Задънена улица за колите на ток. Ще се възроди ли дизелът?

Развитието на науката създава повече проблеми, отколкото решава
3 сеп 2017 13:03,
83
Задънена улица за колите на ток. Ще се възроди ли дизелът?
Снимка: Reuters, архив

Преди 15 години перспективите за масово използване на електромобили изглеждаха съмнителни, но сега колите на ток са нещо напълно реално, въпреки че са подходящи най-вече да използване в града. И макар, че тенденцията за преминаване на електрическа тяга обхваща все повече държави, то проблемите пред тях изглежда ще ги вкарат в задънена улица, поне на този етап.

Работата е там, че при сегашното развитие на науката, промишлеността и технологиите, използването на електромобили създава повече проблеми, отколкото решава такива. Ако САЩ се откажат напълно от използването на автомобили с бензинови или дизелови двигатели, то изработваното от страната електричество просто няма да стигне за зареждане на всички коли на ток. Изчисленията сочат, че за една нощ ще могат да се заредят около 79% от всички превозни средства с електромотори. При това стандартната процедура по зареждане отнема около 8 часа, което ще доведе до допълнително неудобство.

В момента около 60% от енергията в света идва от "мръсни" ресурси - нефт, въглища и газ. За да се увеличат обемите на електроенергия, трябва да се увеличи и броят на елекростанциите, а това означава, че локалното замърсяване около тях също ще нарасне. Не бива да се забравя също, че рециклирането на старите акумулатори също ще погълне електрическа енергия, при това в огромни количества. Което означава, че предприятията, занимаваща се с подобна дейност, също ще замърсят въздуха, при това доста.

Друг проблем са големите товарни камиони, които към момента просто не могат да се откажат от дизеловите си двигатели, защото съществуващите електрически агрегати нямат достатъчно мощност. Освен това самите електромобили са не само по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене, но имат по-малък пробег с едно зареждане и изискват специална инфраструктура. А това отказва сериозно влияние върху решението на клиентите при покупка на автомобила.

Напълно нов отрасъл е и ремонтът на електромобили, което също затруднява избора им от страна на потребителя, независимо от стимулите, предлагани в различните държави. Факт е, че най-големите концерни смело се хвърлят в тази посока, но и те самите не са напълно готови за това. Производителите със сигурност ще страдат, защото трябвада се откажат от една готова схема - производство, продажба и поддръжка на бензинови (дизелови) коли и да се насочат към друга - производство, продажба и поддръжка на електромобили.

Всичко това изглежда като авантюра, но тя се подкрепя от все повече цели държави. Пионер в тази област е Холандия, където партията GroenLinks, която е с екологична насоченост, обеща отказ от бензиновите и дизеловите двигатели, ако дойде на власт. При това шансовете на движението да спечели са доста високи, така че преминаването към електромобили в страната вероятно ще стане факт. Още повече, че Холандия няма собствено производство на автомобили, но пък разполага с огромен опит в създаването на алтернативна енергия. Какво обаче ще се случи с камионите, които преминават транзитно през страната - няма да ги пускат? Трудно е да се повярва.

Своята готовност да преминат на електричество обявиха Норвегия и Дания, които също не произвеждат автомобили, но пък активно развиват алтернативните източиници на енергия. Като цяло страните от Скандинавия, а също така Австрия и Белгия винаги са били сред лидерите при налагането на електрически иновации, така че за тях промяната няма да бъде особен проблем. В тези държави първата стъпка ще бъде направена още през 2020 г., когато в някои от големите европейски градове ще бъде въведена забрана за използване на дизелови автомобили.

Очаква се популярността на електромобилите (относително, разбира се) да скочи след около 15-20 години, когато тяхната цена, както и разходите по зареждането и ремонта им ще бъдат сходни с тези на бензиновите и дизеловите коли. Такива са предвижданията и на Европейската комисия, която е изпълнителен орган на Европейския съюз. Тя също обяви, че към момента залагането на електромобили е грешка, тъй като все още няма инфраструктура за тях, а и цената им е доста по-висока.

Как стоят нещата в България? Според последни сведения, зарядните станции у нас са около 80 на брой, което на практика прави използването на електромобили извън София и някои други големи градове невъзможно. Проблем е и пробегът им - при някои модели той достига до 300 км, което означава, че трудно може да стигнеш до морето, например.

В същото време оборудването за създаването на зарядна станция е доста скъпо и е съмнително, че някой би инвестирал в подобно нещо. Една бензинова колонка ще се изплати доста по-бързо, особено ако е на подходящо място. На всичко отгоре, по-голяма част от българите не могат да си позволят нов автомобил с бензинов или дизелов двигател, камо ли електромобил, чиято цена е в пъти по-висока. 

Още новини за автомобили четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


83
Още по темата: дизелтокелектромобили
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Стига за ел коли бе хора. Нека да напредне като технология-тогава ще се види. Значи сега караме масови коли 40-60-80Квт, ако приемем че е 4х4 по-над 10квт на колело. Какви мотори трябва да имат, какви акумулатори, какви жици, да не говорим за отопление или климатик + един куп контролари. Тя ако пламне таз кола, ще изгори за минута макс.Да не говорим за източници на ток, краш-тестове....Таз Тесла е за богати хлапаци ей така за г ъзари я, нещо като Порше кабрио у нас
34
4
 
11
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Повече от ясно е, че ел. автомобила сам по себе си не е критерии за сравнение за екологичност, а трябва да се сравнява и всичко съпътстващо производството и експлоатацията на ел.автомобила, както и извеждането му от експлоатация, вкл. и акумулатора му. Поне на сегашният етап използването на ел.коли води до 2-3 пъти по-голямо замърсяване, но псевдоеколозите си знаят своето, чисти били, да се спрели бензиновите и дизеловите коли. Реалността е,че съвременните дизелови и бензинови коли не замърсяват
33
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
в началото на лятото цената на ел. енергията добивана от възобновяеми източници бе достигнала отрицателни стойности!!! в повечето страни от западна европа излязоха закони за спиране от движение на дизеловите автомобили, стандартното зареждане на батериите беше 8 часа преди повече от 8 години!! и ... россия ше фалира, ако разчита да продава само нефт и газ.... американците ще спрат да им продават технологии и оборудване за добива им
32
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Беше ясно от самото начало, че тая еуфория е твърде детинска и наивна. То сега ,когато всички семейства си пуснат климатиците, енергийната система кляка. Пък като ръгнем и по една кола...Айде, има богати държави. Те ще инвестират, ама останалите. Например в Южна Америка има много коли ама са все бедни държави. Значи единици ще наливат кинти, ама съседите им ще ги опушват от всички страни и става тъпо.
31
6
 
8
 
! Отговори
Кратун преди 6 години
Най-мразя статии, в които се мотивират с неопределени категории като "много", "малко" "доста", "със сигурност" и др. подобни. Приказки на килограм, без реална обосновка и измерение на аргументите. Манипулативно и некомпетентно!
30
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
С умни и правилни конструкции на токозахранването на ел.двигателите на превозните средства от градска и междуградска контактна мрежа, а за авариен режим и от акумуатори, ел.транспорт може да стане в пъти по-евтин и ефективен и като градски,и като междуградски транспорт-както е при ел.ж.п.транспорт!Въпрос на правилни конструктивни решения.При правилна конструкция и експлоатация ел.съоръжения са практически вечни!
29
8
 
16
 
! Отговори
Да ама не преди 6 години
Изключително некомпетентна статия, основаваща се на мнения, а не на факти. Тези дни имаше статии за електромобили Тесла изминали 400~500 хиляди километра за две години, като все още разполагат с 93% от първоначалния си пробег. Цените на батериите за последните 5 години са паднали 4 пъти и продължават да падат. След три-четири години, електромобилите ще са по-евтини от класическите им събратя. Това е причината големите автомобилни компании отлагат своите електрически модели за 2020 година.
28
1
 
21
 
! Отговори
Иванчо преди 6 години
Марийке, идва време, когато руснаци и араби ще се бият заради България!Защо ли, защото България ще остане единствена в цял свят, която ще ползва автомобили на бензин и дизел!Руснаци и араби ще се карат, кой да ни продава по-евтино петрол.
27
6
 
19
 
! Отговори
Иванчо+Марийка преди 6 години
Видима некомпетентност от страна на автора. Понеже няма как да се събера в 500 символа и да обясня някои неща (понеже с това си изкарвам хляба). Нека поживеем и ще видим :)
26
10
 
15
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
Не се хващайте на пропагандата на Илон Мъск ! Не се ли измисли берзозарядна и мощна батерия , елавтомобилите нямат бъдеще засега ! Както се случи със смартфоните -страхотни изобретения , но трябва през два часа да ги зареждаш!!
25
5
 
11
 
! Отговори
Христо преди 6 години
предпочитам нещо на водород. Само да се развият технологиите и материалите повече. Може да е на принципа на ДВГ, но горивото да е от типа на браунов газ. Друг вариант е да е с водородни клетки и да произвеждат електричество, което да захранва електродвигател. Някъде гледах, че има автомобили с резервоари за сгъстен въздух, който ги задвижва, но не ми е познат принципа им на действие. Батериите и акумулаторите засега са скъпи и се произвеждат от материали, които са доста ограничени по света.
24
10
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако електричките са толкова хубави, ще ги има достатъчно, а те се броят на пръсти.
23
7
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Сега коли са с 500км пробег. ще има 800км до 5 г по план изложен от самите производители."Ok. Пускам те в 36 градуса жега, с още 3-*** пътника, по 80кг всеки и 100кг багаж. Магистрала "Тракия" - от единия край до където стигнеш. 500км? Гаранция, че няма да стигнеш и до Стара Загора(200км)!!!
22
3
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Производителите на електрически коли нагло лъжат за пробега им на ток. Ако обявят 250км. пробег то той е при идеални условия и температура Ако такава кола се пали зимата и пуснеш парното, задължителните фарове и използваш и чистачките пробега й няма да е и 200км.
21
6
 
21
 
! Отговори
**** преди 6 години
А ако човек реши да отиде в Гърция,или в друга страна на почивка,тогава какво правим?Ами като поостареят акумулаторите,какъв ще е пробегът,и като закъсаш по средата на пътя.
20
6
 
19
 
! Отговори
Handel преди 6 години
Найсетне някой е превел грамотна статия, а не преписано от BBS или CNN. Като в разходите не са включени и милиардите, които ще са нужни за да прекара новопроизведеното електричество до потребителите - т.е. осве електропцентрали ще са нужни подстанции, далекорповоди, трафопостове, разпределителна мрежа, сервизи за смяна на акумулаторите и какво ли още не. Да не говорим какво ще стане при катастрофа или това, че през зимата дори и да не карате колата трябва непрекъснато да зареждате акумулаторите.
19
3
 
22
 
! Отговори
Циник преди 6 години
Вижте от какво са акумулаторите на Тесла...този метал също не е неизчерпаем..и го има в една латиноамериканска страна най-вече...повечето неща казани в статията са вярни....и такива автомобили - не са окончателно решение...и смяната е само теоретично възможна...Тесла с голяма батерия ще струва над 80 000 ? малката 3ка - над 30...
18
4
 
21
 
! Отговори
Факт преди 6 години
В САЩ продължават да купуват коли,харчещи 15-20/100 и се возят САМИ и то по асфалт!За каква електрическа революция говорим????А Тесла-та я ползват за уикенда,да се забавляват...
17
15
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
решението е в двигател на газ, не дизел, не бензин
16
4
 
39
 
! Отговори
Хм преди 6 години
Тая работа с електромобилите добива истеричен характер!Задължително ли е всичко да стане на момента?На първо време плъг-ин хибридите решават проблема-в града само на ток,а навън-ток,бензин/дизел.Извън града и без това разходът е нисък.По-нататък технологията ще напредне,ще се появят нови варианти.То вярно,всички искат коли с по 300-400 коня,ама нека бъдем по-разумни!Разход от 3/100 извън градско е постижим,ако няма резки ускорения и скоростта не надвишава 110км/ч! Нека живеем по-икономично!