Трабантът чукна 50

При появата си през 50-години трабантът не беше обект на майтап, а се взимаше съвсем насериозно, защото по онова време можеше да се мери със западните продукти
10 юни 2007 11:05,
20
Трабантът чукна 50
Трабантът стана на 50 години. Снимка: automedia.bg

С течение на времето се изяснило, че социалистическият режим на ГДР не е толкова успешен, колкото се надявали политическите лидери и партийни функционери. Имало идеи за по-нататъшно развитие на идеята "трабант", между които впрочем и намерението да се монтира ванкелов мотор, съобщават от automedia.bg. При модела 603 също става дума за намерение да се модернизира каросерията – тя трябвало да напомня на първия Golf. Политиците обаче спрели проекта.

Същата съдба сполетяла и следващия проект P610. От него вероятно са направени повече прототипи. Тогава това бил доста модерен автомобил. За него били предвидени четиритактови мотори, но и тази идея била спряна от Политбюро. Причините били финансови. Така на фабриките не им оставало нищо друго, освен да си произвеждат прамодела, а сроковете за доставка надхвърляли 10 години.

Чак когато вече се виждал краят на ГДР се появило нещо ново – в средата на 80-те по лиценз на Volkswagen се произвеждал четирицилиндров четиритактов 1.1 литров мотор с 40 к.с. Той се монтирал основно в по-големия Wartburg, но също и в трабант. На външен вид новият модел трабант, наречен 1.1, не се отличавал почти по нищо от стария (радиаторната решетка е леко променена). Само че повечето купувачи така и не успели да дочакат реда си за купуване и системата се променила, а някогашните горди собственици на трабант си накупили нови и употребявани западни коли. Същевременно обаче се е формирала една не малка общност, която се отнася към трабанта като към култов обект и обгръща представителите на марката с внимателни грижи.

При появата си през 50-години трабантът не беше обект на майтап, а се взимаше съвсем насериозно, защото по онова време можеше да се мери със западните продукти, пише Михаел Кнауер в коментар за Automobilwoche.
След това развитието обаче зациклило по политически причини. Въпреки това трабантът пожънал успехи. За периода 1957 – 1991 година са произведени общо 3 051 385 автомобила с тази марка. От тях в момента са останали около 60 хиляди само в Германия.

50—годишнината на трабанта дава поводи на германците да си спомнят за възхода и падението на бившата ГДР. Повечето западногерманци когато чуят "трабант", веднага се сещат за някой от безбройните вицове на тази тема. Източните, за сметка на това, вероятно се сещат за някое пътуване във ваканция на Остзее. Факт е, че към днешна дата трабант има легендарна слава и много фенове, които го третират като "олдтаймър" и полагат грижи за него. Каквото е бил "бръмбара" на VW за Западна Германия, това е бил трабантът за ГДР. Но докато закръгленият VW придоби добър имидж в цял свят, "траби", както го наричат немците, се превърна в символ на залеза на ГДР. Много от западногерманците забравят, че това е бил един много сериозен опит на комунстическото правителство на ГДР да осигури за широки кръгове от населението малък и евтин автомобил.

Нещо повече – тогава през 50-те ГДР иска да демонстрира, че "Системата" е способна и на икономически успехи. Точно по това време автомобилната индустрия на Запад е във възход и по тази причина през 1954 година се взема политическото решение за разработването на модела.

Поради недостиг на ламарина се появил "картонът"

Проектът имал непреодолими пречки. Нужната за производството на каросерии ламарина била много скъпа и се намирала изключително трудно в Източна Германия по онова време. Въпреки това прототипът бързо бил направен и показал как проблемът може да бъде заобиколен: с Дуропласт, комбинация от памучни влакна и пластмаса. Това решение донесе на трабанта по-късно прозвища като "летящия картон" или "пластмасовия бомбардировач".

Технологиите за онова време обаче били толкова нови, че производителите трябвало не малко да експериментират. През 1957 автомобилният завод в Цвикау бил дотолкова напреднал с проекта, че да изкара тестова серия от бъдещият малък автомобил. От нея били произведени 50 екземпляра под кодовото име P50 – модерен продукт на социалистическото инженерно мислене. Така се случило, че точно през октомври 1957 СССР изкарал в орбита първия си спътник. Оттам идва и името ТРАБАНТ – спътник.

В началните години трабантът заслужил внимание

Въпреки че на по-късен етап трабантът се превърна в обект на шеги и закачки, в началото калата спечелила внимание. В крайна сметка дори по пътищата в Западна Германия през 50-те години се движили доста абсурдни конструкции. Трабантът си бил истинска кола. Каросерията отговоряла на съвременните изисквания на дизайна, в нея имало място, а двутактовият мотор не бил нещо необичайно. Дори 18-те конски сили не били толкова отдалечени от западните бръмбари (VW) и патета (Citroen 2cv).

Със започването на серийното производство прамоделът бил значително подобрен, а през 1964 направо се появило нещо наистина ново - Modell 601, който се отличавал с нова каросерия. Колата не била толкова окръглена, а дизайнерите проявили смелостта да оформят задната част на трабанта така, че да напомня донякъде на популярните по онова време в Съединените щати автомобилни форми. От 601 (1964 година) насам в трабанта не се е променило почти нищо. През следващите години са правени незначителни промени в различни детайли на колата, но нищо съществено не е променено – това се оказва предостатъчно време Траби да стане обект на вицове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
0
 
0
 
! Отговори
az преди 17 години
Trabant e perfektnata kola nqma ravna na neq.
18
0
 
0
 
! Отговори
23 преди 17 години
http://***.vbox7.com/play:4115c4f8?Gaddafi=FREEDOM _FOR_BULGARIAN_MEDICS===това видео просто не истина, нема такъв смях!!!!:)
17
0
 
0
 
! Отговори
koi преди 17 години
Айде нЕма нужда !
16
0
 
0
 
! Отговори
eli преди 17 години
ot 10g karam trabant i niamam nikakvi problemi s neia pojelavam na vseki po edin trabcho
15
0
 
0
 
! Отговори
we-45 преди 17 години
nai-zdravata i lesna za potdurjane ma6ina!!!Koi kakvoto 6te da kazva!!!
14
0
 
0
 
! Отговори
Саблезъб преди 17 години
Абе,какво да си говорим,Трабантелата е голяма работа!Можеш да си я носиш,сам да си я поправяш и пали от раз!
13
0
 
0
 
! Отговори
q преди 17 години
мой приятел има трабант - кара го с голям кеф и доста го поддържа. миналата седмица ходил извън софия и се прибира през кяжево и яко - колкото може 25 годишен трабант- го настъпил. спира го чичко милиционер и му казва - ейл караш с превишена скорост, ела да видиш на радара - 120 км/ч!!!!! и той му вика - как 120 бе другарю старшина, това е трабант все пак, на 25 години какви 120 какви 5 лева???!! а милиционера - 120 та 120!!! и моят приятел се заинатил и казал - пиши акта, ще го показвам навсякъде с гордост - 120 с трабант!!! и чичко милиционер го пусвал все пак...:))
12
0
 
0
 
! Отговори
Mitko преди 17 години
4etox 4e na kra6 testove sas savremenni modeli predi 1-2 godini Trabi se predstavil po-dobre ot polovinata!Velika ma6ina.."Deutchland power" :-)
11
0
 
0
 
! Отговори
преди 17 години
а аз си мислех че и адам е карал ТРАБИ хахахахаааааааааааа
10
0
 
0
 
! Отговори
преди 17 години
Bashta mi imashe Trabant... beshe si go kupil chisto nov ot zavoda kakto se vika... 14 godini podred tazi kolichka ne uspia da se povredi (s izkliuchenie na akomulatorut, koito se preeba poradi zabraveni vkliucheni farove). Izglejdashe po-dobre na vunshen vid ot vsichki ostanali koli pred bloka mi... Prosto niamashe ravna... paleshe ot polovin zavurtane na kliucha... I edin obiknoven den (niama da poviarvate) se sluchi taka, che skupoto ni trabantche beshe otkradnato... Bashta mi beshe tri meseca v depresia i udivlenie, zashtoto tova da otkradnesh trabantche e prosto neshto neveroiatno... Po diavolite na koi mu e pritriabvalo trabantche, po vremeto na Golf, Opel Kadett i tn...
9
0
 
0
 
! Отговори
Trabi преди 17 години
http://***.vbox7.com/play:4115c4f8?Gaddafi=FREEDOM _FOR_BULGARIAN_MEDICS
8
0
 
0
 
! Отговори
dara преди 17 години
най-великата и вярна кола
7
0
 
0
 
! Отговори
trayan преди 17 години
az jiveq v milano i predi mesets nqkade vav edi vestnik 4etox cqla stranitsa za nqkakav 4i4ko sas traban4e i be6e ne6to kato atrkaciq obqsnqva6e 4e ne bi go smenil s ni6to na sveta
6
0
 
0
 
! Отговори
Asen преди 17 години
tazi kola e unikalna nqma kakvo da i se stro6i na neq.Lesno se parkira,lesno se potdurja i samo miri6e gorivoto:) iskam da si zema takava sled edna godina kato si zema kni6kata!
5
0
 
0
 
! Отговори
Chato преди 17 години
Ей, трабантът е готино нещо, ей! Току-що изпих една бутилка червен Сейнт Жулиен, и си спомням с умиление за първата ми кола - Трабант, произведен 1984 г. След това си купих Форд Ескорт, произведен 1989 г. - разликата беше поразяваща в полза на Форда. Но емоцията си остава завинаги. Смених различни коли - Хонда Акорд, пак Форд, но Фиеста, нов Крайслер, а сега и нова Хонда Джаз. В един момент дори имах три коли наведнъж, две от които нови. Трабантът обаче ще си остане завинаги първата ми кола. А дори не си спомням коя е била първата ми жена, наистина :)
4
0
 
0
 
! Отговори
dobro ime преди 17 години
Trabanta i vicovete mu go praviat nai diskutiranata kola. 3 000 000 hora sa go pritejavali. i okolo 12 miliona sa go polzvali na parva ryka. I oste tolkoz na vtora i treta. predstavete si dve Bulgarii vsicki s po edin trabant? no ne dylgia pushek, djangyra i marsotiata ot kapeshti masla sa nai goliamite mu kachestva. Ot tezi 5-6 miliona eventualni sobsvenici pone 60% sami roveha i si popraviaha kolite. Trabanta dade na bashtite ni nai goliamoto LEGO. Plasmasa, s motor i sedalki. Koi mje da predloji tova dnes? A da ostavim che ( ama tiho da nbe chue syseda, sto pari i trud potroshi da si kupi na staro mercedes, a nie s brato mu *bnahme i trite shterki v trbanta na vuicho na dva takta, takt ot brato, takt ot men.) Posle gi vozeshe statlivi v Mercedesa. Ta kakto kazvashe vuico-bakelitiak. tazi dume beshe donesyl ot niakakvi chehi ili slovaci. te taka kazvali na trabantite.
3
0
 
0
 
! Отговори
1 преди 17 години
Само *** с ладички (в момента с голф 2-ки) се подиграват на тази чудескна кола.
2
0
 
0
 
! Отговори
goyo преди 17 години
ne vseki 4ovek moje da kara TRABANT ,pove4eto xora se otnasqt kam nego s prenebrejenie,no toi e edna ne lo6a kola osobeno za balgarskite pati6ta v momenta. TRABANTA KOLA ZA MANIACI!
1
0
 
0
 
! Отговори
бг преди 17 години
кой ви иска оправданията за този ЛЕТЯЩ КАРТОН илипо -точно смърдящ кашон ,върхът на комунистическата технология