Пътуваме от София до Варна за 6 лева – с електромобил

В София се подготвя покупката на 20 електробуса
2 сеп 2017 09:06, Елка Василева
78
Пътуваме от София до Варна за 6 лева – с електромобил
Снимка: архив, Булфото

В България вече има около 80 зарядни станции за електрически превозни средства, както и около 2000 – 2500 електрически превозни средства. В това число влизат скутери, велосипеди, автобуси, лекотоварни електромобили, електрокари, голф колички и други.

Това съобщи пред "Труд" Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ). Според него собствениците на електромобили са над 500, като 50 от тях притежават модели на американската марка Tesla, за които се чака около 6 месеца.

В София вече се движат два електрически автобуса. Единият може да бъде използван по линията 84, чийто маршрут е между аерогарата и Орлов мост.

Това транспортно средство е произведено в края на миналата година и е изцяло тестово. Зарежда се в продължение на 5-8 часа за пробег от около 300 км. В средата на 2018 г. вероятно Столична община ще закупи 20 електробуса, като вече е подготвена документацията за провеждане на обществена поръчка.

Още една община в България притежава подобно превозно средство и това е Бургас. Цената на един автобус, според Илия Левков, е между 400 и 450 хиляди евро, но екологичната полза от чист градски транспорт е безспорна.

Ако живеете в София, Пловдив, Стара Загора или Русе и притежавате електромобил, можете да се възползвате от безплатно паркиране в града. За столицата е необходимо е да се снабдите със съответния стикер от "Център за градска мобилност" с подаване на заявление по образец. Стикерът се издава за една година и трябва да бъде залепен в долния десен ъгъл на предното стъкло на електромобила, така че да бъде видим за проверяващите.

Собствениците на електрически коли ползват и определени данъчни облекчения, като освобождаване от плащане на годишния местен данък. Със същата привилегия се ползват и електрическите мотоциклети и мотопеди.

Важно е да се знае, че под електрически автомобил законът има предвид коли, чийто двигател е с изцяло електрическо захранване и нямат мотор с вътрешно горене. Хибридите, които разполагат и с електрически двигател и двигател с вътрешно горене, няма да бъда освободен от данък и не ползва безплатно паркиране. От индустриален клъстер „Електромобили” настояват и за безплатни винетки, но на този етап въпросът остава нерешен. Според мнозина тези мерки са недостатъчни, за да доведат до масово навлизане на електромобилите.

Колите на ток изминават дистанциите много икономично по цената на зарежданата електроенергия, но самите електромобили са скъпи.

Според Иван Левков само 6 лева ще изхарчим да отидем до морето по маршрута София – Варна с електромобил,но той трябва да може да измине дистанцията с едно зареждане или да се спира за заряд. По думите му разходът за ток на всеки собственик на електрическо возило на месец е около 10 лева.

Предимства на електромобилите са липсата на масла, филтри и течности за смяна. Сред недостатъците са високата цена, ограниченият брой квалифицирани сервизи, слабо развитата мрежа от зарядни станции и най-вече пробегът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


78
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
74
0
 
0
 
! Отговори
Грешка преди 5 години
До До 58 Елементарна математика показва следното:Нека имаме 3 млн (3 000 000) електрически автомобила в България. (някаква фантастика)За да заредиш всеки седно по 22 KW (20 за по слено смятане). Това прави 60 000 000 kw да ги заредиш по 1 път.Ако погледнеш сайта на АЕЦ козлудуй. От блок 5 и 6 имаме за месец февруари почти 3 млрд. kw/h произведена енергия. Имаш достатъчно близо 2 зареждания на ден на всички автомобили само от АЕЦ-а, който генерира по-малко от 50% от енергията в страната.
73
2
 
3
 
! Отговори
555 преди 6 години
След 5 год. батерията ще се разреди и трябва подмяна. тогава ще Ви стане ясно , колко голяма е тая далавера - ел. автомобил.далавера - дрънци.същата тъпотия като бит койн.
72
0
 
4
 
! Отговори
Rrr преди 6 години
Когато електромобилите станат масови цената на тока ще се промени
71
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това нещо става само да отидеш на пазар
70
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
300км ама на равно я да тръгне тоя електромобил по пътя Асеновград -Смолян до Пампорово я стигне я не
69
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Кви 6 лева бе ? Батерията която струва мама и тате е КОНСУМАТИВ и е редно да се включи като амортизация в цената на пробега. Батериите имат ограничен брой презареждания, после драстично им пада пробега, а са доста скъпи
68
3
 
11
 
! Отговори
РВ преди 6 години
Да ама не...300 км в идеално време, без климатик, на автопилот със 120, без фарове, на гладка магистрала без баири, без изпреварване на колона от тирове... по- реално е към 150 км в българските условия. Ако сметнем и цената на тока....ако искаме да имаме чист въздух и природа, то трябва да започнем от инфраструктурата, забрани за кадящи варели по пътищата, по- високи изисквания за регистриране на големи двигатели. Иначе с тия електрокарчета само е някак си като на свинче звънче работата
67
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ще забранят зареждането от домашната мрежа и ще сложат акциз върху тока за електромобили. Сега е само зарибявката, като при дрогата. И наказание - затвор за зареждане с безакцизен ток.
66
1
 
10
 
! Отговори
евтиния преди 6 години
А ЕЛЕКТРПОМОБИЛА КОЛКО СТРУВА? НЕ СА ПО ДВА ЗА ЛЕВ, НАЛИ?
65
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нищо не става от тия електрокари за сега. Зареждаш 8 до 10 часа за да караш 200 до 300 километра. До Варна трябва да пътувам два дни с електрокаруца а с обикновен автомобил за 7 , 8 часа. Но, мерси. Когато ги направят да се зареждат за 1 час и пробегът да бъде 1000 километра тогава могата да казват правиме електромобили за сега са електрокаруци.
64
0
 
3
 
! Отговори
Мдааа, преди 6 години
при субсидирана от държавата цена на ел. енергията, може!
63
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами те явно са като безжичните телефони-все на захранващия кабел висят.
62
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Една мутра си купила елавтомобил.Попитали го:-Как е братче?Абе,супер е ама удължителя до Варна ми легна скъпо!
61
4
 
6
 
! Отговори
haha преди 6 години
Батерия на тесла с капацитет 100kw за зареждането и ще са нужни поне 120kw. А сега сметнете колко ще струва едно зареждане. По близо е до 60 лв а не до 6 лв.
60
5
 
3
 
! Отговори
От Лондон преди 6 години
До ТъпакВъзможно е. Имам колега, купи си BMW i3. За една седмица до работа и обратно покрива 150 мили ( около 250 км), , казва че зарежда ток за около 4 паунда.
59
0
 
14
 
! Отговори
До 58 преди 6 години
Напротив чели сме много за електроавтомобилите. Първо няма още инфраструктура за подобни автомобили. И където на запад има, тя е за да покрие минималното количество такива автомобили. Освен това, ако махнеш всички коли и на тяхно място сложиш електрически, ще колабира електроснабдяването навсякъде. Няма държава която да може да поддържа подобен товар. А само с перки и слънчеви батерии не става. Трябват АЕЦ-и и ТЕЦ-ове, но запада иска без тях - е без тях не стаа.
58
5
 
4
 
! Отговори
"-" преди 6 години
Че, то у Европата вече си вървят хибридните автомобили, бе!Разход на гориво между 5-6 литра на 100км, плюс ниски застраховки и нисък пътен данък.Ползата е безпорна!Предполага се, че до 2030 г. всички автомобили ще са електромобили!
57
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Един наивен въпрос към г-жа Фъндъкова:Като с електрическия автобус ще бъде по-евтино,цената на билета за него ще бъде ли намалена поне наполовина???
56
0
 
9
 
! Отговори
Инфо преди 6 години
Днес, обновете си информацията. По 84 няма електробус, защото същия замина за Пловдив на тестове. Но на самото летище София между Т1 и Т2, шатъла е електробус. В същото време този който сте го писали в Бургас вече е в София и се движи тестово по линията на тролейбус 11, редом с останалите тролейбуси. Та не е лошо преди да публикувате нещо, да си обновите информацията или просто да използвате достоверни източници. Предполагам че може и още грешки да има за другите видове превозни средства.
55
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бих ви посъветвал да почетете още малко за електромобилите освен всички неща които сте чели досега. Не е вярно, че производството на батерии е толкова мръсно, не е вярно че са маломощни, не е вярно че батериите се сменят често и не са на сметка. Също така не е вярно, че произведения ток за тях пак замърсява. Има много проблеми и недостатъци, но въпреки че са още в своята зора електромобилите са напълно използваеми, както се доказва в развитите държави като Норвегия примерно. Най-доброто предстои