Сивият сектор бил проблемът на пазара на горива

"Сакса": Няма картел, защото всички следват лидера
21 дек 2016 18:11,
16
Сивият сектор бил проблемът на пазара на горива
Снимка: архив, БулФото

За типична контрабанда - пренос на стоки през границата и неплащане на дължими такси и данъци към фиска, не може да се говори при пренасянето на горива с танкери, категорични са представителите на един от големите търговци на течни торива у нас - "Сакса". Проблем обаче е сивият сектор и неплащането на данък добавена стойност (ДДС) при търговията с горива.

Още по темата
Управителят на компанията Атанас Димов разказа пред временната парламентарна комисия, която разследва ситуацията на пазара на горива, че още с натоварването на танкерите се води подробна документация - за количествата, приемащите компании и складовете, където горивата се разтоварват. Контролните органи взимат проби от тях и така следят и качеството им.

От думите на Димов стана ясно, че твърденията за липса на контрол не са основателни. "Контролът е достатъчен в нормативните рамки, в които Националната агенция за приходите работи", каза той и критикува поставянето на фискални устройства на ведомствените бензиностанции.

По този начин обекти, които не отговарят на изискванията, вече се превръщат в търговски и именно оттам се спестяват дължими данъци и такси.

Светозар Димов, който е един от акционирити в "Сакса", допълни, че на пазара на горива у нас има несъвършенна конкуренция - олигопол с ясно изразен пазарен лидер - "Лукойл България". При такъв модел е характерно големите играчи да следват пазарното поведение на лидера. Делът на независимите търговци на горива е 15%, а останаата част е в ръцете на големите играчи. Димов обаче не вярва на пазара у нас да има картел на цените.

Той настоява за регулация от държавата, защото "пазар без конкуренция не може да се саморегулира". Според него премахването на входните бариери ще има малък ефект и трябва да бъдат насърчавани съвременни търговски практики.

Представителите на фирма "Сакса" са категорични, че проблемът може да бъде решен чрез "модерната търговия". Например стимулиране на бензиностанции без персонал, на самообслужване, както и отваряне на бензиностанции на хипермаркети, поясни Светозар Димов пред журналисти след изслушването пред депутатите. Бензиностациите на самообсулжване могат да предложат бензин с поне 10 стотинки по-ниска цена.

Изграждането на втора рафинерия, която да конкурира "Лукойл Нефтохим" също не е решение, защото и в момента капацитетът на рафинерията край Бургас с пъти надвишава вътрешното потребление. Инвестициите за нова рафинерия са големи и ще се изплащат в продължение на между 7 и 10 години.

От компанията коментираха и "феномена Марешки". Те са един от доставчиците на бензиностанциите на варненския бизнесмен. На базата на цените, на които продават горивата, надценката на Марешки е минимална - 1 стотинка за дизеловото гориво и между 5 и 8 стотинки за висооктановото гориво. С тези приходи от търговията варненският бизнесмен не може да покрива всички свои разходи - за наем, персонал и т.н.

Светозар Димов изказа предположение, че Веселин Марешки покрива разликите от приходи от други дейности - например от фармацевтичния си бизнес. Целта му е да завземе колкото е възможно по-голям дял на пазара.

Ако той успее, от седемте вериги на пазара в момента, поне три ще трябва да напуснат, каза още Димов.

Той направи аналогия с политиката, с която Марешки е станал един най-големите търговци на лекарства у нас. В момента бизнесменът следва същите стъпки.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


16
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Унищожаването на кадърните хора които работят честно в тая държава докога ще търпим това важното е някои голям да яде а какво дава нищо затова тия големите плачат за данс и гдбоп и тия две институции докато не ги одръстят няма промяна едни имат колкото да се пише че имат други имат с кофата и тия сериозни престъпления е време държавата да се заеме щото едно е да имаш 60 друго 6 замислете се реално ли се рабо ти
11
0
 
12
 
! Отговори
kiro преди 7 години
Докато не изгоним лукойл от България, ще плащаме най-високите цени на горивата. Балтийските държави вече го направиха, затова са по-добре от нас. Долу русия!!
10
1
 
10
 
! Отговори
?! преди 7 години
Има ли нещо нормално в нашата държава?
9
2
 
7
 
! Отговори
БГ преди 7 години
Зареждам само то Марешки, но не съм гласувал за него!ЮРУШ на сидер ага са национални предатеи!Да живее България!
8
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Картел има и още как!Всички реват срещу Марешки, защото не могат да си правят големите печалби на гърба на клиентите. Като се появиха бензиностанциите на Марешки как така всички взеха, че си коригираха цените надолу! Можело значи, нали! Или от статията да разбираме, че работят може би на загуба, както Марешки. Пълни глупости на търкалета. Човека си слага нормална надценка на горивото и си печели достатъчно от оборота и продажбите. Така е и с лекарствата и с всичко.П.С. Не съм фен на Марешки!
7
4
 
2
 
! Отговори
Батко преди 7 години
Това си е вярно. Знам го от хора които се занимават.
6
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Е.ати държавата сме - 7 вериги и толкоз, няма място за повече.
5
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да, продава по-евтино нафтата, защото продава по-евтино лекарствата. Губи от лекарствата, губи от лекарствата. Феномен. А другите имат разходи 50 стотинки на литър, които всеки клиент трябва да плаща.
4
5
 
7
 
! Отговори
Кривондел преди 7 години
Сакса държат отчетливо по-ниски цени, особено ако имаш чип за отстъпка (10ст. на литър).Горивата им са качествени... И все пак - не достигат цените на Марешки. Може би наистина са прави - 1 стотинка разлика на литър прави 20 лева на 2 тона нафта, или 200 лева за 20 тона - а 20 тона са...400 автомобила по 50 литра на ден. Колко тона продава една бензиностанция на ден? Сметката просто не излиза...
3
1
 
21
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 7 години
Истината е че в България Монопола се организира със ЗАКОН - никои не може да внесе горива например от Турция , Македония или Сърбия . Веднага се докладва на Мафията за такъв опит и горивата се арестуват в така наречени Данъчни Складове които са Частни .
2
1
 
13
 
! Отговори
шфр преди 7 години
Що бе нали пазарна икономика ,пак нещо пречи,а кой продаде "Нфтохима"?
1
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Светозар Димов, който е един от акционирити .този дето е писал статията. Е. Яко. Село

Спонсорирани публикации