Смутителите – играчите, които разбъркват картите на пазара

Няколко рецепти за успешен бизнес от The Next Big Thing
20 окт 2017 15:10, Бойчо Попов
2
Смутителите – играчите, които разбъркват картите на пазара
Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

През 2012 г. американецът Майкъл Дъблин прави изненадващо за себе си откритие – според него се оказва, че в САЩ е по-трудно да се купи самобръсначка от супермаркета, отколкото автомат, защото трябва да направиш избор сред многобройни налични модели, а след това консултантът трябва да отключи съответната витрина, за да ти подаде избора. И едва след това идва плащането на касата.

С мисълта за опростяване се ражда стартъпът Dollar Shave Club, който прави впечатляваща оферта на мъжката част от населението, предлагайки месечен абонамент за самобръсначки. Това става с поръчка в интернет и доставка на място, а срещу 1 долар на месец получавате цели 28 самобръсначки. Разбира се, за тази цена те не са гъвкави, нямат 4 ножчета и не са с енергомична дръжка, но "нима дядо ви е ползвал бръснач с 4 ножчета?"

16 месеца по-късно Dollar Shave Club изтиква от пазара конкурента Shick на гиганта Procter & Gamble Co, а след три години най-големият враг на Procter & Gamble – Unilever, купува компанията на Дъблин за 1 млрд. долара, за да изтика от пазара друга позната марка – Gilette.

Това е просто един пример за онова, което Одисеас Хараламбус, вицепрезидент на Cisco Systems за Източна Европа, нарича "смутител".

"Дигиталното не е обратното на аналоговото, то е сближаване на множество дисциплини, които са съществували в продължение на много време. Висшата математика, интелект, мобилни и социални медии, приложения... Всичко това дава възможност за нови бизнес модели, които се превръщат в т. нар. "смущаващи сили", каза Хараламбус в рамките на панела "Глобалните тенденции" на организираната за втора поредна година от Bloomberg TV Bulgaria конференция THE NEXT BIG THING.

И наистина - през последните няколко години се появиха редица нови компании с оценка над 1 млрд. долара (т. нар. еднорози), а оценката на някои от тях се повиши до 13-14 млрд. долара за съвсем кратък период от време. Старите играчи биват изтиквани, идват нови, а пазарът се свива. И всичко това се дължи преди всичко на дигитализацията, се обединиха участниците в панела.

За да разбере какви са тези смутители, Cisco се обръща към известен швейцарски университет, с който е сформиран общ екип за анализ. Изводите накратко: за всеки от традиционните бизнеси ще има по около 10 "еднорози", а 4 от 10 най-големи традиционни компании във всеки сектор няма да съществуват до 10 години.

Повече по темата можете да откриете на Investor.bg


2
Още от
Напиши коментар Коментари
1
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Изборът е между жилет и ментета.