Мутафчиев: Приоритетно се модернизира жп линията София-Бургас

ЖП транспортът има принос за справяне с екопроблемите
2 сеп 2021 19:51, Анисия Иванова
25
Мутафчиев: Приоритетно се модернизира жп линията София-Бургас
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Тази година не е празник, но тя е перспектива за железопътния транспорт в цяла Европа. Тя е знак за пътя, по който трябва да се развива железницата и начина, по който железопътният транспорт може да даде своя принос за справяне с екологичните проблеми. Железницата има огромни възможности да помогне за по-бързата доставка на товари и превоз на пътници. Има нужда да се работи и в посока сигурността на железопътния транспорт. Всичко изброено са все задачи, които стоят пред целия Европейски съюз, включително и България. Това заяви Петър Мутафчиев, председател на Форум за Балкански Транспорт и Инфраструктура и бивш министър на транспорта, в ефира на предаването “В развитие” с водещ Делян Петришки.

“Имайте предвид, че голяма част от обновяване на железния път е по оперативна програма “Транспорт” и “Свързана Европа”, също така се отделят средства, които са заделени в капиталното строителство. Това касае най-вече сигнализацията, ремонти на определени участъци и т.н.”

Петър Мутафчиев допълни в ефира на “В развитие”, че в България се забелязват някои положителни тенденции, които се дължат на инвестициите в железопътния транспорт. Въпреки това, каза той, не трябва да си затваряме очите за негативното. Европейската асоциация на превозвачите отчита 10% спад при превозите на товари 2021 г., което е пряко свързано с пандемията от Covid-19. Докладът от България обаче отчита 6% ръст при товарите, което основно се дължи на разликата в методите на транспортиране, както и различията в икономиката на България с тази на други страни.

Две от основните железопътни линии се модернизират в момента. Това е линията от сръбската до турската граница.

"В момента се разработват няколкото проекта. Това са линия София - Елин Пелин - Костенец - Септември. Това е една голяма инвестиция и независимо от закъснението в сроковете се надявам изпълнителите да успеят. Другата приоритетна линия е тази от София до Бургас, която се реализира с бързи темпове. Много е важно, че необходима подмяна на подвижния състав - влакове, локомотиви, мотрисни влакове",

Мутафчиев посочи, че в България вече има железопътни линии, които позволяват влакът да се движи със скорост от 160 км/ч, което означава, че трябва да се набави и подвижен състав, които може да експлоатира тези железопътни линии и да развива такава скорост.

Петър Мутафчиев е на мнение, че не трябва да се разделя железопътния превоз на две - превоз на пътници и превоз на стоки. Услугата трябва да е еднакво добра и за двете страни и подобрението в едната сфера да не е за сметка на другата. Според него пътническите влакове трябва да са удобни, да има подходящо обслужване и интернет. Подобряването на тази услуга ще бъде в плюс за операторите, но и ще покаже отношението на държавата към железопътния транспорт. От друга страна товарните влакове са много добра предпоставка да се развие смесен транспорт на стоки. Автомобилните превозвачи ще могат да изпълняват целта си, но чрез добавянето на влакове към логистиката ще може да се избегнат големи задръствания по границите, а самите железници ще се радват на по-голяма заетост.

“Интемодалният терминал в Пловдив не е единственият такъв, има един и в Драгоман, към който вече има сключен договор за наем. Има някакви проблеми, свръзани с качеството на железопътната инфраструктура, но това е поправимо.”

От гледна точка за развитие на интермодалността в България Петър Мутафчиев смята, че пристанищата са естествените интермодални центрове. Друго място, където такива проекти могат да бъдат осъществени, са граничните пунктове, където могат да се товарят стоките от тировете на влаковете и така да се избегне чакането. Това ще спести време и разходи. Край София в момента не е планиран интермодален терминал, но към момента и се изчаква да се види дългосрочната политика на Министерството на транспорта. 

“Пристанище Солун създаде в Илиянци също един терминал за контейнери, като сключи договор с компания. Това е сухото пристанище на Солун. Надваме се това ще увеличи превозите на товари в посока Гърция.”

Петър Мутафчиев акцентира върху проекта за развитие на балканския железен път. През 2008 г. този проект е подписан от министрите на транспорта в присъствието на всички премиери. В него вземат участие всички балкански страни - всички държави от бивша Югославия, Турция, Молдова и Словения.

Там ние приехме кои са основните железопътни пътища и на какви условия трябва да отговарят, за да може да се извърши интегрирани на железопътния превоз на Балканите, газа гостът пред Bloomberg TV Bulgaria

Тази инициатива, по думите на Петър Мутафчиев, още 2009 г. вече е била забравена и до момента не е направено особено много по нея. Мутафчиев е на мнение, че ефективен железопътен превоз не може да се получи само от индивидуалните усилия на България. Нужни са комбинирани усилия на всички балкански страни.

Петър Мутафчиев коментира и мерките, които са заложени за железопътния транспорт в Плана за устойчиво възстановяване. Те са предложени от предишното правителство и Мутафчиев определя голяма част от тях за ефективни. Те касаят железопътната инфраструктура, както и развитието на превозвачи. Той смята, че не е редно да не се инвестират средства в железопътния транспорт с електрическа тяга, защото той вече заема 93% от този тип превози и са постигнати достатъчно добри резултати. Бившият министър на транспорта смята, че трябва да се направи точно обратното. Да се инвестира още в този транспорт, за да може да се компенсират замърсяванията, които се получават от автомобилния транспорт, както и от морския.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
1
 
0
 
! Отговори
Абе преди 2 години
Не сме най-зле на балканите. В Сърбия влаковете спират преди прелезите и дават предимство на колите.
15
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Бургас София с автомобил е 3 часа. С влак 6 часа. Значи трябва влака да се движи не със средна 136 км в час, а с 255 км в час,ни дори цената да е три пъти по скъпа от сегашната за влак ще е предпочитан, но лобито.
14
0
 
4
 
! Отговори
sgd преди 2 години
Чудесно! Дано скоро стане факт, ама надали ... като знаем "нашенския" манталитет на докопалите се до сладката каца с държавни средства.....Срамота - през 2021г. влаковете да са ни по-мизерни и по-бавни от соц-влаковете през 1970 г.
13
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Колко прелеза ще премахнат? Щот ганью не знае как да ги ползва.
12
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 13. По тая логика да закриваме всичко. ---//--- Ми... не знам за коя логика говориш... Просто казвам, че не може да сравняваш Париж-Марсилия със София -Бургас. А по твоята лигика явно е едно и също. Това дължина, релеф, пътникопоток.... не ти влиза в логиката.
11
1
 
1
 
! Отговори
11 преди 2 години
Съвременните влакове бързо набират, ама за това трябва и бая киловати. А за киловатите трябва мрежа. Така че в един момент се губи смисъла, когсто на тая къса линия ше спестиш някакви си 15 мин.
10
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За 300 км/ч е абсурд да се говори. Няма никакъв смисъл, не може да се изплати никога. Даже да ни го подарят, подръжката не можем да му изплатим.
9
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От София до Бургас линията е дълга около 320 км. Като сложиш минимум пет гари и то няма къде да се засили толкова. 120-130 максимум е възможно. Ако се направи трасе за 200 км/ч без спирки, билетите ще дойдат сигурно два пъти по-скъпи от самолегните.
8
0
 
6
 
! Отговори
Мадрид-Барселона преди 2 години
650км.влак AVE 313/ч 2.30мин.Париж-Марсилия 311км/ч.България е в 1968 година с крепостните си селяни
7
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Мутафчиев посочи, че в България вече има железопътни линии, които позволяват влакът да се движи със скорост от 160 км/ч" - айде така да не будалкаш хората! Не линии, а отсечки. И са по половин километър. Линиите са 9! И никоя не става за над 120. "От 120 км/ч" вика веселякът. Ама начална скорост ли? Задачата за деня е как ускорен трамвай (защото тия дезиро *** са ускорени трамваи, а не влакове) вдига тая скорост? НИКАК! 'баси лъжливите крадливи ''***!
6
1
 
4
 
! Отговори
House M.D. преди 2 години
Неуважаеми другарю Мутафчиев, кога ще видим TGV и Шинкансен в България?
5
0
 
3
 
! Отговори
до 1 преди 2 години
Нека повече се съзтезават, така ще ускорим естествения подбор.
4
3
 
5
 
! Отговори
БКП преди 2 години
Ние релси не ядем.
3
3
 
4
 
! Отговори
Защо преди 2 години
Само в Западна България? Кога Варна - Бургас и магистрала Черно море. Че и връзка с Турция и Румъния по крайбрежието. Или страхът е че по линията Истанбул -Бургас- Варна и по нататък към Румъния, Украйна и Русия ще се формира регион с над 17 млн. население пред който София ще остане глуха провинция?
2
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пътувах едно време често до Солун от София, с "международният" влак... Той верно "международен", вътре пълен с всякакви хора... Веднъж влизам в празно купе, а всички други са наблъскани с хора. И се питам защо. Вътре седи само един чиляк от брадчедите и толкова. Намествам се аз на седалката срещу него и се приготвям да спя, събувам си обувките и като ме удари от онзи една миризма... Все едно химическо оръжие, очите ми започнаха да сълзят... Не знам как го правят брадчедите, но миризмата им е...
1
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А какво ще правим със ***, които правят барикади по релсите и атакуват влакове с камъни? Както и тия, дето решават да се състезават с влакове на прелезите. Тук скоростни влакове не може да има. Примитивна е средата.

Спонсорирани публикации