Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!

Защо и кой крие цялата истина за електромобилите?
27 мар 2018 08:10, Златко Желев
97
Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!
Снимка: flickr

Електромобилът ще спаси света! Екологично чист е: не изпуска отровни емисии. Никакви емисии всъщност - поради което няма ауспух. Електромобилът щади природата, безшумен е и не разхищава ограничените изкопаеми ресурси на планетата Земя. Наричат го "автомобила на бъдещето", който ще ни помогне спокойно да кажем сбогом на ковенционалния двигател с вътрешно горене и да го изпратим в музея на техническите открития.

Наистина ли е така? Защо премълчават другата част от приказката? Защо не казват цялата истина? Колко екологично чисти са електромобилите в действителност?

Времето на двигателите с вътрешно горене сякаш започва да изтича. Някои твърдят, че електромобилът ще се наложи само след няколко години. Има обаче и други мнения. "Дойче веле" ги представя.

Каква е цялата истина?

Още миналата година завесата беше плахо открехната от шведското Министерство на транспорта и Стокхолмския Институт за околната среда (IVL). Техните експерти са изчислили, че производството само на една зарядна батерия за електромобила Tesla S изхвърля в атмосферата забележителните 17 тона CO2! А това прави този "автомобил на бъдещето" не по-малко замърсяващ околната среда, отколкото един модерен бензинов или дизелов автомобил след пробег от 200 хиляди километра! Казано по друг начин: още преди да е изминал и един километър, този екоавтомобил вече е нанесъл на природата същите щети, каквито ѝ причиняват и колите с двигатели с вътрешно горене, но след дълъг пробег и много години експлоатация.

Но и това не е целият разказ. Казват ни, че можем да си зареждаме електрическата кола направо от мрежата - достатъчен е само един електрически контакт в гаража. Хайде обаче и тук да надникнем под повърхността. В Германия токът, който тече в мрежата, е произведен основно от въглища или природен газ. В България не е по-различно. А това ни дава основание да кажем на гордите собственици на Opel Ampera или Toyota Prius: И вашите модерни возила са не по-малки убийци на климата!

Ще мине още много време

Някои ден електрическите автомобили ще щадят истински околната среда. Но това ще е възможно едва когато сме в състояние да зареждаме батериите им с екологично чист ток. И когато за производството на самите батерии вече се използват възобновяеми ресурси.

Дотогава обаче ще изтече много вода, сигурно ще минат десетки години. И докато това не се случи, електрическите автомобили, които не нанасят никакви вреди на природата, за съжаление ще си останат само една илюзия. Колкото и някои да се опитват да ни убеждават в противното.


 


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
92
0
 
1
 
! Отговори
Anno преди 6 месеца
Пълни дивотии! Абсолютно поръчкова статия на Дойче Веле, или кой знае кого. Нито са тайна тея неща, нито се премълчават, напротив много живо се дискутират навсякъде по електромобилните форуми. По притенсителното е, че в статията са премълчани още куп факти около горе-описаните, които карат картинката да изглежда по друг начин. Четете повече!
91
0
 
1
 
! Отговори
123 преди 6 месеца
Еми така е, ама всички си траят, че едни хора са купили едни мини, пък никой не им иска продукцията иначе.
90
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До ttt
Не мисля, че е така. Ако някой искаше да изрита бедните собственици, щеше просто да увеличи данъците, като тези в Дания и Сингапур.
89
16
 
6
 
! Отговори
Неочаквано тъп. преди 6 месеца
Ам чи тез батерии си ги правят някъде,не в моя град,мен кво ме интересува че там и около този завод ще е замърсено,мен ме интересува около мене да няма пушещи ауспуси,шум на тракащи дизели и двигатели и т.н.
А колко моторно масло се използва за цялостната експлоатация на автомобила.
Ако животът и е 500х.км.това са примерно 200-300л.което се изхвърля уж де,а колко автомобили с ДВГ има в света,електрическия автомобил е в пъти по необходим за човечеството,стига с тияДВГ двигатели,2018г.сме,мислете.
88
10
 
10
 
! Отговори
Гоги преди 6 месеца
Да. Лобитата на фосилните горива са навсякъде. Аз предпочитам да карам зад електромобил. Това е главната полза уважаеми. В гъсто населените места /и не само/ползите са огромни. Вашето ДВГ не бълва само CO2, а и един куп канцерогенни вещества. Да не говорим, че в сиви държави като нашата, произходът, съставът и качествата на горивото са меко казано съмнителни. Амин.
87
4
 
5
 
! Отговори
Ге преди 6 месеца
Да. Либитата на фосилните горива са навсякъде. Аз препочитам да карам зад електромобил. Това е главната полза увацаеми. В гъсто населените места /и не само/ползите са огромни. Вашето ДВГ не бълва само CO2, а и един куп канцерогенни вещества. Да не говорим, че в сиви държави като нашата, произходът, съставът и качествата на горивото са меко казано съмнителни. Амин.
86
2
 
10
 
! Отговори
Само питам преди 6 месеца
Аз като карам на газ по-еко ли съм от електромобилите?
85
12
 
9
 
! Отговори
Бензин преди 6 месеца
Само бай Ганьовците карат тея пушаци дизелите
84
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
A бе развитието на хората не е по-различно от тва на еволюцията в природата... нещата се случват бавно и славно и са в следствие на премахването на несъвършенствата. Гледам, първия полет със самолет e от преди 100на години и хората са го имали за некво чудо, а сега си е даденост... его сега се гласят хора да пратят на Марс, което също се приема все още за научна фантастика, нищо чудно след 100на години и тва да е вече даденост... тъй че... електромобилите за въпрос на време
83
3
 
10
 
! Отговори
niki преди 6 месеца
То хубаво, ама там ,където токът е произведен от ВЕЦ или АЕЦ???
82
4
 
20
 
! Отговори
Факт преди 6 месеца
В Германия на човек от наслението се падат 22 пъти повече изминати километри от автомобилите за определен период от време в сравнение с България. Затова в Германия колите са голям замърсител, а в България са малък замърсител, но Бай Ганьо едни си знае едни си бае - Бай Ганьо, дизеляците, дишаме отровите, ....
81
1
 
14
 
! Отговори
До пена преди 6 месеца
Уважаема г-жо Пена, литият е наистина широко разпространен елемент, но има неприятна подробност - няма го в концентриран вид, винаги е малък примес към определени скални породи. Преведено - трябва да пречистите тонове скална маса, за да получите грам литий. Бавно, енергоемко и скъпо. Оценките за добиваемите количества варират между 15 и 20 млн. тона. Ще стигнат само за няколко поколения от по 60-100 млн. електромобили.
Ентусиазмът Ви е бабапенин, следователно, уважаема г-жо Пена...
80
17
 
18
 
! Отговори
lol преди 6 месеца
колегата вече е писал по въпроса, но нека добавя. Бай Ганьо и сега се оглежда за машини дето вървят на дървени въглища и няма търпение да въведат забраната в Германия, за да прибара някой 10 годишен дизеляк. Това, че после всички му дишаме боклука него не го интересува, той на тоци няма доверие. А статията е повече от ясно, че е поръчкова. Производвството на батериите не е в центъра на града, че да го дишаме тоя CO2, за разлика от таралястниците ви и кълбетата от дим, които оставяте.
79
3
 
7
 
! Отговори
Тошо преди 6 месеца
Слушайте хора , явно сме си тук за да си чешем езиците . Колко различни алтернативни горива са изобретени до сега? Много ама патентите са изкупени от арабските шейхове , които няма да ги пуснат докато нефта не свърши!
Защо ли Никола Тесла си е разрушил изобретеният ел.автомобил? Дали човечеството не е било готово за това или е искал много пари за патента?
78
10
 
16
 
! Отговори
Истината преди 6 месеца
Отдавна се знае, че производството, експлоатацията и извеждането от експлоатация на ел.колите замърсява повече от това на колите с ДВГ. Не знам къде е новината тук!
77
3
 
14
 
! Отговори
Истината преди 6 месеца
В България проблемите със замърсяването са много по-различни в сравнение със страните от Западна Европа. В Германия например има наднормено замърсяване с азотен диоксид заради автомобилите, а в България няма. В България колите са относително малко в сравнение с ЕС и се използват много по-малко пак в сравнение с ЕС. Точно заради малкото коли в България замърсяването от колите е далеч под максимално допустимите норми за всички видове замърсяване.
76
3
 
6
 
! Отговори
До Иванчо преди 6 месеца
В България няма никъде и с нищо наднормено замърсяване заради колите, както е например в Германия. Ти си като латерна - навил си си на пръста някаква лъжа, в която си повярвал и я повтаряш.
75
2
 
13
 
! Отговори
До 74 Бай Ганьо-Иван преди 6 месеца
Малко за замърсяването. Изнасят си Германия, Франция и т.н. замърсяващата част от производството и експлоатацията на ел. колите в държави като България и за тях въпросът е решен. Ел.колите им са екологично чисти, но довеждат до огромно замърсяване в България и други подобни държави, както стана и е и с други производства, а ние тук спорим! за какво спорим? В Германия ще е чисто, а в България ще е замърсено. Само с произодството на ток не знам дали ще е така, а той е нужен за експлоатацията им.
74
11
 
14
 
! Отговори
Иван преди 6 месеца
Колкото и да обяснявате на Бай Ганьо, той си знае че няма по добро от 10 годишен дизел. Нищо че децата му дишат тая отрова пред блока. Още мъничко им трябва на елекромобилите, като начало при нас плугин хибрид. Да изкарва само на ток 100тина км, не както сега 30-40. Ако пък е изцяло елекрто 500-600 км. Има го вече- джагуар и-пиис. Скоро ще го видим и по нашите улици наред с Теслите. Така че това е бъдещето, при нас както винаги малки по късно :)
73
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До пена

Виж сега, пенке (и ти си се написала с малка буква), човека може и да е сгрешил за количеството литий. Това не е основание, да го наричаш де*ил. Ти например можеш ли да решиш системата нелинейни диференциални уравнения в частни производни на Навие-Стокс или си де*ил?
А и да е много разпространен литият, от всякъде ли е лесно да бъде добиван? Колко струва примерно килограм литий добит от морската вода?