Решено: "Соф кънект" ще бъде концесионер на летище София

ВАС остави в сила решението на КЗК от ноември
Обновена: 5 юни 2020 16:54 | 5 юни 2020 15:53, Камелия Цветанова
11
Решено: "Соф кънект" ще бъде концесионер на летище София
Снимка: Летище София

Софийското летище се приближава с още една стъпка към концесионирането си, след като в петък Върховният административен съд остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 14 ноември 2019 г. С него се потвърждава изборът от Министерството на транспорта, информационните съобщения и технологии за концесионер на летище София, с което за изпълнител е определен консорциум „Соф кънект“, съобщи Investor.bg.

Припомняме, че през ноември КЗК остави без уважение четирите жалби по процедурата за концесия на летище София. Регулаторът проведе заседанието си, на което са присъствали обжалващите кандидати, в четвъртък и още на следващия ден излезе с готово решение от 284 страници.

Делото пред ВАС (№ 14199/2019) беше образувано по касационни жалби на трима от участниците в процедурата за избор на концесионер на софийското летище. Това са консорциум „Витоша“; консорциум между "Еърпортс Де Пари" ЕС.ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ холдинг" А.Ш.“, както и участникът "Фрапорт България".

Съдът е приел, че КЗК е осъществила нужния контрол по законосъобразност и се е произнесла в рамките на проучването, което е регламентирано в Закона за концесиите. Тричленният състав на ВАС е установил също, че правилно КЗК не е открила нарушения при провеждане на процедурата, а също и несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.

Върховните съдии приемат, че КЗК е извършила дължимата проверка по законосъобразността на действията на министъра на транспорта, информационните съобщения и технологии както в процедурата за допускането до участие, така и по отношение на съответствието на определения за концесионер консорциум с критериите за възлагане на концесията, посочени в техническата документация.

Решението на тричленния състав на ВАС като първа инстанция подлежи на обжалване пред петчленен състав на съда.
 
Министерство на транспорта избра през миналото лято за концесионер фонда Meridiam, който ще си партнира с Strabag в обединението "СОФ Кънект" и има договор за оператор на летище Мюнхен. Кандидатът даде най-ниска оферта за инвестиции и трета поред оферта за концесионно плащане.

Офертата включва концесионно възнаграждение в размер на 24,5 млн. евро и капиталови инвестиции от 608 млн. евро.

Консорциумът планира изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.

През декември от  "Соф кънект" заявиха, че очакват да подпишат концесионния договор през второто тримесечие на тази година и не се притесняват, че продължаващите процедури по обжалване на избора ще доведат до промени.

„Трябва да изчакаме приключването на процедурите по обжалване и да изпълним някои извъндоговорни задължения, преди реално да получим концесията на летище София“, каза пред Investor.bg Щефан Верман, говорител на Meridiam.

Припомняме, че процедурата за търсене на концесионер стартира в началото на юли 2018 г. Според критериите на транспортното ведомство минимумът за концесионна такса беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати подадоха по-високи оферти от заложения минимум.  Концесията е за период от 35 години с опция за удължаване.

Настоящата процедура е втори опит за отдаване на концесия на летище "София" на концесия. Предишният опит беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност.

Ето защо при втората процедура консултанти на Министерството на транспорта бяха Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Това не доведе до повече кандидати, но се постигнаха по-високи изисквания към бъдещия концесионер.


11
Още от Бизнес
Bulgaria Air започва да възстановява полетите си
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
1
 
1
 
! Отговори
Pepi преди 3 седмици
За жалост в нашата страна всичко се що е държавно се руши. Така че по - добре е да го държи някой частник, който ще го реновира и поддържа с цел максимална печалба, отколкото да е мизерия ........
9
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Pak nekoi agentski glupav serial...
8
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
№7, принципно си прав, но няма пари за ново летище. Берлинското, което го отлагаха 5-6г (ако не и повече) стъпи над 20 милиара евро. Кой в България ще извади тези пари за нещо, което дори в момента не е натоварено на 50%? И след като навремето Балкан продаде слотовете за близкия изток и Азия, няма шанс да се натовари повече?
7
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Реално летище София не трябва да бъде разширявано, даже Терминал 2 е в повече. Трябва ново летище извън София, примерно на мястото на военното летище в Доброславци. Във всяка нормална държава забраняват тези нископрелитащи самолети над центъра на града понесяло време на денонощието. Какво ще стане, ако си изберем нормален кмет и нормален общински съвет, които веднага ще забранят тези полети над София?
6
0
 
1
 
! Отговори
До 5 преди 4 седмици
Да де, в нормалните...
5
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
а процедурата можеше да протече така . държавата предоставя терен на концесия за напр. 25 години с условието фирмата концесионер да построи летище и след като изтече договора да го предостави безвъзмездно на държавата . в нормалните държави се процедира така .
4
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Ще го съсипят, за да си построят тяхну ... а после ще го оставят имаш кажат “ ааа ми ниии такоа ... ми мойм.”
3
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Добре бе, щом от един печеливш бизнес до скоро по цял свят не можаха нищо да направят, защо аджеба ще наливат пари в държавни бензиностанции?
2
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Трети терминал ще има?
Браво! Гоним летище "Хийтроу"!
Е, няма да го настигнем, то се знае.
Но като помня откъде тръгнахме:
Пътувах до Лондон от София и обратно, когато имаше само стария терминал.
Стряскаща е разликата като излетиш от "Хийтроу" и кацнеш в София! Нашето летище изглеждаше като в някое село!
1
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Честито! Краварите гепиха Стратегическо съоръжение за стотинки. За колко 50 годин е тяхно?