На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
293
9
 
3
 
! Отговори
Край преди 9 месеца
До оня с опърдяната от Махмуд/Хасан/Гюнтер/Винтер и пр. кожена тапицерия на вехтото ауди А6от 2006г.
Да ти имам и махагоня. Точно такива А6 с 3л. дизел без катализатор вече и фап - трябва на мига да се карат в Надин. Ще ти дадат и 380 лв. да почерпиш че си се отървал и да си купиш карта за цялата градска мрежа.
292
1
 
2
 
! Отговори
Владислав преди 9 месеца
И коя е тая истинска кола? Я сподели о ти велики,гуру на автомобилостроенето, вожде на купетата,?!?!?
291
2
 
3
 
! Отговори
Мастър оф трошляк преди 9 месеца
Владко пишлеме сладко, купи си истинска кола, а не волксваген на ***!
290
5
 
3
 
! Отговори
Владислав преди 9 месеца
До:291
Айде карай си раздънкания гълабарник и 1000000км.През дедовия ми е, аз мойта си я ремонтиран, ти не ми бери грижа, че на мен предницата с демпфера и съединителя струват колко на теб цялата каруца.Не случайно, Бмв,Ауди и Мерцедес са коли с история и доказани във времето, със лукс, изработка и качество.Ама къде ти акъл.Така че ще се видим на път за слънчака,само не забравяй,в дясна лента пич където ти е мястото
289
1
 
4
 
! Отговори
777 преди 9 месеца
Не че нещо, ама реално погледнато и у нас е като в Европа, поради простата причина, че масово нови автомобили (в това число и висок клас такива) се регистрират като "товарни", категория N1 - до 3,5 тона и плащата данък в размер 6 - 7 лв.
288
3
 
1
 
! Отговори
Шафиора преди 9 месеца
Продължение: Да добавим, че у влака понекогаш има и климатик и тоалетна (с вода и сaпун),верно водата е студена, нокой ти придиря.Вие имате ли такива екстри в опиканите от кучета х'аудита. Щото катафалките на запад затова ги купуват- да и пика кучето в багажника.
287
0
 
9
 
! Отговори
промо преди 9 месеца
изравнете доходите ни с Германия, тогав ни сравнявайте с тях,
в случая по-удачно би било да ни сравнявате с по изпаднала страна от 3я свят
286
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До Владислав 287

Ахахаха ахахаха, точ пък точно с Ауди А6 тръгнал да се хвали.Я си ремонтирай батала и не се обаждай бе.За КИА подгрева на седалките не някаква невероятна екстра бе ало.Махагона ти е алуминиева лaйсна лакирана така, че да изглежда като махагон.Колко съм ги разглобявал тия батали.........Тоя кош може да минава 100 000лв, но КИА минава 100 000км без особени грижи докато маскирания ти Фолксваген с тоя пробег е за основен ремонт.
285
4
 
9
 
! Отговори
Шафиора преди 9 месеца
Напротив малък име данъка на новите таралясници!Трябва всички с евро 5,6 и нагоре данъка по 3 винетката по 4,а застраховката по 6. Ми само те карат бе! На дедото от село с Москвича, я акумулатора му паднал, я нема пари за винетка или забравил да зареди газ, означава, че не кара и респективно не замърсява, платил сие пътен данък от спестените от пенсията пари и идва в Софето с влака.
284
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Една кола среден клас като Хонда Акорд,Тойота Авензис,Ситроен Ц5, на 10 години са с цени около 15000лв и нагоре.Хондата я имаше в Бултрако специална оферта за България всички екстри без кожа 44000лв.Сега гледам на вторичния пазар 10 годишна с добро ниво на оборудване е около 20 000лв.За БМВ 5 и Мерцедес Е клас няма какво да говорим.Съсипаните БМВ-та 5er 520 започват от 25000лв.Вярно, френските хечбеци за тези пари са нови ама къде да качиш семейство и багаж в нещо от ранга на Клио?
283
13
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Поне един милион стари возила трябва да се претопят. Но тука веднага всичко живо ще почне да вие и ще си дишаме мръсния въздух, и пак ще се говори, че народа няма пари и за това кара брички. И пак Боко ще е виновен, Далай Лама и Иван Костов. За.........би. Тука нищо не става.
282
7
 
3
 
! Отговори
Владислав преди 9 месеца
А пък да не отварям въпроса за "новите ви коли".Моята е 12 годишно ауди A6 комби, от 2006 г.Къде вие ще видите във вашите Кий и Дачий, подгрев на седалки бе? Махагон, пълен Ел пакет, навигация, кожа с алкантара и 4 зонов климатроник? Смешници,ще видите ама когато колата минава 100,000 лв, ама сте бедни цифки и неможете да си позволите ама лаете тук.Моята кола е в пъти по-добра,луксозна и безопасна от вашите кухи ламаринени, Дачий, Кий, Опели и всякви такива.
281
3
 
14
 
! Отговори
Владислав преди 9 месеца
Аз, жив да не бях,че чета такива *** какво пишат особенно последните два три коментара. Кои сте вие да казвате кой каква кола ще кара бе? Всеки кара каквото може, защото колата вече е необходимост а не лукс.Като сте толкова паралий и не искате мръсен въздух купете си вила или отидете на село, нали имате пари, там си живейте.Да не говорим, че повечето от вас дето сте уж с новите коли, в най-добрия случей сте продали на баба си нивите или съборената си къща в София.А и кой знае какви измамници
280
14
 
3
 
! Отговори
Банкера преди 9 месеца
Аз и колегата си купихме коли по едно и също време .Той си взе една 10 годишна аз си взех същата но чисто нова от магазина на лизинг като първоначална вноска платих колкото комшията даде за неговия трошляк и още 262 лв мес/вноска за 5 години.Колегата вече хвърли 2000 лв за ремонти и кара таралясника аз си се наслаждавам на живота в чисто новото возило!!!
279
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Колите са според доходите, както в германия, така и в България. В България хората с немски доходи карат нови коли, а в германия хората с български доходи, карат стари коли.
Една кола в България ако я купиш нова за примерно 60000 лева Голф (цените на наличните сега са от 40000 до 101000 лева), започваш да плащаш още и още. Застраховка ГО и Каско първата година е около 2600 лева после намалява, за регистрацията в КАТ плащаш, всички сервизни дейности в определен скъп сервиз и плащаш яко. За гараж с
278
0
 
10
 
! Отговори
Данъкът бил нисък! преди 9 месеца
Ами нисък е щото и доходите са такива!
277
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
имаме си тука някакви редовни лаладжии дето колите много им пречат, само дето драги смехурковци и на запад никой не кара коли до 5г. Айде сега обратно под моста при останалите тролчета
276
14
 
6
 
! Отговори
Шушана преди 9 месеца
Паркингите и улиците са заляти от скрап ,която във всяка друга цивилизована държава ще е в завода за рециклиране ,Но не тук трябва да е мръснoи отровно и задръстено за всичко .Направете 45 лева паркоместото на час .Въведете стандарт б с Еко-5 .Вдигнете им 5 пъти данъка Автокаското каското,застраховката ,таксите за регистрация и преглед за всяка трошка и КАТ здраво глоби за каращи 15г коли..Глоби до посиняване от измерване на грайферите до проверка на визуалното техническо състояние и шума.
275
20
 
7
 
! Отговори
Ангел преди 9 месеца
Всички коли по стари от 15 г трябва или да се забранят или да са с 10-20 пъти по скъпи данъци и застраховки както е в Европа.Затова имаме най-лошия въздух в Европа въпреки недоразвитата ни индустрия и производство.Да не говорим за задръстванията които са много по тежки от тези в Лондон на пример.В България сме на челните места по автомобили на глава от населението въпреки ниските ни доходи!
274
16
 
5
 
! Отговори
Жива да не бях преди 9 месеца
Гражданска отговорност,Автокаско ,Винетки Държава ,Кат и Минист.на Околната среда да не се помайват а,за тези трошляци да се въведе данък минимум 1300 лв годишно защото този бoклук унищожава въздуха и здравето на хората. Превърнахме се в гробището на Европа за гнила ламарина Всеки втори Тупак има минимум 4 коли.Време е бедният Ганьо да научи какво струва да караш трошляк така,както е на Запад. в държави ,където стандарта е ЕКО -5никаква милост за тая селяния от 5г на горе с най големият сатър!!!