Окончателните промени в закона за хазарта: какво трябва да знаем?

24 окт 2020 18:56, Александър Попов
7
Окончателните промени в закона за хазарта: какво трябва да знаем?

Драстичните промени в Закона за хазарта предизвикаха ожесточени дискусии и протести от страна на заетите в бранша лица. Подготвянето на законопроекта и неговото гласуване в Парламента бяха съпроводени с бурни обществени дискусии, което позволи на хората да чуят разнородни мнения на специалисти, експерти по организиране на казино игри и работещи на хазартния пазар лица. Законът за хазарта е вече в сила и е важно за всеки от нас да познава неговите разпоредби.

Какви са точно окончателни промени?

Едно от най-остро критикуваните предложения беше това на депутата Валери Симеонов, отнасящо се до локацията на казина и игралните зали. За тях той настояваше да се разполагат само на територията на петзвездни хотели, в населени места, непосредствено намиращи се до границата и в курортни комплекси. То беше отхвърлено с голяма разлика в гласовете “За” и “Против”. Но сега обръщаме поглед към тези промени, които получиха одобрението на депутатите, независимо от настроенията извън пленарната зала:

1. Контролът на сектора  без иззет от функциите на  Държавната комисия по хазарта (ДКХ) и въпреки първоначалната  идея за създаване на нова  държавна агенция, подчинена на  Министерски съвет, той бе поверен  на Национална агенция по приходите. И по специално - на нейния изпълнителен  директор. Управляващите сметнаха, че НАП разполага с достатъчно  голям капацитет и ресурси, посредством  които да организира събирането  на данъци и такси, както и  да следи стриктно хазартните  обекти. Изпълнителният директор  ще бъде натоварен с регулацията  на хазартния пазар у нас, като  концентрирането на цялата власт  върху един човек неколкократно  бе посочено, че е “в синхрон  със световните и европейските  практики” (напр. Германия, Дания, Нидерландия, Швеция, Франция и др.);

2. Въпреки първоначалната  сума от 3 млн. лв., днес новоприетите  разпоредби поставят изискване, спрямо което изцяло внесеният  капитал на дружеството с ограничена  отговорност или на акционерното  дружество с поименни акции  да бъде в размер на 1,5 млн  лв. за казината и игралните  зали. Друго предложение, което претърпя  промени в хода на работа, е  свързано с новата еднократна  такса, която казина и игрални  зали трябва да плащат, ако  лицензът е 10-годишен. На фона  на първоначалните съответно  по 2 и 1 млн. лв., след остра реакция  от протестиращите сумите се  редуцираха в диапазона между 250 и 500 хил. лв. Така, съгласно промените  в закона, лиценз за игри с  игрални автомати се издава  само на дружество с ограничена  отговорност или на акционерно  дружество с изцяло внесен  капитал от половин милион  лева или неговата равностойност  в друга валута;

3. С приемането на новия  Закон за хазарта Народното  събрание обяви още, че 10% от събраните  от хазартна дейност средства  ще бъдат отделяни за култура, физическо възпитание и спорт  и други подобни дейности;

4. Депутатите гласуваха  и решиха държавата да има  право да организира традиционна  лотария, числови лотарийни игри, моментна лотария, залагания върху спортни събития, надбягвания с коне и кучета и игри онлайн в игрално казино. Това ще се извършва чрез Държавното предприятие "Български спортен тотализатор".

Какви са доводите за приемането им?

В сърцевината на наскоро приетите промени в Закона за хазарта място намери поредица от скандали, които по един или друг начин разкриха неефективността на работещия до момента модел в тази сфера. Нееднократно се говореше за Комисията по хазарта като корумпирано държавно тяло, обслужващо едни или други интереси. Като доказателство за това вносителите на законопроекта посочиха различни примери за липсата на какъвто и да е надзор - напр. продаване на лотарийни билети на лица под 18 год., както и строеж на казина и игрални зали на места, на които е забранено (нарушаване на чл. 44 от ЗХ, който изисква отстояние от 300 м от училище за построяване на казино). С приемането на новите разпоредби депутатите целят преодоляване на недостатъците, както и постигане на прозрачност и бързина при прилагането на законите в областта на хазарта.  

Промените вече са факт, независимо дали са одобрявани от всички заинтересовани страни, или не. Това, което е по-важно, струва ни се, е тяхната ефективност и действието им за в бъдеще. На въпроса “Какво ще донесе новият Закон за хазарта на хазартния бизнес?”, отговорът е следният: “Предстои да видим”. Но сега ние можем да обсъдим предимствата и недостатъците, които до момента виждаме.

Какви са плюсовете от новите промени?

С тези промени се цели да внесе яснота за работата на хазартния регулатор и за неговите задължения. Както посочихме, функциите на ДКХ ще се изпълняват вече от НАП и от досегашния колегиален орган се преминава към едноличен такъв в лицето на изпълнителния директор на Агенцията. Като мотив за това се посочи ускоряване на производствата пред държавния орган, както и “персонализирането на отговорността”. Това определено създава повод за притеснение от страна на някои хора, тъй като цялата власт в тази сфера се концентрира в ръцете на един човек, но само от изпълнението зависи успеха на новата разпоредба.

Друг плюс, посочван от властта, е че редуцирането на игралните зали и казината ще доведе до осезаемо ограничаване на залаганията, което би довело до понижаване броя на хазартно зависимите лица в страната. Но дали това е така? С все по-голямата роля на виртуалното пространство в нашия живот не може да се твърди, че премахването на физическите игрални зали ще доведе до ограничаване на залаганията.

Заплащането на такси в по-големи размери неизменно ще разшири бюджета на страната и при правилно разходване на тези пари, събраните такси от хазартна дейност могат да спомогнат за подобряване на някоя друга сфера, която по принцип остава финансово ощетена. Това несъмнено е плюс, който може да бъде изпълнен.

Какви са минусите от промените?

Основен недостатък, който и протестиращите непрестанно изтъкваха по време на своите изказвания, е, че с приемането на така написаните разпоредби се създаде предпоставка за монопол и се затрудни навлизането на нови играчи в хазартния бизнес. Завишените законови изисквания крият риск от затваряне на редица по-малки и средни обекти и съответно загуба на работни места. Завишените държавни такси не са по силите на малките бизнеси и невъзможността за плащане от тяхна страна би довело до завземане на пазара от страна на “големи играчи” с натрупан вече финансов ресурс, който ще им позволи да задържат своята позиция. Неслучайно в хода на обществените обсъждания се повдигна въпросът за “обслужване на нечий интерес”, както и за създаване на законова рамка, с която да се подпомага даден бизнес и дори се стигна до там, че законът беше наречен “мафиотски”. Тези съмнения депутатите многократно обориха.


7
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
0
 
0
 
! Отговори
Аз преди 1 месец
До Анонимен 2
ГЕРБ ги е криела срещу заплащане. Нали гласуващите за тази партия могат да се сетят, че от 700 милиона лева данъци, които дължи черепа, комисионните са поне 20-30 на сто. Пари, които са минавали през Горанов и разбира се по голямата част са за Боко.
5
0
 
1
 
! Отговори
защо преди 1 месец
Защо няма осъдени корумпирани чиновници ? А, бай ***?
4
0
 
5
 
! Отговори
Шопо преди 1 месец
Важното е, че Шиши и Братиньо дръпнаха бизнеса от Черепа...
3
3
 
17
 
! Отговори
999 преди 1 месец
Хазартът е болестно състояние приличащо на наркозависимостта. То носи печалби единствено за собствениците, загуби за участниците и нула полза за обществото. За мен дори държавата да печели от тях, това е НЕМОРАЛНА И ГНУСНА ПЕЧАЛБА.
2
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Вярващите блаженните)тия гадове Неси плащат милиони данъци ,и герб ги е криела ,кви закони ?
1
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Хазартът трябва да се забрани !