Експертите съветват: Как да шофираме при силен дъжд

Аквапланингът – подценяваната опасност при мокър път
17 окт 2017 20:38, Красимир Ангелов
24
Експертите съветват: Как да шофираме при силен дъжд

Есенна е в разгара си и макар времето в последните дни да е чудесно, вече станахме свидетели
на това колко дъжд може да предложи тази част от годината, че дори и сняг по планинските проходи.

Сутрините стават студени, стъмва се по-рано и като цяло настъпва тази част от годината, която е най-трудна и често неприятна за шофьорите. А когато вали са налице всички предпоставки за възникване на най-опасната ситуация на мокър път – така нареченият аквапланинг, когато автомобилът за известно време става неуправляем и шофьорът се превръща просто в пътуващ.

Експертите са категорични, че единствено превенцията може да ни предпази от опасните последствия при аквапланинг. И отчитат, че когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите. Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта.

"Дъждът и лошите гуми са лоша комбинация. Също така, ако карате твърде бързо, колата ви е застрашена от аквапланинг, дори ако имате добри гуми. При силен дъжд може да се наложи да намалите скоростта си с 15-20 км/ч, за да позволите на шарките на протектора да изпомпват цялата вода между гумата и пътя," обяснява Мати Мори, мениджър Техническо обслужване на клиенти в Nokian Tyres.

Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална, а износените гуми правят шансът това да се случи много голям. "Колкото по-нова е гумата, толкова по-добре работи при  всякакви условия. Съответно, колкото  по-износена е гумата, толкова  по-малка е дълбочината на протектора, толкова по-вероятно е да попаднете в ситуация на аквапланинг. Това е така, защото обемът на каналите на гумата е твърде малък, за да се съхранява водата между гумата и пътя", обяснява Мори.

Друг важен момент е самото налягане в гумите, защото това също оказва важно значение върху поведението на колата. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.

Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила.

Какво да правим, ако все пак се случи?

Ако аквапланингът се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, освободете педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли рязко в неизвестна посока.

Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд

1. Намалете скоростта на движение

2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок

3. Карайте с гуми, които са в добро състояние, с оптимално налягане и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм

4. Проверете налягането на гумите

5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен

Как да реагираме на аквапланинг

• Останете спокойни!

• Натиснете съединителя и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.

• Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.

• Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
1
 
2
 
! Отговори
възмутен преди 6 години
Тези съвети трябва да се дават и на тези които си купуват шофьорски книжки, защото те освен че не знаят правилника не могат и да карат. Затова се увеличават ПТП. За да се намалят произшествията трябва в училищата да се изучава задължително Закон за движение по пътищата, както и кормуване. Тогава всички неграмотни ще се стремят да учат.
22
0
 
6
 
! Отговори
Аз преди 6 години
Интересно как да натисна съединителя като аз нямам такъв - автоматик е колата.......😀
21
5
 
5
 
! Отговори
Девил преди 6 години
Аз винаги минавам с пълна газ (най-вече през локвите - с тайна надежда да окъпя някой заблуден пешеходец). А иначе си карам с летните - има живот още в тях (в крайна сметка са практически нови - купувани се преди по-малко от 10 години). Като се изхабят съвсем, ще зема некви втора ръка - да не съм будала да давам по 150 лв. за гума?!
20
0
 
10
 
! Отговори
Бобчо преди 6 години
До Trolland DumpСъдейки по коментарите ти, за теб най-подходящо е да управляваш каруца. Не за друго, а защото по писанките ти по-долу стигам до заключението, че конят дърпащ каруцата ти ще е несравнимо по-отговорен на пътя от теб в екстремна ситуация.
19
1
 
13
 
! Отговори
asd преди 6 години
Първо си вземете кола с ABS и ESP. После задължително всичко останало.
18
1
 
9
 
! Отговори
Толерастия преди 6 години
До 18ESP работи дори ако колата е на свободна, дори с изгасен двигател, стига да е на контакт. Вземи се образовай малко преди да пишеш глупостите, дето си чул от кварталния майстор...
17
14
 
3
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
Сега по-сериозно. С хубави гуми рядко се изпада в аквапланинг, да не кажа - трябва нарочно да се мъчиш. Или поне при мен, съдейки по 4-5 метровите фонтани, които вдигам от локвите и не съм в аквапланинг.Да стъпиш обаче на мокър път, с нападали листа - лошо. И реакцията трябва да е точно таква(за коли със ESP) - леко ускоряване и високи обороти, за да дадете на електронното стабилизиране шанс да работи поне малко. Без газ или не на скорост - оставате само на ABS, което е "бай бай количке".
16
21
 
3
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
Реакция на съветите от потребител на кола(320 коня), с нови гуми(на 6 месеца) - Conti Premium Contact 6 XL FR Y:5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабиленПърво, аз не съм се притеснил. Второ - натискането на съединителя е груба грешка. Правилната реакция е свалянето да кажем от 6-та на 4та, съпроводено с умерено натискане на *** за газ. Така давам на двата си бордови компютъра реален шанс да ме стабилизират. Иначе съм в полето.
15
14
 
2
 
! Отговори
Trolland Dump преди 6 години
Реакция на съветите от потребител на кола(320 коня), с нови гуми(на 6 месеца) - Conti Premium Contact 6 XL FR Y:1. Намалете скоростта на движение - Ако карам над 200, да, до около 170. Чистачките не смогват при 180+.2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок - Че там е най-забавно. Аз защо съм излязъл да карам в дъжда?!?4. Проверете налягането на гумите - Имам си система, която го проверява вместо мен и ми казва, ако има проблем.(продължава...)
14
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не коментирам гумите, защото аз съм влизал в такъв ефект, т.е. не съм си съобразил скоростта сцеплението на гумите. По важно е да изчезнеш читав и без щети .А много хора се панират при тази ситуация и става беля.Затова съвета че губите трябва да следва посоката на пътя го намирам за много полезно и правилно и важно.
13
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
2015 пуснаха на пазара, всесезонни гуми с маркировка за зимни, на реномирана марка. Реших да екпериментирам с тях, въпреки безценните съветите на беззъбите експерти по гумаджийниците, каращи тридесет годишни коли,с двадесет годишни гуми. Първа година брутално добро поведение при всякакви условия, на втората година се поизносиха и това се усети, откъм проходимост на дълбок сняг, на сухо, дъжд и киша си бяха добре. Сега след пет сезона и близо 100000 километра, пак ще си купя такива.
12
7
 
17
 
! Отговори
аз преди 6 години
До Край, на баба ми дърчилото. Когато застудее и температурите паднат под 10 градуса, лампата на стабилизиращата система мига на всяко потегляне. В момента в който сложа зимните и това спира. Защо ли?
11
25
 
12
 
! Отговори
Край преди 6 години
Българчето така и не разбра за 30г. как го работят като му продават му гуми ЗА СНЯГ а реално 90% от вас карат върху сняг не повече от 5-6 дена в годината. Т. Наречените зимни гуми са по добри от всесезонните САМО на сняг. И са доста по-зле на мокро и на сухо. И при -10 летната гума е по-добра от зимната - и спира и тегли повече. Най-лошото е летня гума на сняг. Всесезонната ви дава достатачна сигурност при всички условия в България.
10
6
 
9
 
! Отговори
аз преди 6 години
Алоооу ИкспертитИ, вие виждали ли сте зимни гуми? Какъв аквапланинг бълнувате при каналите на зимните гуми? Откъде дойде идеята за дълбоки канали при летнитИ срещу аквапланинг?
9
2
 
12
 
! Отговори
Са преди 6 години
Абе истината е една-при дъжд,куцо,кьораво,сакато и...жените се качват по колите!А за гумите-бедни сме за хубави гуми и караме евтину!
8
1
 
11
 
! Отговори
нъл тъй преди 6 години
Най-вече с навити крачоли.
7
11
 
15
 
! Отговори
Край преди 6 години
Всесезонните гуми се сменят на 2-3 години защото се ИЗНОСВАТ. А вие карате зимни гуми на по 7-8 години щото още имат грайфер ама те са доста по-твърди от мойте 2г. всесезонни. И не ми разправяйте че ги хвърляте с грайфер щото лъжете.
6
12
 
24
 
! Отговори
Щирлиц преди 6 години
Всесезонни гуми,добре измръзнали през зимата, и хубаво опечени през летните жеги.Приятно каране следващата зима,господа експерти.
5
11
 
16
 
! Отговори
Край преди 6 години
От години разправям че с всесезонни гуми сте по рядко в опасност отколкото със зимни. Цяла есен и пролет че и зимата карате най-често на вода и по-рядко на сняг. Зимните гуми са по-зле от всесезонните на сухо и на ВОДА.
4
4
 
12
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
А случайно, Мати мори срещал ли се е с аквапланинг?! Аз лично не вярвам