21 век, България: Богатите с колите, бедните с влака

Над 25 млрд. лв. до 2034 г. в релси, пътища, портове, терминали
27 юни 2017 08:23, Златко Желев
26
21 век, България: Богатите с колите, бедните с влака
Снимка: Facebook

Българите с високи заплати пътуват с лека кола. Процентът на пътниците с месечни доходи от 1500-2000 лв., които избират този транспорт, е 81,20%. С автобус пътуват 12,50 на сто от заможните, а с влак - само 6,30%.

Това показват изследвания в Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която правителството прие в сряда. Документът е задължително условиe, за да получи държавата ни еврофинансиране на проекти в сектор "Транспорт".

50,30 на сто от българите със заплати между 700-1000 лв. пътуват с лек автомобил, 23,30% с автобус и 26,40% с влак.

При пътници с месечни доходи до 300 лв. с лека кола са 29,50%, още токова с автобус и 38,90% с влак. Общият процент при тази категория не е 100, защото има и пътници без доходи (безработни, студенти).

Причините са повече от ясни - влакът, бавен, неудобен и стар, е за бедните, защото е по-евтин, пише "24 часа".

Данните на стратегията за 2014 г. показват, че 23,57 млн. души са пътували с влак през 2014 г., а през 2015 г. техният брой е 21,30 млн. Пътуванията с влак намаляват са над 5 млн. за периода 2010-2015 г. За сравнение - на експреси през 2010 г. са се качили 1,81 млн. души, а през 2015 г. едва 390 000.

Друг недостатък при пътническите жп превози е липсата на конкуренция - само "БДЖ-пътнически превози".

Данните показват, че средната техническа скорост за движение на пътническите влакове е една от най-ниските в Европа, което е причина за ниското качество на предлаганата услуга.

Пътуванията не само с влак, но и с автобус се свиват. През последните 14 г. търсенето на обществен транспорт (автобусен и жп) намалява 3 пъти, от около 360 млн. през 2000 г. на 120 млн. пътувания през 2014 година.

Междуградските пътувания с лека кола за денонощие през 2014 г. са 1 417 651 средно с двама пътници в автомобилите.

За годината това са 558,8 млн. души и 272 млн. пътувания на леки автомобили.

Въпреки предпочитанието на хора с по-високи доходи към автомобилите, анализът показва, че не само влаковете са стари, но и колите. Най-много - 39%, са на възраст над 20 г. и едва 4% са до 5 г. Застрашителен е и делът на автомобилите с възраст между 15-20 години, той е 30% от общо експлоатираните превозни средства.

Магистралите са с обща дължина 734 км или 3,7 % от републиканската мрежа, което се отчита като крайно недостатъчно.

Първокласните пътища са 2954 км, делът им е 14,88%, второкласните са 4025 км и имат дал 20,27 на сто от републиканската мрежа. С най-голяма дължина (12 140 км) и най-голям относителен дял (61,15%) са третокласните пътища. За тяхното поддръжане обаче има недофинансиране.

В сряда правителството прие предпоследният по финансова напрегнатост сценарий, който предвижда до 2034 г. да бъдат инвестирани 25,5 млрд. лв.

Включени са 70 инфраструктурни проекта за всички видове транспорт. Част от тях вече са в изпълнение, а друга са планирани за завършване след 2030 г.

Най-големите по стойност проекти в железопътния транспорт, планирани за изпълнение до 2030 г., са:

- "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас фаза 2" - проектът включва и внедряване на ETCS (автоматизирана система за управление)по протежение на цялата железопътна линия от Пловдив до Бургас с обща дължина от 293 км;

- "Модернизация на жп линия София - Пловдив: жп участък Елин Пелин -Костенец";

- "Модернизация на железопътен участък Костенец - Септември";

- "Модернизация на железопътната линия Видин - София: железопътен участък Видин - Медковец";

- "Модернизация на жп линията София - Перник";

В автомобилния транспорт са:

- Изграждане на автомагистрала "Струма", Благоевград - Сандански: от Благоевград до Крупник и от Кресна до Сандански и тунел Железница, както и лота от Крупник до Кресна;

- Проект "Обход на Габрово - етапна връзка включително тунел под "Шипка" (през Стара планина)";

- АМ "Хемус" от Ябланица до Белокопитово;

Други значими проекти, които ще се изпълняват до 2030 г. са:

- Разширение на метрото в София - линия 3;

- Изграждане на интермодален терминал Варна;

Планирани са и 4 моста на река Дунав, които ще се строят от 2029 до 2033-2034 г. Мостът Оряхово-Бекет е оценен на 357 млн. лв., Силистра-Кълъраш - на 267,76 млн. лв., Никопол-Турну-Мъгуреле” - също на 357 млн. лв. и вторият мост при Русе - на 267 млн. лв.


26
Още от
Напиши коментар Коментари
22
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Правилното заглавие е "бедните със заплата 1500-2000 лв. са с коли, другите бедни с влак!".
21
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
DARGAVATA DA ZABRANI DA SE DAVAT TAKIVA OGROMNI ZAPLATI 1500-2 000 LV. NA TEZI PROSTI I OGRANICENI OT SOFIA.
VSICKI TRYABVA DA POLUCAVAME PO RAVNO NALI VSICKI SME HORA DOSHLI NA TOZI SVYAT DA GIVEEM.
20
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Не знам за богатите, но бедните определено могат да си позволят кола на днешно време- все пак една на старо струва колкото хубава детска количка, а алтернативният транспорт не е кой знае колко по- евтин, за да имаш сметка.
Влаковете са за студенти с намаление, за да могат да си ходят често на село. А също и за разни баби, които за никъде не бързат. На една роднина от провинцията по някаква линия й се полагат безплатни билети за бдж и , за да не ги " загуби" редовно ни досажда с гостуването си.
19
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Защо да пътувам с влак, когато мога да отида с колата си?!
Колкото до бедни и богати, това, което пише в статията щеше да е смешно, ако не беше тъжно. Хората с 1500-2000 лева месечни доходи са бедни, а не заможни или богати. По тази логика преди 1989-та година почти всички сме били богати.
18
5
 
0
 
! Отговори
опетков преди 7 месеца
До Анонимен14 Ако там за където си тръгнал трябва да платиш и паркинг, както е в цивилизованите държави, доста ще се замислиш с какво да тръгнеш и едва ли колата ще е първия ти избор.
17
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
За да се разходя с жената двупосочно Бургас - София или Варна - София ще ми излезе по-скъпо с влак, отколкото с колата.
Отделно имаш невероятен шанс във влака да попаднеш на купе без климатизация в юлските жеги или януарски студ.
Студентските години отминаха, не върви сега да се качвам с 2 литра вино за изпът с компания, за друго влака не става.
16
6
 
2
 
! Отговори
опетков преди 7 месеца
До Анонимен Много народ лъже че взема по 400-500 лв.
15
0
 
6
 
! Отговори
smallp0x преди 7 месеца
Screenshot от заглавната страница на *** - първа статия

"Нерви, задух, бой – новата реалност по линия 111 в София"

втора статия:

"Пореден инцидент с влак. Запали се локомотив в Костенец"

снимка: i.imgur/NiEblPk.png

Защо ли "богатите" бягат от обществения транспорт, наистина....
14
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Във влака си има известна доза романтика и приключение, колкото и да са зле от БДЖ. Освен това, да не забравяме че не всеки има книжка, когато ми се наложи да пътувам сама изборът е между влак и автобус, въпреки че мога да си позволя да имам кола и да я ползвам, а не да виси паркирана пред блока за престиж.
13
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Пътуването с влак за двама души би ми излязло на цена приблизително колкото да пътуваме с кола, но с влака ще пътувам поне два пъти повече време. Тук въпросът опира до друго - който има кола, пътува с нея, който няма кола, пътува с влак или автобус. Въпрос на удобство и време, а цената не е толкова важна, ако не пътуваш всеки ден. Ако пътуваш всеки ден, може да избереш и влака, ако случайно има подходящи влакове за отиване и връщане. Това е. Няма бедни и богати за избора на пътуването.
12
1
 
5
 
! Отговори
реалист преди 7 месеца
До 2034г.няма да има кой да ползва тези "удобства".
11
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Лъжливи данни много народ взима около 400-600 лева заплата.
10
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
То не е достатъчно да пътуваш от град до град, както е с влака. Нали първо трябва да стигнеш до гарата, а после трябва от гарата да стигнеш до мястото, за което си тръгнал. В крайна сметка с влака е бавно и скъпо, а не евтино, както ни внушават. Ако човек има кола, той така и така си плаща един куп неща, независимо дали пътува или не и реално за него цената на пътуването е само горивото.
9
0
 
12
 
! Отговори
Joko преди 7 месеца
"Над 25 млрд. лв. до 2034 г......" Някой прави ли сметка при този геноцид в страната дали ще останат хора, които да ползват БДЖ-то ?
8
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
БДЖо трябва да бъде закрито. Всяка година трупа милиони дългове, които плащаме ние пак "богатите" . Това е тежка и скъпа машина , която няма как да избие парите си.
До кога ще я поддържаме при положение , че е ползват само по селата ? Тея милиони всяка година могат да се инвестират в магистрали и туризъм .
7
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Kak stanaha bogati ? Selenduri mutri predi s zarvuli agenti s knijki sega milioneri pensioneri s sem si po garzia svstria dubai i tn no sa bolni ot bogatsvata s dalaverite si. Kade schte si nosat milionite i miliardite pri sv petsr li pri sv boiko
6
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Влаковете били евтини се оказа....колко да са евтини, след като един еднопосочен билет София-Бургас е по-скъп от разходите за газ на малолитражка?
5
4
 
3
 
! Отговори
ами ... преди 7 месеца
Стойте се вкъщи, какво ще пълним джобовете на мафията.
4
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
На Запад има места, където ако нямаш билет въобще не те пускат да се шляеш по перона, на други, за да излезеш трябва да си пуснеш билетчето и т.н.
3
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Най-добре пеша.