Мощност на 4 колела: Реални ли са цифрите при Tesla Roadster?

Какво е нужно за ускорение до 100 км/ч за 1,9 секунди?
27 дек 2017 10:28,
26
Мощност на 4 колела: Реални ли са цифрите при Tesla Roadster?
Снимка: Autonews

Скептицизмът обзема повечето хора, когато Илон Мъск твърди, че новият Tesla Roadster ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 1,9 секунди и ще изминава 1000 км с едно зареждане. А също така и ще вдига 400 км/ч. Всичко това изглежда невъзможно. Какво обаче мислят експертите?

УСКОРЕНИЕ

Към момента в света няма сериен автомобил, който да вдига 100 км/ч от място за по-малко от 2 секунди. Tesla Model S прави това за 2,4 секунди, което е съвсем близо до обявените 1,9 секунди за Roadster. Но преодоляването на тази разлика от половин секунда е доста сложна задача.

В същото време, все пак има автомобили, които да изпълняват това. Едни от тях са рали-болидите. Джейсън Фенске, експерт в предаването Engineering Explained, посочва, че за това са нужни няколко неща – двигател с 600 к.с., умни диференциали с повишено триене, които са част от система за задвижване на четирите колела, специални гуми и тегло до 1350 кг.

Мощност на 4 колела: Реални ли са цифрите при Tesla Roadster?
Снимка: Autonews

Tesla Roadster отговаря на всички тези условия. Машината има електромотори, задвижващи четирите колела. Те контролират тягата с максимална точност, като в същото време разполагат с повече от посочените вече 600 к.с., предлагани от 2,0-литровия турбомотор на рали-болид.

Един от експертите, които са наясно с цялата тази материя, е инженер-механикът от института "Карнеги Мелон" Венкат Вишванатан, който е част от екип, участващ в програмата "Електрически иновации". Той изучава технологията на най-новите акумулатори и е на мнение, че ускорение от 0 до 100 км/ч за 1,9 секунди е напълно възможно.

"Когато става дума за мощност на двигателя и за ускорение, всичко зависи от големината на акумулаторите и най-вече от броя на неговите клетки. При Tesla Roadster те са с капацитет 200 кВт/ч и така са два пъти по-големи от тези на Tesla Model S P100D (който между другото развива 760 к.с.). Това означава само едно – предлаганата от тях мощност не е чак толкова безумна, колкото изглежда", обяснява Вишванатан.

Така именно огромният акумулатор с всички негови горивни клетки се оказва ключов за увеличение на мощността на двигателя, от което следва постигането на диво ускорение и максимално висока скорост. Разбира се, важно е и теглото. Вишванатан обяснява, че при изучаването на съвремените елементи от батериите, в лабораторията му изхождат от съотношение 240 Вт/ч на килограм. По този начин 200 кВт/ч означава тегло от 833 кг., което не е малко.

Следователно, Tesla Roadster няма как да бъде толкова лек, колкото са рали-болидите. При грамотно използване на леки материали обаче той може да изпревари тежащия 2 тона Nissan GT-R, който се счита за еталон за ускорение при спортните коли. За разлика от него, както и от рали-колите, Tesla не сменя предавки и разполага с по-голям въртящ момент при ниски обороти.

Мощност на 4 колела: Реални ли са цифрите при Tesla Roadster?
Снимка: Autonews

Така че 1,9 секунди и скорост до 400 км/ч е напълно реална. Остават обаче гумите, които трябва да осигурят максимално сцепление и да останат цели при движение с висока скорост. За тях ще стане дума след малко, тъй като остана нещо неуточнено около акамулаторите. Това е пробегът, който трябва да осигурят с едно зареждане. За Tesla Roadster той е 1000 км.

Вишванатан е на мнение, че акумулатор с капацитет 200 кВт/ч може да осигури това, но трябва да се изпълнят още някои условия. Основното от тях е аеродинамиката. Според учения, ако в Tesla успеят да удържат челното съпротивление на 0,2 (горе-долу такова е и при Model S), то компактният роудстър ще може да измине 1000 км. Не бива обаче да се сменят режимите на работа на мотора по време на придвижването.

ГУМИТЕ

Джейсън Фенске, за когото вече стана дума, през 2016 г. е изчислил, използвайки законите на физиката, че минималното време за ускорение от 0 до 100 км/ч при сегашните технологии на гумите е 2,05 секунди. Това обаче съвсем не означава, че претенциите на Tesla за 1,9 секунди са лъжа, тъй като най-новите разработки могат да свалят още от това постижение.

Фенске признава, че за своето изчисление е използвал спирачния път на Chevrolet Corvette. Идеята му е следната – автомобил с най-малък спирачен път дава ясна представа за измененията по гумите при тяхното връщане до пълна загуба на сцепление. В случая с Tesla Roadster нещата могат да бъдат различни, тъй като поставянето на електромотор на самото колело и използването на система за тракшън-контрол, правят сцеплението по-добро от това на Corvette. Така намаляване на тези 2,05 секунди е напълно реално.

Мощност на 4 колела: Реални ли са цифрите при Tesla Roadster?
Снимка: Autonews

В новото си изследване Фенске взима за основа гумите Nito. Те се използват за болидите, участващи в състезания с драгстери, но бяха поставени на новия Dodge Demon. Той ускорява до 50 км/ч за 1 секунди, което означава, че ако гумите издържат, достигането на 100 км/ч за 2 секунди е постижимо. Само че при Dodge Demon ускорението до 100 км/ч отнема 2,3 секунди, което го превръща в най-бързия сериен автомобил на планетата.

Мощност на 4 колела: Реални ли са цифрите при Tesla Roadster?
Снимка: Autonews

Тук трябва да се уточни, че Demon е със задно предаване. Ако се добави система за задвижване на четирите колела (при Tesla Roadster тя е налице) и при специални гуми (в Tesla работят с Michelin по специална програма), то автомобилът на Dodge вероятно ще успее да слезе под 2 секунди. Поне на теория изглежда така.

Всичко това към момента са само приказки и шокиращите цифри, обявени от Мъск, си остават недоказани и безполезни. Така че ще трябва да се изчака, докато Tesla Roadster се появи на пътя и наистина покаже какво може. Развитието на историята обаче обещава да бъде доста интересно.

Повече подобни новини четете в Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


26
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
4
 
! Отговори
Anon преди 6 години
Додж демон няма... Демона е фабричен тунинг които го слагат на два (а скоро и три) срт фабрични тунинг модела на Додж.
20
1
 
2
 
! Отговори
Шоп преди 6 години
Колко дълго батерията подържа първоначалните си параметри от квч/кг? Всяко сериозно ръчкане не я ли прегрява и състарява преждевременно?
19
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бензинът има плътност на енергията около 10 kWh на литър. това означава, че капацитетър на батерията от 200 kWh е долу горе еквивалентна на 20 литра бензин.Но с ток ще измине много повече от колкото с бензин, щото ел.двигателите са много по ефективни от ДВГ-то......Освен ако не пусне парното.....
18
2
 
9
 
! Отговори
БГ изобретател преди 6 години
Моят прототип е по-добър! Ускорява за 1,1сек/100км/ч, "вдига" 452км/ч и това с батерии от Джъмбо!!!. Още нямам инвеститорите на Мъск, за да сложа акумулатори, а и теглото на Джъмбо -батериите е по-ниско. Проблемът с гумите е рещен-Вида спорт-регенерат. На 400км/ч има електронно ограничение, защото започва да излита. В Бг технологията вече е факт, да му мислят конкурентите!!
17
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
1000км с едно зареждане ха ха имах познат си купи Ел скутер *** тежи 100 кила дават му 30км каза искачих един баир дали имаше и 5 км при пълен заряд и трябваше да го бутам
16
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 5бензиново-дизелови тикви са в Бг-то тва си е истината, дотам им стига акъла и няма как да проумеят новата технология и скептицизма си е типична Бг черта затова няма големи изобретения и бизнеси на тяхна основа в Бг щото са само.подигравки и зависти ама то затова.са.си бедни в Бг-то щото нищо ново не развиват и умните и способните затова.сме.надалеч. Мен ме подиграваха докато бях в Бан, "кой тоя ло ве генератора на идеи" гадн.ите софийски комунистически професорчета но имам як бизнес сега
15
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Смешно е това обявяване на времена... без реални тетстове. Ето ви реални тестове:Alfa Romeo Gulia Quadrofolgio - обявено 3.9с, реално постигнато 4.0сBMW M3(E90) - обявено 4.5с, реално постигнато 4.8сMercedes SL65 AMG - обявено 3.6с, реално постигнато 4.2сТа Тислътъ, като я обявяват за 1.9, като я хванат за тест, да не се окаже, че реално прави 2.5с... и после ще почнат - *** гумите са виновни, *** пистата не е от специален асфалт, ама то пътя не е нанадолнище, ама влажността на въздуха...
14
4
 
3
 
! Отговори
юбералес преди 6 години
До АнонименОпределено течните горива остават с по-добра плътност от графеновата батерия, но имаме икономия от теглото на ДВГ спрямо елмотора, както и възможност грабат да се монтира вместо някои части като капака на багажника например. Така общото тегло не се увеличава.
13
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Добре, че учителките по Български език обикновено са зли лелички, че са ви научили какво е дума и какво е буква ... и не говорите за буквите ...
12
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Цял живот не научиха какво е цифра, какво е число. А се учи в първи клас. Липсва ви първия клас на вас! Смешници. Запишете се на училище.
11
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
650 втч/кг е далеч от 11 квтч/кг за бензин/дизел. При КПД 30% това е 4 квтч/кг сравнено с текущите 200. Даже под 200 ако сметнем и кутията за батерии, проводниците които ги свързват в пакети, охлаждането на батерията и системата за балансиране на заряда. Графита/графена колкото и да са революционни не могат да повишат плътноста.Те са само проводник. Лития е този който държи енергията.Трябва друг метал който към момента не е открит. А и 200 квтч това са 10 домакинства за 10 часа без ток за 1 кола
10
17
 
5
 
! Отговори
До 7 преди 6 години
Мъск нищо не е измислил. И колите му са кофти. Само рекламата и интериора са силни. Като направа са много некадърни.Затова и компанията се казва Тесла. Никола Тесла е направил електромобил преди повече от 100 години.Тогава не са решили проблема с пробега и сега няма да го решат. Трябват концептуално нови батерии които към момента не са открити.Тесла ползват разработка от ранните години правена за медицински устройства.Ползват готов проект за домашни електромотори на Тексас Инструмънтс. Нищо ново
9
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Енергията се мери в 200 кВт.ч (Киловата по час) а не 200 кВт/ч киловата за час.
8
3
 
9
 
! Отговори
юбералес преди 6 години
През 2020г. ще излязат първите европейски графенови батерии от строящият се за целта в момента завод в Испания. С 650 вата/кг енергийна плътност тези батерии ще променят автомобилостроенето.
7
6
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
както се вижда в Америка може, там може всичко и хората го правят, Електрическите коли са бъдещето а миризливите дизели и бензини на село да вдигате пушилка по черните пътища :-)Всяко начало е трудно товя са нови технологии но се развиват много бързо и успешно.Бензините и дизелите са рязвивани над 100години докато стигнят сегашното ниво а електричевките правят този прогрес за около 5години благодарение на този ентусияст Елон Мъск!Там правят и могат всичко а вие нищо незнаете и неможете,тикви
6
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Лада за колко ги прай?
5
23
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
мноу знаете нещо за електричеството освен да гледате стреснато мълниите и да натискате копчетата на дистанционното и на лампата, в Бг сте хилещи се бензинови и дизелови тикви до един начело с тиквундур ***, че сега и от електрически коли зехте да разбирате и коментирате кое може и кое не!Ей мноузнаиковци я се скрийте у килера с туршията и виното и не излизайте от там тикви такива.то щот сички сте там разбирачи по всичко затва умните и можещите избягахме надалеч поне да не ни пречите тиквуни
4
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Хм - крим е русски, а най-силни са русските коли, с най-дълъг пробег с русски бендзин!!!
3
9
 
17
 
! Отговори
Румен преди 6 години
до 1 колко кух трябва да си за да напишеш това?искаш 1000 коня?искаш 1000 километра на батерия?искаш 2 лева разход?искаш 0-100 за под 2 секунди?искаш да караш 1000 километра с 250 километра в час?искаш да струва 25 000 лева тази кола?искай,няма лошо
2
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Поредната неграмотна магистралка превеждала с гугъл транслейт. Аман от некаъдрници в тая държава. Не от друго от простот-ия и некадърност ще умрем. Лош материал.