От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?

28 лева би струвал пътя за малък камион
Обновена: 9 апр 2019 07:28 | 9 апр 2019 07:00,
98
От София до морето с новите тол такси: Колко ще поскъпне пътят?
Снимка: архив, Bulphoto

28 лева би струвал пътя от София до Бургас при новата тол система, изчисляват от Института за пазарна икономика. Според предложените тарифи за новата система таксата ще зависи от големината на камиона и евростандарта и би варирала от 28 лв. за малък камион до 12 т с висок евростандарт до 323 лв. (над 12 тона с 4+ оси с най-ниския евростандарт).

Дори при най-лош евростандарт малък камион (до 12 тона) би заплатил 56 лв., или двойно на сегашното. Най-разпространеният случай – камион над 12 тона (2-3 оси) с евростандарт III или IV, би заплатил 132 лв. За камион пак над 12 тона и същия стандарт, но вече 4+ оси, таксата би се удвоила. Дали тази прогресивна скала не е твърде изострена в опит да се постигнат повече приходи, питат от института.

Още по темата

Предложената тол такса за малките камиони е ниска в сравнение с други примери в ЕС - това са въпросните около 10 ст. на км (от 8 до 15 ст. в зависимост от евростандарта), които са чувствително под таксата в Австрия и с малко под таксите в Полша, посочва "24часа".

При по-големите камиони - за тези над 12 т с 2-3 оси, таксата скача почти 3 пъти, а при тези с 4+ оси - още два пъти. Подобна стръмност не се наблюдава в другите страни - и там тежките плащат повече, но разликата не е в пъти.

Дори при тази стръмна прогресивност да се е целяло да се таксуват повече транзитните камиони и да се облекчат местните, то едва ли всички са под 12 т.

Толтаксуването цели да обърне пирамидата на приходите - по-голямата тежест да се носи от камионите. При очаквани приходи от над 1 млрд. лв. и запазване на тези от винетките за леките коли, съотношението е - 75% от приходите ще идват от камионите и около 25% - от леките автомобили.

Предложената тарифа, в търсене на над 1 млрд. лв., залага твърде голяма прогресивност и оскъпяване за тежките камиони.

Няма пълна яснота защо се гони този 1 млрд. лв. и какво би се случило, ако при промени в тарифата се постигнат по-малки приходи. Остава открит и въпросът за общинските пътища, които са извън системата и няма да получат нищо от очакваните приходи, заключват от института.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
83
3
 
0
 
! Отговори
xyz преди 4 години
До Лъжеш ли?Евала за коментара ! Гениален е ! Значи най-вероятно оризът в BILLA ще се продава не за 1 лв а за цели 1.05 лв/кг., с което ще настъпи пълна трагедия и гладомор !
82
2
 
0
 
! Отговори
Лъжеш ли? преди 5 години
До xyz - не бъркай цената на ориза на едро с цената на ориза на дребно! Отделно, на дребно цената на ориза не е 2.5лв/кг - в БИЛА има ориз и за 1лв/кг !!!
81
5
 
0
 
! Отговори
xyz преди 5 години
Големите превозвачи вдигат много шум за повишаването на таксата, но ето един пример:"ТИР" превозва 15 т. (15 000 кг) (непълно натоварен) ориз от Видин до Бургас (грубо 700 км), като трябва да плати (най-лошия вариант) 700 лв. такса. И така 700 лв/15 000 кг = 0.047 лв (грубо 5 ст./кг). Така, ако ориза се е продавал за 2.5 лв/кг сега ще трябва да се продава за 2.55 лв./кг. За толкова ще ни го продават а фирмите ще отчетат допълнителен разход 700 лв и ще си намалят данък печалба.
80
1
 
1
 
! Отговори
са преди 5 години
До МС Умен съм,защото тогава няма да има винетка,брато!Ти караш 3-4000 км. годишно по "хубавите" пътища,а аз карам 500-солидарно ли плащаме и солидарно ли рушим пътищата,а?!!
79
1
 
8
 
! Отговори
Мишка преди 5 години
Цела България работим за кефа на 200 шопа-ра.....
78
1
 
5
 
! Отговори
Хасфалта чупя с ръце преди 5 години
Всички нови пътищя са и ще са за сериозни ремонти само за 5 годинки...Матрала е зле....
77
1
 
5
 
! Отговори
ДДТ преди 5 години
В Англия плащах сами некви стотинки като минавам некви бутки.Кой туй нещо на километър то ся и ще наемат 50 хиляди калинки да следят кой плаща и колко...
76
1
 
2
 
! Отговори
МС преди 5 години
До саМного су умен брато то тия такси скоро и за първокласните пътища ще ги има а според Павлова всичко що има чакъл и джифт е първокласен път щом сака винетка....
75
1
 
6
 
! Отговори
Диспансеризиран преди 5 години
Членския внос в ЕС е 600 милиона, плащаме ги 100% от гражданите(дори и ромите 20% ДДС на всичко що се яде и пие и тнт) ,а евро средствата ги обират 2 % от фирмите на "наши хора"....А и сега ще ги плащаме тия помощи повторно 10 ст на километър.....Дано да греша че иначе как да не полудее човек -робство на квадрат...
74
6
 
0
 
! Отговори
са преди 5 години
Очаквайте в близките 4-5 години тол и за леките коли!Аз съм за,защото няма да има давам грешни 100 лева за годишна винетка,а ще си карам по първокласните пътища и пак ще стигна до където искам.А ако искам магистралка,чак тогава ще плащам!
73
2
 
8
 
! Отговори
Не съм комунист преди 5 години
Абе нали се хвалихте ,че усвоявате Евро пари -помощи май за аборигени ни взеха тия.10 ст на километър?! Скоро ще има и САН такса по 10 ст. на час за живеещите в санирани панелки с екстра мухъл
72
6
 
30
 
! Отговори
Време за промяна преди 5 години
Хора давайте да се събираме пред парламента! Не може да продължаваме да търпим това положение и всеки ден да четем подобни статии. Поне за начало трябва да имат някакъв респект от народа.Какво мислите?Събираме се правим приоритетни точки с нещата коита са пълно безумие и ги излагаме. Трвбва да се почне от някъде не може да търпим да се гаврят с нас!
71
5
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ГЕРБ вдигат доходите с10% а разходите с20%
70
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Европа ни чува, но ние не ! Гарантирано от ГЕРБ
69
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В НАТО е 1 милиард, сега искат вече 2 милиарда.
68
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Правят тол таксите и вдигат тока, защото е ясно, че до 5-10 години масово ще се карат Ел. коли и камиони, демек акциз от горива няма да има... Вече имам малко опит с тея возила и искам да кажа, че стига да има бързи зарядни станции, разположени умно, не до Бургас от София ще се стига, ами от София до Италия може да се отиде.
67
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Половината от кемперите също ще го отнесат яко заради некомпетентността на управляващите от ГЕРБ . Така кемпер от 3,5 т със закачена каравана от 2,5 т ще плати две годишни винетки и ще драгаска 6 тонна композиция по пътищата , а кемпер от 3850 кг каквито са поне половината от кемперите , закото в ЕС тях ги смятат за леки коли ,в България от януари до август ВЕЧЕ платиха по 1150 лв винетка и след това ТОЛЛ такса като за 12 тонен камион.
66
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Според бюджета на ЕС за 2018 г. вноската на България възлиза общо на 517986320евро. Състои се от национална вноска в размер на 429886320евро (или 0.36% от общата сума на националните вноски на всички 28 държави членки (119564430740евро) и ТСР от България в размер на 88100000евро.
65
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Членският внос за ЕС на Нългария не е 1 млрд, не лъжи!
64
4
 
41
 
! Отговори
Запознат преди 5 години
Тол такса, винетка, данък, застраховка и получаваш магистрала на вълни и дупки с ограничение 90км. Видими резултати! Европа ни чува!

Спонсорирани публикации