От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?

28 лева би струвал пътя за малък камион
Обновена: 9 апр 2019 07:28 | 9 апр 2019 07:00, Боряна Павлова
98
От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?
Снимка: архив, Bulphoto

28 лева би струвал пътя от София до Бургас при новата тол система, изчисляват от Института за пазарна икономика. Според предложените тарифи за новата система таксата ще зависи от големината на камиона и евростандарта и би варирала от 28 лв. за малък камион до 12 т с висок евростандарт до 323 лв. (над 12 тона с 4+ оси с най-ниския евростандарт).

Дори при най-лош евростандарт малък камион (до 12 тона) би заплатил 56 лв., или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) с евростандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Дали тази прогресивна скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи, питат от института.

Още по темата

Предложената тол такса за малките камиони е ниска в сравнение с други примери в ЕС - това са въпросните около 10 ст. на км (от 8 до 15 ст. в зависимост от евростандарта), които са чувствително под таксата в Австрия и с малко под таксите в Полша, посочва "24часа".

При по-големите камиони - за тези над 12 т с 2-3 оси, таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни - и там тежките плащат повече, но разликата не е в пъти.

Дори при тази стръмна прогресивност да се е целяло да се таксуват повече транзитните камиони и да се облекчат местните, то едва ли всички са под 12 т.

Толтаксуването цели да обърне пирамидата на приходите - по-голямата тежест да се носи от камионите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. и запазване на тези от винетките за леките коли, съотношението е - 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили.

Предложената тарифа, в търсене на над 1 млрд. лв., залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони.

Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи, заключват от института.


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
84
1
 
0
 
! Отговори
xyz преди 4 седмици
До Лъжеш ли?
Евала за коментара ! Гениален е !
Значи най-вероятно оризът в BILLA ще се продава не за 1 лв а за цели 1.05 лв/кг., с което ще настъпи пълна трагедия и гладомор !
83
1
 
0
 
! Отговори
Лъжеш ли? преди 1 месец
До xyz - не бъркай цената на ориза на едро с цената на ориза на дребно! Отделно, на дребно цената на ориза не е 2.5лв/кг - в БИЛА има ориз и за 1лв/кг !!!
82
3
 
0
 
! Отговори
xyz преди 1 месец
Големите превозвачи вдигат много шум за повишаването на таксата, но ето един пример:
"ТИР" превозва 15 т. (15 000 кг) (непълно натоварен) ориз от Видин до Бургас (грубо 700 км), като трябва да плати (най-лошия вариант) 700 лв. такса. И така 700 лв/15 000 кг = 0.047 лв (грубо 5 ст./кг). Така, ако ориза се е продавал за 2.5 лв/кг сега ще трябва да се продава за 2.55 лв./кг. За толкова ще ни го продават а фирмите ще отчетат допълнителен разход 700 лв и ще си намалят данък печалба.
81
0
 
0
 
! Отговори
са преди 1 месец
До МС
Умен съм,защото тогава няма да има винетка,брато!Ти караш 3-4000 км. годишно по "хубавите" пътища,а аз карам 500-солидарно ли плащаме и солидарно ли рушим пътищата,а?!!
80
0
 
7
 
! Отговори
Мишка преди 1 месец
Цела България работим за кефа на 200 шопа-ра.....
79
0
 
5
 
! Отговори
Хасфалта чупя с ръце преди 1 месец
Всички нови пътищя са и ще са за сериозни ремонти само за 5 годинки...
Матрала е зле....
78
0
 
4
 
! Отговори
ДДТ преди 1 месец
В Англия плащах сами некви стотинки като минавам некви бутки.
Кой туй нещо на километър то ся и ще наемат 50 хиляди калинки да следят кой плаща и колко...
77
0
 
2
 
! Отговори
МС преди 1 месец
До са
Много су умен брато то тия такси скоро и за първокласните пътища ще ги има а според Павлова всичко що има чакъл и джифт е първокласен път щом сака винетка....
76
0
 
5
 
! Отговори
Диспансеризиран преди 1 месец
Членския внос в ЕС е 600 милиона, плащаме ги 100% от гражданите(дори и ромите 20% ДДС на всичко що се яде и пие и тнт) ,а евро средствата ги обират 2 % от фирмите на "наши хора"....А и сега ще ги плащаме тия помощи повторно 10 ст на километър.....
Дано да греша че иначе как да не полудее човек -робство на квадрат...
75
4
 
0
 
! Отговори
са преди 1 месец
Очаквайте в близките 4-5 години тол и за леките коли!Аз съм за,защото няма да има давам грешни 100 лева за годишна винетка,а ще си карам по първокласните пътища и пак ще стигна до където искам.А ако искам магистралка,чак тогава ще плащам!
74
1
 
8
 
! Отговори
Не съм комунист преди 1 месец
Абе нали се хвалихте ,че усвоявате Евро пари -помощи май за аборигени ни взеха тия.
10 ст на километър?!
Скоро ще има и САН такса по 10 ст. на час за живеещите в санирани панелки с екстра мухъл
73
6
 
13
 
! Отговори
SHEFA преди 1 месец
ТЕЗИ МАГИСТРАЛИ СЕ НАПРАВИХА ЗА ДА МОГАТ ДА ДЕРАТ ХОРАТА-А НЕ ЧЕ НЯКОЙ ИСКА ДА УЛЕСНИ ТРАФИКА.
-НЯМА БЕСПЛАТЕН ОБЯД.
-А СЕГА ДА СИ ПЛАЩАМЕ ВЪНШНИЯТ ДЪЛГ.-А ПАРИТЕ ОТ МАГИСТРАЛИТЕ ЩЕ СЕ ДАВАТ НА ТЕЗИ 250 000 ЧИНОВНИКА ЗА ЗАПЛАТИ.
72
5
 
30
 
! Отговори
Време за промяна преди 1 месец
Хора давайте да се събираме пред парламента! Не може да продължаваме да търпим това положение и всеки ден да четем подобни статии. Поне за начало трябва да имат някакъв респект от народа.Какво мислите?Събираме се правим приоритетни точки с нещата коита са пълно безумие и ги излагаме. Трвбва да се почне от някъде не може да търпим да се гаврят с нас!
71
4
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
ГЕРБ вдигат доходите с10% а разходите с20%
70
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Европа ни чува, но ние не !
Гарантирано от ГЕРБ
69
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В НАТО е 1 милиард, сега искат вече 2 милиарда.
68
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Правят тол таксите и вдигат тока, защото е ясно, че до 5-10 години масово ще се карат Ел. коли и камиони, демек акциз от горива няма да има...
Вече имам малко опит с тея возила и искам да кажа, че стига да има бързи зарядни станции, разположени умно, не до Бургас от София ще се стига, ами от София до Италия може да се отиде.
67
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Половината от кемперите също ще го отнесат яко заради некомпетентността на управляващите от ГЕРБ . Така кемпер от 3,5 т със закачена каравана от 2,5 т ще плати две годишни винетки и ще драгаска 6 тонна композиция по пътищата , а кемпер от 3850 кг каквито са поне половината от кемперите , закото в ЕС тях ги смятат за леки коли ,в България от януари до август ВЕЧЕ платиха по 1150 лв винетка и след това ТОЛЛ такса като за 12 тонен камион.
66
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Според бюджета на ЕС за 2018 г. вноската на България възлиза общо на
517 986 320 евро. Състои се от национална вноска в размер на
429 886 320 евро (или 0.36% от общата сума на националните вноски на
всички 28 държави членки (119 564 430 740 евро) и ТСР от България в
размер на 88 100 000 евро.
65
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Членският внос за ЕС на Нългария не е 1 млрд, не лъжи!