! Ииии сега следва снасяне информацията на крадци..... тия всичките държавни служители са едни....