Хранителното банкиране и потребителските тенденции – във фокуса на третия форум "Отговорни производители" на списание Мениджър

Обновена: 7 май 2021 09:30 | 7 май 2021 09:28, Красимир Ангелов
0
Хранителното банкиране и потребителските тенденции – във фокуса на третия форум "Отговорни производители" на списание Мениджър

Намаляване на въглеродния отпечатък върху околната среда, създаване на работни места за младите хора чрез успешни стажантски програми, премахване на вредните пластмаси в опаковките, повече внимание върху здравословната храна и не на последно място партньорство между конкурентите с цел създаване на устойчиви бизнес стандарти. Това са основните позитивни модели, който очертаха родни производители и представители на едни от най-големите търговски вериги у нас по време на третия годишен форум "Отговорни производители", организиран от списание "Мениджър".  

Вниманието по време на първия панел "Принос към икономическата среда. Добри практики на форума" беше насочено към влиянието на FMCG & Retail и техните основни "подсектори" върху националната и регионалната икономика, върху възникването на нови работни места и планирането на нови инвестиции в еко- и социално ориентирани бизнес модели.

"COVID-19 се отрази като  цяло на икономиката, отрази се  и на нас. Трябваше да променим  нашия бизнес модел най-вече  по отношение на развитието  на асортимента. Започнаха да  се търсят по-качествени стоки. Това, което се открои като  тренд, е развитието на биоасортимента, където ние развихме нашата  марка K-Bio, която отбеляза около 30% ръст спрямо 2019 г.", обясни директорът на "Храни свеж асортимент" и прокурист в Kaufland България Васил Василев. По думите му, заради пандемията е намалял броят на посещенията на клиентите в магазините от веригата, но за сметка на това се е увеличила потребителската кошница. Нещо повече, заради спазването на социалната дистанция от Kaufland развили онлайн търговията и наложили активна комуникация на качеството на достъпна цена.

"Пандемията накара  хората да ограничат своите контакти, но и да се замислят с какво се хранят, защото не е тайна, че храна, която не е добре подготвена и от производители, които са безотговорни, доказано е, че 50% от всички заболявания се дължат на приема на нездравословна  храна. При нас това оказа влияние  върху ръста, който направихме и новите пазари, които отворихме, предлагайки здравословен снакс", обясни Николай Колев, изпълнителен директор на "Нухелт" АД. Компанията също фокусира усилия върху устойчиви политики като намаляване на пластмасата в опаковките на продуктите, както и изграждат соларни панели по покривите на предприятието с цел намаляване на използваната електроенергия.

"Всичко това е добре  за отговорните производители, защото за нас тези тенденции не са нови и ние от години  работим в тази посока. Има два фактора за успеха на "Престиж": първо, ние сме безкомпромисни  по отношение на вкус и качество  и второ - това е нашият екип, корпоративен дух и корпоративна  култура", според изпълнителният директор на "Престиж-96" АД Дарина Стоянова.

"Ние виждаме веригите като катализатор и основен двигател за създаването на нови, по-добри продукти на достъпни  цени на българските потребители", заяви главният оперативен директор на "Белла България" Димитър Митев. Той отчете, че "Белла България" не е намалявала работния състав нито във фабриките, нито в търговската организация. "Успяхме да запазим хляба на хората и техните семейства", каза Митев.

Председателят на Асоциацията на месопреработвателите в България и член на управителния съвет на Съюза по хранителна промишленост Атанас Урджанов отчете, че благодарение на усилията на сектора, не е допуснато да се стигне до продоволствена криза у нас. Той засегна един важен елемент по темата за асортимента. "За да има здравословни продукти, на нас ни е необходимо ново оборудване и персонал", каза Урджанов  и отбеляза, че през МОН са успели да защитят да продължи обучението в двете паралелки в Плевен и в София, от които учениците излизат с квалификация "Майстор месар колбасар" и "Колбаси, месо и риба".  

За ефективната практика за даряване на храна разказаха някои от големите производители у нас, както и от Хранителната банка във втория панел на третия годишен форум "Отговорни производители", организиран от списание "Мениджър". Цанка Миланова, изпълнителен директор на Българска хранителна банка каза, че от 2017 г. след промени в Закона за ДДС е дадена възможност на компаниите, които даряват храна в срок на годност, да правят това при данъчно облекчен режим и без да заплащат 20% ДДС. "Бяха приети и други нормативни промени, така че работата по хранително банкиране получи ясна законова дефиниция и рамка, която го направи абсолютно легална дейност и го постави по ясен начин в екосистемата на хранителната индустрия", добави Цанка Миланова. Тя отчете, че лидерът на българския пазар за свежи млечни продукти "Данон" е най-активен по отношение на даряването на храна. Всяка седмица компанията предоставя като дарение десетки хиляди млечни единици и то в един от най-тежките режими на транспорт и съхранение с температурен режим от 0 до 4 градуса. Свързването на понятието "отговорен производител" с името "Данон" е част от визията на компанията "Една планета. Едно здраве", сподели Даниела Узунова, изпълнителен директор на компанията за България.

От Каuflаnd Бългapия също сътрудничат на Българската хранителна банка като редовно даряват както финансови средства, така и храна. "Нашата политика е обвързана с храната и оползотворяването на нейните отпадъци. И аз се радвам, че има такъв партньор в България, който може да ни съдейства, който е с изградена инфраструктура и чисто логистично облекчава усилията, които една компания трябва да положи, за да може да оползотвори храната и да я насочи до нуждаещите се", обясни Гepгaнa Димитpoвa, мeниджъp "Kopпopaтивни ĸoмyниĸaции" и Корпоративна социална отговорност в Каuflаnd Бългapия.

От "Нухелт" АД изразиха желание занапред във времето да развият сътрудничество с Българската хранителна банка. "Знаем, че в тези времена е безотговорно, нещо, отгледано на полето, да бъде произведено в готов продукт, за него да бъде вложен човешки труд и накрая да бъде изхвърлено, вместо недохранени хора да могат да се възползват от тази храна.

Според Кирил Вътев, съсобственик и управител на "Тандем-В", големият "стопер" за даряването на храна е това, че всеки оператор на храни, бил той производител или търговец, дължи ДДС, ако дарява продукцията си. Вътев посочи и още един "стопер" - че храната трябва да се дарява само в рамките в срока й на годност: между "Най-добър до" и "Годен до", но с излишното според него изискване за лабораторен анализ.

Визията му за бъдещето на Българската хранителна банка той описа така: "Искам да видя как от тези близо 700 000 тона годишно унищожени излишни храни да можем да спасим поне половината от тях, което ще даде възможност на всички хора в нужда в страната да имат закуска, обед и вечеря с първо, второ и трето". 

Навлиза ли на българския пазар тенденцията "достъпен лукс" и как FMCG секторът стимулира навици за устойчиво потребление сред клиентите – работещи кампании и добри практики? Това бяха основните въпроси за дискусия в панел "Потребители в движение" на форума.

"Covid пандемията беше едно предизвикателно време за нас. И година след нейното начало секторът успя да се адаптира успешно към променената ситуация. Това, което ние наблюдаваме като променени потребителски нагласи е, че нараства интересът на клиента към качеството. Той се стреми да получи качествен продукт на оптимална и разумна цена. Той чете етикетите и отделя повече внимание на продуктите, които слага на масата. Наблюдаваме, че посещението в магазините намаля, но се увеличи потребителската кошница. Очерта се ясно повишен интерес към био храни, вегетариански и вегански продукти, разказа Васил Василев, директор "Храни свеж асортимент" и прокурист в Kaufland България.

Според Николай Колев, изпълнителен директор на Нухелт АД, покрай пандемията хората са преосмислили своя начин на живот, както и храната, която консумират, от което продуктите на бранда спечелили много. "Ние виждаме как обемът расте, хората искат да се хранят все по-здравословно и все по-истински", добави той. По отношение на достъпния лукс той разказа, че компанията е произвела продукт, който търпи най-малко трансформации - "от оризовото зърно произвеждаме чипс с едно изпукваме и го овкусяваме". "Този продукт е без глутен, без глутамат, без добавени захари, в него няма нищо, което да навреди на хората, които го консумират", обясни г-н Колев.  

От своя страна Даниела Узунова, изпълнителен директор на Данон за България, представи промяната на навиците на потребителите със следните думи: "Ние се обърнахме от само традиционни продукти към продукти на растителна основа (ядкови, соеви, бадемови, оризови и др.), но не като заместител, а през тенденцията Флекситарианство - редуване на млечни храни с храни на растителна основа. Тази тенденция много рязко набра скорост миналата година и със сигурност ще остане", прогнозира тя.

"Пандемията  накара много хора да се  замислят с какво се хранят. Все повече хора се интересуват  може ли чрез пълноценна храна  да се защити нашия организъм  към различни заболявания“ каза съсобственикът и управител на "Тандем-В" Кирил Вътев. Той отчете, че по време на пандемията през миналата година, компанията е отчела огромен ръст на сурово-сушени продукти, както и на артикули от без Е-номера.

Ексклузивен партньор на Трети годишен форум „Отговорни производители“ е Кауфланд България

Генерален спонсор на форума е Нухелт АД

Форумът се осъществява с подкрепата на Белла БългарияДанон БългарияТандем-Всдружение „Храни и напитки България“

Медийни партньори на събитието са: БНТ;  Dir.bg;  Bloomberg TV Bulgaria  dnes.bg;  AgroTV


0
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари