Лабораторията за коли на ТУ-София

Студентите водят трескава подготовка за тазгодишното състезание, ще гонят първото място
3 апр 2013 17:02, Диян Пенев
4
Лабораторията за коли на ТУ-София
Снимка: Automedia.bg

България да победи в автомобилно състезание държави като Франция, Германия, Италия, Испания!? При това в автомобилно състезание, в което болидите се проектират от самите участници... Звучи невероятно, но е факт! Факт, за който виновници са студентите от Технически университет-София.

През 2011 г. те записаха четвърто, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа. През тази година отборът също ще се състезава, а целта е само една - първото място. Надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа, стартира на 15 май в Ротердам (Хол), а в лабораторията на българите тече трескава подготовка.

През тази година студентите от Технически университет-София ще участват с усъвършенстван автомобил, който е базиран на колата от миналата година. Automedia.bg имаше възможността да надникне в кухнята на отбора и да се запознае с нововъведенията за тазгодишното състезание.

Основата промяна е водородната клетка, която ще доставя необходимата електрическа енергия на суперефикасното возило. През миналата година колата използва литиево-йонен акумулатор, но студентите са преценили, че трябва да заложат на най-новите технологии в автомобилната индустрия.

Не само задвижващата система обаче е високотехнологична. Рамата, например, е изградена от дуралуминий, който се използва в самолетостроенето. Купето е от стъклопласт, лагерите в главините на колелата са с намалено триене, електродвигателят е синхронен с постоянни магнити и суперкомпактен размер, а гумите са с ниско съпротивление при търкаляне. Някои от елементите, като шенкелите, трансмисията, шасито, волана и купето, са изцяло проектирани в ТУ-София.

Е, има и съвсем стандартни части, тъй като това е студентско състезание и се налага изобретателност. Чистачката на предното стъкло, например, е заета от стар Opel Astra, клаксонът е от мотоциклет, а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед.

"Взима се най-доброто и се обединява по начин, който да победи другите. Това е идеята на състезанието", заяви капитанът на отбора за 2011 и 2012 г. Благой Бурдин, който през тази година само помага за развитието на колата.

Всъщност отборът е почти изцяло нов, тъй като повечето участници от миналата година вече са завършили висшето си образование. "Ветераните" от предишните години обаче са всеки ден в лабораторията и наглеждат работата на своите наследници.

За трудностите, успехите и предизвикателствата пред тима ни разказа Петко Недялков, мениджър на отбора.

Интервюто четете в Automedia.bg

 


4
Напиши коментар Коментари
3
0
 
1
 
! Отговори
ОБЪРКАНА РАБОТА преди 4 години
КАТО СМЕ ТОЛКОВА ДОБРИ, ЗАЩО НЕ ПРАВИМ НАШЕ ПРОИЗВОДСТВО И МАРКИ КОЛИ
2
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Знаеш ли колко вида пистови велосипеди има?
1
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед."
Ха-ха...Пистовите колела нямат спирачки...Журналист, който пише на техническа тема би трябвало да знае този "лек" нюанс...