Задънена улица за колите на ток. Ще се възроди ли дизелът?

Развитието на науката създава повече проблеми, отколкото решава
3 сеп 2017 13:03,
83
Задънена улица за колите на ток. Ще се възроди ли дизелът?
Снимка: Reuters, архив

Преди 15 години перспективите за масово използване на електромобили изглеждаха съмнителни, но сега колите на ток са нещо напълно реално, въпреки че са подходящи най-вече да използване в града. И макар, че тенденцията за преминаване на електрическа тяга обхваща все повече държави, то проблемите пред тях изглежда ще ги вкарат в задънена улица, поне на този етап.

Работата е там, че при сегашното развитие на науката, промишлеността и технологиите, използването на електромобили създава повече проблеми, отколкото решава такива. Ако САЩ се откажат напълно от използването на автомобили с бензинови или дизелови двигатели, то изработваното от страната електричество просто няма да стигне за зареждане на всички коли на ток. Изчисленията сочат, че за една нощ ще могат да се заредят около 79% от всички превозни средства с електромотори. При това стандартната процедура по зареждане отнема около 8 часа, което ще доведе до допълнително неудобство.

В момента около 60% от енергията в света идва от "мръсни" ресурси - нефт, въглища и газ. За да се увеличат обемите на електроенергия, трябва да се увеличи и броят на елекростанциите, а това означава, че локалното замърсяване около тях също ще нарасне. Не бива да се забравя също, че рециклирането на старите акумулатори също ще погълне електрическа енергия, при това в огромни количества. Което означава, че предприятията, занимаваща се с подобна дейност, също ще замърсят въздуха, при това доста.

Друг проблем са големите товарни камиони, които към момента просто не могат да се откажат от дизеловите си двигатели, защото съществуващите електрически агрегати нямат достатъчно мощност. Освен това самите електромобили са не само по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене, но имат по-малък пробег с едно зареждане и изискват специална инфраструктура. А това отказва сериозно влияние върху решението на клиентите при покупка на автомобила.

Напълно нов отрасъл е и ремонтът на електромобили, което също затруднява избора им от страна на потребителя, независимо от стимулите, предлагани в различните държави. Факт е, че най-големите концерни смело се хвърлят в тази посока, но и те самите не са напълно готови за това. Производителите със сигурност ще страдат, защото трябвада се откажат от една готова схема - производство, продажба и поддръжка на бензинови (дизелови) коли и да се насочат към друга - производство, продажба и поддръжка на електромобили.

Всичко това изглежда като авантюра, но тя се подкрепя от все повече цели държави. Пионер в тази област е Холандия, където партията GroenLinks, която е с екологична насоченост, обеща отказ от бензиновите и дизеловите двигатели, ако дойде на власт. При това шансовете на движението да спечели са доста високи, така че преминаването към електромобили в страната вероятно ще стане факт. Още повече, че Холандия няма собствено производство на автомобили, но пък разполага с огромен опит в създаването на алтернативна енергия. Какво обаче ще се случи с камионите, които преминават транзитно през страната - няма да ги пускат? Трудно е да се повярва.

Своята готовност да преминат на електричество обявиха Норвегия и Дания, които също не произвеждат автомобили, но пък активно развиват алтернативните източиници на енергия. Като цяло страните от Скандинавия, а също така Австрия и Белгия винаги са били сред лидерите при налагането на електрически иновации, така че за тях промяната няма да бъде особен проблем. В тези държави първата стъпка ще бъде направена още през 2020 г., когато в някои от големите европейски градове ще бъде въведена забрана за използване на дизелови автомобили.

Очаква се популярността на електромобилите (относително, разбира се) да скочи след около 15-20 години, когато тяхната цена, както и разходите по зареждането и ремонта им ще бъдат сходни с тези на бензиновите и дизеловите коли. Такива са предвижданията и на Европейската комисия, която е изпълнителен орган на Европейския съюз. Тя също обяви, че към момента залагането на електромобили е грешка, тъй като все още няма инфраструктура за тях, а и цената им е доста по-висока.

Как стоят нещата в България? Според последни сведения, зарядните станции у нас са около 80 на брой, което на практика прави използването на електромобили извън София и някои други големи градове невъзможно. Проблем е и пробегът им - при някои модели той достига до 300 км, което означава, че трудно може да стигнеш до морето, например.

В същото време оборудването за създаването на зарядна станция е доста скъпо и е съмнително, че някой би инвестирал в подобно нещо. Една бензинова колонка ще се изплати доста по-бързо, особено ако е на подходящо място. На всичко отгоре, по-голяма част от българите не могат да си позволят нов автомобил с бензинов или дизелов двигател, камо ли електромобил, чиято цена е в пъти по-висока. 

Още новини за автомобили четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


83
Още по темата: дизелтокелектромобили
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
75
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Революции не се правят от хора, които търсят причини защо нещо няма да проработи, а от тези, които намират решения. Очевидно е, че ще има трудности, но също толкова очевидно е, че електрическите автомобили са колите на бъдещето. А всички трудности ще се решават малко по малко. Това са технологии, които се развиват въпреки натиска на петролните лобите.
74
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Абе чисти са, ама много се чака на зарядните бе бате, ти ще чакаш ли даже и 1 час, а?
73
4
 
7
 
! Отговори
Мандрахерц преди 6 години
Още една статия от човек който чете всичко от нета и вярва на хора от големите петролни компании! Електродвигателя е по-добър и по мощен от ДВГ от 0-60000 оборота. Развитието на хибридните и автомобилите с батерии са само преход към новата технология(хиперкондензатори и горивни клетки). Ама нали да си чешем езиците!
72
2
 
7
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
"ПОТЪРСИ В ИНТЕРНЕТ:"МАЛТИЙЦИ НАПРАВИХА ЕЛЕКТРОМОБИЛ С 1000 км. ПРОБЕГ"Потърсих. На английски(Chreos). Знаеш ли какво се оказа? Че никога не е бил създаден дори работещ прототип, а го има само на чертежи и рекламни видеота. Релано не е изминал и 1 км. Технологията им за "супер зареждане" знаеш ли какво се оказа? Един ТИР(на дизел)кара след тебе и те зарежда с кабел. Ахахахахахахах!!!
71
2
 
5
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
"Защо смяташ, че като се прави сравнение между двигателите, трябва да се намесват гумите?"Щото ми говориш за "всички разходи по колата са били 10 000$", а не само за двигателя. Отделно, в тия 10 000$, влизали и 3500$ за фарове?!? Те към двигателя ли са или съвсем се оплете в измишльотините? Въобще - говорите несвързано, фъфлейки в захлас по технология, която не сте ползвали и от която не сте страдали. То на снимки и технически данни на хартия - всичкото е много готино.
70
7
 
5
 
! Отговори
:) преди 6 години
Кисело е гроздето....
69
4
 
0
 
! Отговори
Тиквун преди 6 години
До КратунМен, тук не е научен форум. За това си има други сайтове. Успех на новот място.
68
10
 
17
 
! Отговори
Дизеляка преди 6 години
Поздравления за авторката! Статията е добре структурирана и аргументирана. Крайно време беше някой да озапти малко електрическите "вопли"....
67
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Крайно некомпетнетна статия. Като ще критикувате електрическите коли, поне препишете отнякъде.
66
5
 
1
 
! Отговори
seira преди 6 години
До Trolland DumpПОТЪРСИ В ИНТЕРНЕТ:"МАЛТИЙЦИ НАПРАВИХА ЕЛЕКТРОМОБИЛ С 1000 км. ПРОБЕГ"
65
8
 
14
 
! Отговори
ив преди 6 години
Електромобилите се развиват толкова бързо,че след две години нищо написано тук няма да е вярно,а след още пет написалия тези редове сам ще се смее на написаното от него.
64
11
 
21
 
! Отговори
далавера? не! преди 6 години
като минат 5 години и дойде време за смяна на батерията ще разберете за какво иде реч!!!
63
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Електро автомобилите, далеч не са толкова лоши, колкото ги изкарвате тук.
62
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Trolland DumpЗащо смяташ, че като се прави сравнение между двигателите, трябва да се намесват гумите? Естествено, че под консумативи имат предвид разходите за единия и за другия вид задвижване, гумите какво общо? Може би си очаквал, че електромобилът изобщо няма да износва гумите ли, какво?
61
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До До СатаНАТОНе е ли логично направо да се зареждат електромобилите от фотоволтаиците, отколкото първо в други батерии?-------------------А докато си вършиш работа с колата фотоволтаикът защо да не трупа енергия?
60
10
 
11
 
! Отговори
Плавник преди 6 години
До автора.Колко пътИ е по-скъп един електромобил? Една Тесла струва колкото един Пасат и няма двигател, чийто ремонт би струвал 2-3 хиляди лева.
59
3
 
7
 
! Отговори
Аз преди 6 години
Ако Тесла е изминала 480000 км за 2г.т.е. 240000 за една, или всеки месец по 20000 км, уау, толкова правя на година, а ако продължим да смятаме излиза че на ден е правила по 666 км, е тука нещо, а ми той човека не е спал бре, бравос, хамериканска му работа
58
4
 
13
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
"Тази седмица имаше статия за електромобил Тесла изминал 480 хиляди км. за две години. Всички ремонти и консумативи и гориво са стрували 10 000 $"Не те ли съмнява малко? Един комплект гуми горе-долу си заминава за 50 000км. Значи само за гуми, тази Тесла/Мотика трябва да е изхабила ( 4х150$ )х10 = 6000$. Трябва да ти светне една червена лампа, че нещо не е наред в историята. Виж, ако Тесла са ремонтирали всичко за тяхна сметка и не са вземали пари от собственика - това е друг въпрос.
57
4
 
8
 
! Отговори
От къде си бе муджо? преди 6 години
"Проблем е и пробегът им - при някои модели той достига до 300 км, което означава, че трудно може да стигнеш до морето, например." Ако беше казала от твоя квартал или гаража *** в София щеше да има някакво значение това което си написал твойта мама Марийче!
56
2
 
7
 
! Отговори
СатаНАТО™ преди 6 години
Фотоволтаиците винаги вървят с акумулатори.Цял ден ги пълнят, през нощта зареждат батериите на колата.Което не достига се допълва от мрежата.Цялата енергийна система може да се направи компютърно управляема, така че домашните батерии да поемат излишъците генериран ток, а после да го връщат.Това е бъдещето, но ***-читатели на "Строго секретно" си знаят само Белене, ВВЕР и ако може само една суперцентрала да имаме и ключа от нея да е в джоба на Путин.