На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
273
10
 
6
 
! Отговори
Край преди 9 месеца
Ви май не разбирате или не ви се ще. За да имаме нормален трафик и града да не е задръстен и да не се издушим колите трябва да станат наполовина. Няма как в Берлин да са 340 на хиляда човека а в София 560/1000.
И след като инфраструктурата на града е ограничен ресурс и възможността да се замърсява въздуха също - ще потребява този който е склонен да си плаща СКЪПО:
-за паркинги
-за екологична кола
бедния - на градски транспорт.
или искате комунизъм - Бай Тошо го няма вече.
272
0
 
4
 
! Отговори
??? преди 9 месеца
Числата в статията нещо не съвпадат с данните от КАТ публикувани на 15.07.2016.
Тук пише, че автомобилите в България са 2,77 милиона, а според КАТ на 15.07.2016 е имало регистрирани общо 3,77 милиона автомобила, в т.ч. 3,24 милиона леки коли, 410 хиляди товарни автомобила, 23708 автобуси, 50626 влекачи и 38374 специални автомобили. Не ми се вярва за година и половина автомобилите в България да са намалели толкова много. По-скоро са се увеличили. И пак според КАТ, 3 от 10 коли са били над 15 годи
271
0
 
12
 
! Отговори
Владислав преди 9 месеца
Помня преди 2г жената имаше служебна кола Форд-фиеста от 2015.Много ни хареса като за нея и реших да взема една на изплащане.Отделно видях на няколко билборда същата фиеста, за 200лв на месец с ддс.Викам си чудесно.Е питайте като отидох какво и що. Колата струва 26000 лв ония ми искат 20%.Отделно гаранция 5 г ама само на скорости и двигател. Отделно задължен си тия 5 г да сменяш масло и т.н при тях иначе отпада гаранцията.И куп други глупости.А смяната струвала 400 лв на маслото и филтри.Е как?
270
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Като сравнявам колите преди 1989-та и сега притежавани от хората в моя блок в София, на практика не виждам разлика в броя на колите. Тези, които притежаваха коли през 80-те години и сега имат. Тези, които нямаха и сега нямат. Разбира се много хора се смениха за това време, но общото преди и сега е,че тези в двустайните и тристайните апартаменти имаха почти винаги кола, а в гарсониерите почти винаги нямаха, а сега е същото. Паркоместа се застроиха и намаляха,а колите се увеличиха с новите блокове
269
15
 
3
 
! Отговори
Булгаропитеци преди 9 месеца
Булгаропитеци прости, като заплатата ти е 600 лв, ще се возиш на автобус и влак...
268
2
 
12
 
! Отговори
Владислав преди 9 месеца
Егати платената статия, направо вони на платено.Престанете с тия глупости, знаете ли каква е разликата между евро5 и Евро6? Никаква, това с Еврото е пълна порнография да се пълнят джобовете,а колите в Бг не са нови защото неможем да си позволим, а не заради данъка тъпаци такива.Отделно, данъци, винетка, граждански? Да не би да караме по хубави пътища? Данеби да намаляват катастрофите?Че и още пари искате даже!!!! Кой няма да иска да кара нова кола? Егати за балъци ни взеха вече.
267
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Стига поръчкови статии. Кой си позволява нови коли? Като си толкова умна дай рецепта за закупуване на нова кола с 600 лв. заплата.
266
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Моята е стара но е с Газов Инжекцион.
Изкам да ми се намали Данака така е редно
Или случката е абе Едни Пари Да Вземем То ня Бяха 3 пъти сменяхме Номера то Не бяха по 50лв.Лични Карти Шофьорски Книжки.Винетки 97лв.Е НЯМА БЪЛГАРИНА ДО ТОЛКОВА ОБЕДНЯ НЯМАААА.
265
8
 
19
 
! Отговори
Факт преди 9 месеца
Съвсем правилно е за новата кола да се плаща значително по-висок данък, в сравнение с данъка за старата кола. Стойността на новата кола е значително по-голяма от тази на старата кола, а замърсяването, за което някои се хващат, е почти еднакво. Според доклад изготвен за Столична община 90-95% от замърсяването от колите с ФПЧ10 е всъщност вдигнат във въздуха прах от земята при движението им, а само 5-10% е от двигателите на колите, т.е. ел. колите замърсяват почти толкова, колкото 18 год. с Евро3
264
5
 
15
 
! Отговори
Истината преди 9 месеца
Данъкът за една кола трябва да бъде според стойността на колата и за тази цел може да се използва застрахователна оценка. Отстъпките за екологичност вече трябва да се премахнат, като изживяли времето си, защото на практика всички коли са достатъчно екологични и още при производството им са наложени съответните ограничения.
*
Във всички държави по света хората карат коли каквито им позволяват доходите. Например в Германия и Гърция хората с "български" доходи карат същите "трошки".
263
0
 
9
 
! Отговори
pepo преди 9 месеца
Е много хора са... с тънката подробност че не са в България тия с 2500 евра заплата...
И да има такива -предимно в ИТ сферата в София, са много малко от общата маса!
Те даже и не трябва да ги споменаваме... на общия фон от работещи-БЕДНИ хора!
262
1
 
11
 
! Отговори
ГЛАС ЗА ГЕРБ НИКОГА преди 9 месеца
НИКОГА ГЛАС ЗА ГЕРБ, ПО-ДОБРЕ ЗА КОЙТО ЩЕ ДА Е САМО НЕ ГЕРБ
261
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Моята кола е от 1988 и е много по-надеждна от повечето нови-които са еднодневки-карат по 10 г и се скапват тотално-едно време колите се правеха зе престиж , а сега за пари
260
1
 
0
 
! Отговори
Добро е преди 9 месеца
До pepo

И на драго сърце ще си купя нова кола...
259
2
 
17
 
! Отговори
ДА преди 9 месеца
Във всички западни държави колите се дават на лизинг За 10 години Плащат по 30 евро на месец при заплата 3-4000 евро Като стане колата на 5 години се връща във същата фирма Приспада се някаква сума Взема се нова кола И пак на лизинг Проблем с нова кола нямат
258
3
 
14
 
! Отговори
до писателя преди 9 месеца
На теб какъв ти проблема, че има стари коли. Аман от тъпи статий.
257
1
 
17
 
! Отговори
123 преди 9 месеца
Еми и аз искам нова кола, ама няма . Затова си карам таралясника, който обаче е добре подържан (иначе кой знае какво ще стане) и е на газ, т.е. е доста по екологичен от много други по-нови коли. До колко е сигурна тази комбинация е друг въпрос де.
256
1
 
31
 
! Отговори
Дядо преди 9 месеца
Абе и на дедо му се *** млада жена и кара нова кола,ама не му стига дамара, за това си коландри бабата и кара "Ладата"!?!?!?Да сте живи и здрави пичаги,да си поживеете докато сте млади!!!!****** хубави жени,покарайте нови коли и тъй животът си върви!!!!А сега от мен:"Лек,спокоен,хубав и приятен ден!"
255
6
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
всяка една кола си има евростандарт 1 2 3 4 5 и ако техническото им състояние е добро защо трябва да се наказват по старите автомобили с допълнителен данък
254
1
 
38
 
! Отговори
user преди 9 месеца
Защо се анализират само автомобилите. Кой ще смени автобусите от градския транспорт, които са от преди 30 години? Не ми говорете ама тя Фандъкова ги смени. Смени ги в София. В страната е страшно. Хора не гледайте какво е в София, защото това не е релевантно. Във Видин е страшно. Как град от 100000 души се превърна в мъртвило. В селата от обезлюдяване мога да карам и без ауспух и може само на някое изостанало куче (което не е емигрирало) да му направи впечатление. Защо се мълчи по този проблем.