Кои са качествата на предприемачите на бъдещето?

Дискусия на Investor.bg: Те трябва да вземат бързи решения
28
Кои са качествата на предприемачите на бъдещето?

Предприемачите на бъдещето не трябва да имат голямо его, трябва да могат да приемат градивно критиката, да взимат решения бързо и да умеят още по-бързо да променят тези решения и да ги адаптират, така че да бъдат по-ефективни. Това са част от заключенията, около които се обединиха топ експертите, които участваха в дискусията на конференцията „Предприемачи на бъдещето“ на Investor.bg вчера. Те бяха категорични, че идеята, макар важна, не е единствената основополагаща част за създаването и развитието на успешен стартиращ бизнес.

„Инвеститорите гледат идеята, но предприемачите трябва постоянно да я променят, докато стане правилна“, обясни Ангел Иванов, съосновател на популярната гурме верига за бургери Skapto. Според изпълнителния директор на „Булпрос Консултинг“ Ивайло Славов предприемачите трябва да търсят и да приемат постоянно обратна връзка и критика от техни доверени хора. „Много е важно да имаш ментор и човек, на чиято критика можеш да се довериш, за да ставаш по-добър“, категоричен бе той.

„За да работиш с хора, трябва да сложиш егото си в задния джоб и да имаш печелившо решение“, коментира и Крум Алексиев, директор на управление „Корпоративни клиенти“ в УниКредит Булбанк. Експертът от УниКредит Булбанк бе и първият, който даде ценни съвети за финансирането на стартиращ бизнес.

„Когато бизнесът стартира и е в начална фаза, във фаза на идея и продуктът трябва да се валидира, тогава обичайната практика е неговите собственици да го поддържат и да му осигуряват капитал. Те инвестират в идеята и я поддържат, докато тя започне да генерира паричен поток, който да стане достатъчно голям, за да може да обслужва дълг. Това е моментът, в който продуктът вече е валидиран, има крайни клиенти и собствениците могат да се обърнат към дълговите инструменти, за да получат финансиране за допълнително развитие на бизнеса“, обясни той.

По думите му, в момента средата в България е изключително благоприятна за достъп до финансиране, като допълни че международни финансови институции като Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) осигуряват голяма подкрепа на банковите институции за ресурс, който после се предоставя с гаранционни инструменти без значителни обезпечения.

На различно мнение, обаче, бе д-р Петър Дучев, главен лекар и управляващ съдружник в Дентална клиника "Петър Дучев". Според него осигуряването на финансиране продължава да е предизвикателство пред предприемачите, освен ако бизнесът им не е свързан с IT сферата. Самият той даде пример с това, че му е отнело 3 години да намери финансиране за разрастването на първата клиника от веригата.

Друга интересна гледна точка даде съоснователят на Skapto. Той определи предприемачеството като игра на мотивация, а според него финансирането със собствени средства има значителна роля върху мотивацията. „Ние винаги сме разчитали на собствени средства и мисля, че така мотивацията ни да се развиваме е по-голяма“, каза той.

Изпълнителният директор на „Булпрос Консултинг“ Ивайло Славов разкри, че в началото и тяхната компания се е финансирала със собствени средства. „Създадохме екосистема, променихме средата на финансиране. Преди 12 години беше само с роднини и приятели, сега има повече възможности, ако имаш идеи. Най-критични са фондовете за рисков капитал – от ангелски инвеститори, рисков и банков капитал“, каза Славов.
 
Участниците в дискусията коментираха и интересна тенденция за влиянието, което COVID-19 има върху предприемаческия сектор. Крум Алексиев обясни, че е нараснал броят на предприемачите, които приемат COVID-19 кризата като възможност. Той допълни, че в момента много млади предприемачи решават да инвестират в стартиране на бизнеса си с аргумента: „кога, ако не сега“.

Ивайло Славов също сподели мнение. Според него след Covid кризата има дефицит на оригинални идеи. А по темата за оригиналните идеи всички бяха категорични: младите предприемачи трябва да адаптират идеята за проекта си постоянно, за да отговарят на динамичните обстоятелства, пазари и нужди на клиентите. Четиримата бяха единодушни и върху това какъв трябва да бъде предприемачът на бъдещето: социално отговорен, креативен, скромен и гъвкав. Да се образоват и надграждат постоянно, да използват морето от информация в своя полза и да осъзнаят, че провалът не е позор – това бяха и част от всички ценни съвети, които участниците дадоха от сцената на „Предприемачи на бъдещето“.

Втората част на конференцията беше също толкова интересна – включвайки шест fireside интервюта между млади предприемачи и доказани експерти от предприемаческата екосистема у нас. Менторите, които излязоха на сцената, за да споделят безценния си опит, бяха Геновева Христова, предприемач и управляващ съдружник в ЛИГНА ГРУП, Виктор Манев, съосновател и партньор в Impetus Capital, Димитър Димитров - изпълнителен директор на Алтерко, управителят на Cocoon Mediacal Снежана Семова, и Даниел Лорер - управляващ партньор в BrightCap Ventures.

Пред аудиторията в залата на „Предприемачи на бъдещето“, както и пред зрителите на живото излъчване в каналите на Investor Media PRO и Investor.bg, шестимата ментори се срещнаха с екипите на шест обещаващи стартъпа и говориха с тях за привличането на инвестиции, излизането на нови пазари, правилното маркетиране на проекта, създаването на успешна бизнес стратегия и много други теми.

Какви са те, гледайте в записа на „Предприемачи на бъдещето“ на дигиталната платформа за събития Investor Media PRO, където конференцията се излъчи на живо на 10 юни.

Генерален партньор на събитието е УниКредит Булбанк, основен партньор – Алтерко, с подкрепата на Дентална клиника Петър Дучев и Индустриален Холдинг България.

Официален автомобилен партньор на събитието: Порше София Изток и VW.

Институционални партньори на събитието са Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) и Българската стопанска камара.

Медийни партньори на събитието са Money.bg, Manager.bg, Stolica.bg, Еntrepreneur.bg Webcafe.bg, Bglobal.bg и Dnes.bg.


28
Още от Бизнес
Почти всеки втори хотел ще остане затворен през това лято
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
1
 
0
 
! Отговори
гадоряни дс медии преди 1 ден
медиите обичат влияят негативно и сами се предлагат дори и телевизора да не е вклюяен нахални корумпирани зли медии,зли хора ли академици,зли коментатори,зли експерти нищо независи от вас страхливи манипулатори насилници,насилнички махайте се вън зли медии корумпирани зли бау дс контрол и тормоз това са ,,добрите медии, зли хора бау
3
1
 
0
 
! Отговори
гнусни сте медии преди 1 ден
те много добри откраднали милиони и с милиони заплати корумпирани контрол медии гледайте си работата медии дето си опитват си пъхат носа където не са приети и контролират и тормозят зли медии платени корумпирани наркоманки медийни звезди бау
2
1
 
0
 
! Отговори
зли медии преди 1 ден
злите медийните глупаци и експерти новините им и коментарите са за у тях за техните семейства,деца бау
1
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 ден
Ама мнооого сте зле .Варненското тираджийство няма да ва напрай европейци ;)