Газ или спирачка: Как да шофираме при заледен път?

Опасно е да подаваме рязко газ и да влизаме на скорост в завой
Обновена: 4 мар 2018 09:55 | 4 мар 2018 09:53,
34
Газ или спирачка: Как да шофираме при заледен път?

След като страната беше в снежен капан от днес започва да вали. Температурите обаче все още са ниски и има опасност от заледяване на пътя. Какво да правим в тази ситуация?

Най-важното на пътя е да запазим самообладание, ако попаднем в критична ситуация. Основната грешка, която допускаме в момент на паника, е да махнем крака от газта, докато колата е още в движение.

"Първата грешка, която допуснах е, че си върнах рязко крака от газта в завой, което е строго забранено. Най-често срещания навик е да почнат да въртят волана на едната страна, на другата страна и става така наречения камшик. Воланът не завива колата, физичните закони завиват колата", обясни пред БНТ Васил Жеков - автомобилен пилот в Рали училище.

Друга грешка при неочаквана ситуация на пътя, е рязкото и продължително натискане на спирачката, което блокира гумите на колата. Опасни са и грубото подаване на газ, влизането в завой с висока скорост, както и да шофираме с износени гуми. А най-страшен на пътя е така нареченият "черен лед".

"Асфалтът е чист, няма сняг, но се хлъзга. Температурите са много ниски, на предния ден е леко валяло или е паднала роса и се заледява и нищо не се вижда", поясни Жеков.

Затова експертите съветват преди да тръгнем на път, да тестваме автомобила си. Жеков обясни, че е добре преди да тръгнем с колата на път да направим тест за сцеплението на пътя.

"Тръгваш и биеш спирачки, за да видиш дистанцията на спиране", обясни Жеков.

За да сме сигурни на пътя, трябва и добре да познаваме колата си, както и да знаем какъв е видът на предавката ѝ. Най-труден за овладяване е автомобил от типа 4 по 4, а най-разпространени са автомобилите с предна предавка.

"При предното предаване, колкото повече газ ѝ даваш, тя толкова повече предницата отива към външната част на завоя", даде за пример рали пилот.

За да избегнем пързаляне на колата, основното правило е да намалим скоростта с минаване на по-ниска предавка и да не правим резки движения с волана. А ако попаднем в критична ситуация да запазим спокойствие.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
15
 
! Отговори
Гаргойл преди 6 години
Най-добрият съвет за каране при заледен или заснежен път е да си преставиш, че между крака ти и *** има сурово яйце. Каквото и да правиш, пипаш леко и плавно ***, за да не се счупи яйцето.
33
0
 
4
 
! Отговори
The Stig преди 6 години
Хубава статия, но твърде обща. За тези, които искат да са подготвени за такава ситуация - един курс в Jekov Rally School би било прекрасно решвние. Успех! 😉
32
2
 
12
 
! Отговори
Hammer преди 6 години
"Основната грешка, която допускаме в момент на паника, е да махнем крака от газта, докато колата е още в движение."Съвета важи само за коли с ръчни скорости, при автоматик е напълно обратно!
31
0
 
27
 
! Отговори
Обикновен шофьор преди 6 години
3.Наи-простото(свързано с точка 2.) е като намерим широко празно място(полигон),когато е навалял сняг,замръзнал лед.И да практикуваме,и най-вече да не се страхуваме и отчайваме че ще поизпуснем колата няколко пъти,а със спокойствие да разгледаме грешките си и да се поправим от тях,но това се прави и с някаква доза желание.
30
1
 
19
 
! Отговори
Обикновенни в шофьор преди 6 години
Най-добрия начин да се научим как да шофиране в такива условия не е като:1.шофираме от април до октомври,както казаха някои хора.2.стоим си у дома докато не изсъхне асвалта.3.слушаме някакви псевдо специалисти,дето дават различни акъли и объркват хората.А като:1.Подготвим автомобила си правилно за зимата.2.И най-вече се престрашим да започнем да шофиране в такива условия,няма да се научим да шофираме в такива условия с приказки,а с практика и самоконтрол над емоциите си.
29
2
 
14
 
! Отговори
Щирлиц преди 6 години
По-правилното е:Да не подаваме газ в завой,особено ако е хлъзгаво,заледено.
28
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Руснаците си имат две упражнения точно за тази работа ,осморка и триъгълник, но в русия имат подходящи полигони, дори могат да се правят върху заледени езера, което е много добра практика за контрол на колата , в България е трудно да се намерят условия за такива упражнения на сняг и лед ,а за практика върху заледено езеро забравете. Така че трябва да разчитате повече на теоретичната подготовка отколкото на практическата, така че не подценявайте теорията.
27
1
 
24
 
! Отговори
Snorky преди 6 години
Има няколко основни правила при шофиране на лед/сняг. Без резки движения на волан, газ и спирачка. Каране на по-висока предавка с по-малко газ за да използваме двигателя като спирачка/аз лично на лед почти никога не ползвам спирачка, а ако я ползвам то е почти незабележимо,само за корекция/.Абсолютно задължително движение със съобразена скорост, дори една идея по-ниска. Да се има предвид, че при завой предното предаване дърпа колата по посока на движението, а задното към външната част на завоя.
26
1
 
9
 
! Отговори
до 23 преди 6 години
Наскоро една такава забуксува на едно завишение, сериозно завишение и започна да се връща като шейна, когато попитах шофьора, защо не влючи задна и да даде газ на задна в момента в който се усети че няма да изкара на горе, той ми отговори че не се сетил за това , извинявам се но когато караш такава кола добре е първо да имаш заучени реакции при определени сценарии а не степърва да ги измисляш.А и никой не е толкова умен да измисля за секунди това,просто трябва предварително да си готов.
25
0
 
5
 
! Отговори
от 24 преди 6 години
продължение,и за това искаме да спрем махсимално бързо,ако обаче се опитваме да спрем задницата отива в препятствието,леко ускорение може да ни позволи да обиколим препятствието и след това да търсим начин да спираме.Говоря за коли с предно предаване. за 4 по 4 е малко по сложно поради въртящия момент на гумите, но не е проблем естевено това е високопроходима кола а не скоростна кола важно е водача да знае това, съобразеното с това шофиране се овладява.
24
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
волана трябва да се завърти по посока на пътя ,т.е. гумите трябва да следват посоката на пътя а не да се опитвате да компенсирате завъртането на колата,така в момента в който колата намери сцепление с пътя няма да попаднете в резониране на колата.Аз мисля че това е най голямата грешка която се допуска.Идеята не да спрете колата а да намерите правилната траектория,когато колата няма спирачен път.Проблема естествено е че има някакво препясвие, примерно на пътя което ни стрясва,
23
23
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Шофирайте с 4х4, всичко друго е самоубийство.
22
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ГРАНДИОЗНА СТАТИЯ!!!
21
1
 
19
 
! Отговори
hm преди 6 години
Най-кофти е, че ако сте тествали на полигон знаете, че при скорост от над 25км в ч. е почти невъзможно да се разминете без сериозен удар или излизане от пътя особенно ако сте с голям и тежък джип.... 4х4 помага за тръгване, но на лед голямата маса или 4х4 не помагат грам.
20
11
 
5
 
! Отговори
Quattro, Ръчка преди 6 години
Влизам бавно в завой с видимост, връщам предавка надолу, газта рЕзко се напомпва и колата тръгва настрани с вратите, смело към дерето/шубраците/стълб/дърво... в този момент връщам газта и колата се кротва и си продължавам към крайната точка.
19
1
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Спасението на хлъзгава настилка е шофиране на ниска предавка с ниска скрост! В завой никога не се бие спирачка нито се шофира с много газ. Подържа се ровномерна скорост без подаване на газ и без спирачка. Ако автомобила поднесе не пипайте спирачката тя ще ви вкара в мантинелата или извън пътя. Отпускайте плавно газта и превключете на по ниска предавка и не пускайте амбриажа отведнъж а плавно. Най важното е да запазите самообладание в противен случай реакцията ви ще е неадекватна!
18
0
 
15
 
! Отговори
Пет преди 6 години
Налага се и да се кара и през зимата и в сняг и лед....но не за кеф а по работа или спешни неща. А който кара само от април до октомври си е летен шофьор...между другото в Алпите има сняг и лед някой път и до май и септември завладява пак сняг! 3 .4 месеца е по хубавото време...
17
0
 
17
 
! Отговори
Пет преди 6 години
Ей много знаячи много разбирачи....давайте газ колкото можете...и колата ще се върти особенно по завоите....карам кола в района на Алпите и съм имал ситуация занасяне в завой...отнемане на газта.минаване на по малка скорост и плавен завой без рязки двежения....и колата си поема по пътя...разбира се карам със Съобразена скорост...а диваци ме заобикалят и ...продължават да се пързалят....
16
8
 
9
 
! Отговори
Принципно преди 6 години
Единственият проверен и сигурен начин - шофирайте от АПРИЛ до ОКТОМВРИ........... Това е ! ! !
15
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Най-важното е да се кара със съобразена скорост и без резки движения с волана и спирачката.