Който бърза – плаща или всички ще цакаме за тол системата?

Експерти и превозвачи спориха с МРРБ за обхвата на таксите
16 дек 2015 15:37, Надежда Бочева
71
Който бърза – плаща или всички ще цакаме за тол системата?
Снимка: АПИ

Дали шофьорите да плащат тол такси и винетки само за магистралите или за останалата пътна мрежа - по тази тема спориха експерти на конференцията "Тол такси, винетки и акцизи – системи за финансиране на пътната мрежа".

Лазаринка Стоичкова от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) посочи, че след 2020 г. евросредствата за България по линия на кохезионната политика се очаква да бъдат силно редуцирани, затова трябва да бъдат намерени други пътища за финансиране на пътната мрежа.

Тя припомни, че е приета Стратегия за развитието на пътната инфраструктура до 2020 г., а след анализ на Световната банка министерството предвижда въвеждане на смесена система за таксуване. По смесената система камионите ще плащат тол такси, а леките коли – електронни винетки. Оператор ще е Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Според експерта новото таксуване ще доведе до 5 пъти по-високи приходи от такси и винетки.

По време на форума възникна спор какъв да е обхватът на облагането – дали таксите и винетките да се изискват само за магистрали, или и за пътищата втори и трети клас.

Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи посочи, че в Европа тол такси се дължат само за аутобани и "който бърза, си плаща", а за останалите пътища шофьорите не дължат такси.

Най-справедливо е парите за пътища да дойдат от тези, които ги ползват, но тол таксите няма да са достатъчни, пресметна Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България. Той припомни, че средства могат да се осигурят и чрез публично-частни партньорства.

"700 млн. лв. може да събира бюджетът при таксуването само на магистралите", заяви Борис Марков, представител за България на специализираната в изграждането на тол системи австрийска компания "Капш". Той допълни, че никъде по света не е изградена система, за която шофьорите да дължат такси в толкова голям обхват, както се планира у нас – да се дължат тол такси и винетки за почти цялата пътна мрежа. Освен това всяко покачване на цената на винетките увеличава измамите, допълни той.

Според бившия транспортен министър Петър Мутафчиев след въвеждането на винетките поддържането на пътищата не се е подобрило.

В Стратегията за пътната инфраструктура, която е публикувана от МРРБ, се казва, че в момента 35% от републиканската и около 65% от общинската мрежа е в лошо състояние. В същото време средствата, необходими за поддържане, далеч превишават текущото финансиране.

За да се приведе цялата мрежа в добро състояние през следващите пет години, трябва да се инвестират годишно около 1,1 млрд. лв. в републиканската и около 400 млн. лв. - в общинска пътна мрежа.

За сравнение, сега се инвестират по-малко от 300 млн. лв. за републиканската мрежа и по-малко от 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите за рехабилитация на пътищата трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г., пише в документа. 

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


71
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
0
 
10
 
! Отговори
Комунистически поздр преди 8 години
-авА до Марс, няма ли да има тол такса, винетки, винетутки и др. придобивки?Ларго, паметници, навляци и...елате хиляди младежи?
13
1
 
32
 
! Отговори
Питащ преди 8 години
Защо никой нищо не казва за парите от акциза на горивата - те са около 4 млрд годишно?
12
26
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
500 лв трябва да е винетката, отделно тол такси да има по магистралите в размер на 10 лв за преминаване през пункт и тогава ще ви видя аз, червени каскети, къде ще ми ходите с таратайките дето окъдявате въздуха!
11
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Грръб ТИ майка и баща за ТЕБ и последна риза давам - тиквенцата трябва да папкат 16+5 млрд ? са малко, а аз ще продължа да гледам туурски "безплатни" сериали.Молитвата на един безпаричен гробар !
10
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Давай бат Бойко комунистическата гад трябва да плаща,отдавна ти разправям,че в БГ парите се търкалят по улиците само трябва да се наведеш и да ги вдигнеш
9
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Като караш по магисталата ще плащаш-това ясно, като си по междуселския път ще се плаща ли?
8
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ами защо трябва да плащат тия които не карат по магистралите-не мога да разбера
7
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Съгласен съм да вдигнат таксите,съгласен съм да плащам,ама искам и резултати.
6
3
 
33
 
! Отговори
Бай Тошо преди 8 години
Абе какви са тия работи бе? Винетки стикери, микери.. Едно време как си карахте без нищо?
5
3
 
53
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Добре бе може ли в една испания да заливат 30 см и да забравят за участъка за следващите 7 години, при нас през месец да се поправя, презалива.. Така и 3 милярда няма да стигнат да се нагушат обръчите от фирми. Малко повече респект от това общество...ах забравих то няма общество, то само овце..беее беее
4
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ясно значи всички/под всички няма предвид политици "бизнесмени" полицаи кметове общински саветници само ние малумните които спазваме закона/
3
3
 
46
 
! Отговори
Цвецаров преди 8 години
Тая кифла Лили ще накара всички да плащат ток такси и тези дето се движат по черните пътища! И то с доводът, че видиш ли шофирането не е задължително
2
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Хайде вкарвайте най-накрая летящите коли с безплатна и безкрайна енергия от нулевата точка.Ама не ви изнася нали, няма фирмите на Пеевски да оправят пътища, няма Лукойл да продава горива...
1
3
 
31
 
! Отговори
абвг... преди 8 години
Дали ще "цакаме" и какво ще "доцакаме" не се знае, сигурното е , че нас ще ни "цакат"

Спонсорирани публикации