Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!

Защо и кой крие цялата истина за електромобилите?
27 мар 2018 08:10,
97
Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!
Снимка: flickr

Електромобилът ще спаси света! Екологично чист е: не изпуска отровни емисии. Никакви емисии всъщност - поради което няма ауспух. Електромобилът щади природата, безшумен е и не разхищава ограничените изкопаеми ресурси на планетата Земя. Наричат го "автомобила на бъдещето", който ще ни помогне спокойно да кажем сбогом на ковенционалния двигател с вътрешно горене и да го изпратим в музея на техническите открития.

Наистина ли е така? Защо премълчават другата част от приказката? Защо не казват цялата истина? Колко екологично чисти са електромобилите в действителност?

Времето на двигателите с вътрешно горене сякаш започва да изтича. Някои твърдят, че електромобилът ще се наложи само след няколко години. Има обаче и други мнения. "Дойче веле" ги представя.

Каква е цялата истина?

Още миналата година завесата беше плахо открехната от шведското Министерство на транспорта и Стокхолмския Институт за околната среда (IVL). Техните експерти са изчислили, че производството само на една зарядна батерия за електромобила Tesla S изхвърля в атмосферата забележителните 17 тона CO2! А това прави този "автомобил на бъдещето" не по-малко замърсяващ околната среда, отколкото един модерен бензинов или дизелов автомобил след пробег от 200 хиляди километра! Казано по друг начин: още преди да е изминал и един километър, този екоавтомобил вече е нанесъл на природата същите щети, каквито ѝ причиняват и колите с двигатели с вътрешно горене, но след дълъг пробег и много години експлоатация.

Но и това не е целият разказ. Казват ни, че можем да си зареждаме електрическата кола направо от мрежата - достатъчен е само един електрически контакт в гаража. Хайде обаче и тук да надникнем под повърхността. В Германия токът, който тече в мрежата, е произведен основно от въглища или природен газ. В България не е по-различно. А това ни дава основание да кажем на гордите собственици на Opel Ampera или Toyota Prius: И вашите модерни возила са не по-малки убийци на климата!

Ще мине още много време

Някои ден електрическите автомобили ще щадят истински околната среда. Но това ще е възможно едва когато сме в състояние да зареждаме батериите им с екологично чист ток. И когато за производството на самите батерии вече се използват възобновяеми ресурси.

Дотогава обаче ще изтече много вода, сигурно ще минат десетки години. И докато това не се случи, електрическите автомобили, които не нанасят никакви вреди на природата, за съжаление ще си останат само една илюзия. Колкото и някои да се опитват да ни убеждават в противното.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А колко вредни вещества се отделят при рециклирането на батериите ?А колко още ток ще трябва да се произвежда ако всички МПС станат електрически ?
35
3
 
11
 
! Отговори
ззз преди 6 години
Имаше едно предаване на скоро за вятърните генератори, в което показваха че ресурса на един ветрогенератор е не повече от 7 години, за се изплаща са мин 10-15г. Т.е. даже и теоретично, няма как да стане на печалба - никога!За соларните панели положението е малко по-добро и с най-новите модели има някаква надежда за известна рентабилност, но основният проблем е бил и остава батерийте - там нещата бяха , са , и остават трагични и напълно безнадеждни - поне в обозримо бъдеще.Всичко с тях е лъжа!
34
5
 
8
 
! Отговори
sante_dog преди 6 години
Хммммм, а колко екологично е производството на един автомобил с ДВГ? Защото тук сравняваме производство с експлоатация. Да сравним и двете - производство на един Е-автомобил и експлоатация за 20 години и производство на един Дизелов автомобил и експлоатация за 20 години?
33
4
 
11
 
! Отговори
bonto преди 6 години
Поредната статия пълна с неверни данни и измислици. Първо никой не споменава за вредните емисии при производство на автомобилите, които масово използваме сега. Никой не виждам да споменава вредните емисии при произвеждането на горивата за тях. Също така обработката и пречистването на такива емисии в заводите е доста по-контролирано от колкото на пътя.Тва с Германия пък е пълна порнография. В интернет има данни бе хора четете. 30% изполват възобновяема и толкова и въглища.
32
4
 
7
 
! Отговори
юбералес преди 6 години
Тази година в Лауфенберг (Швейцария) Ауди пуска първия в света малък модулен завод (350 м2 с три контейнера) за производство на синтетичен дизел. Ще се използва ВЕИ от ВЕЦ намиращ се в Лауфенбург. Производство на 200 000 л дизел, 200т. парафин и 3.2млн. квтч пара, като за целта ще се консумира 8.7млн. квтч. ел. енергия. Така че все повече статии ще четем като днешната. ДВГ ще го бъде.
31
6
 
12
 
! Отговори
Иван преди 6 години
Има принципна разлика между производстовото на електромобил и използването му - не е задължително да става в една страна и дори в един географски регион. Първото може и да не е толкова екологично, но използването му определено е.Колко неекологично е производството на определено к-во петролни деривати, например? И колко неекологичен е транспортът им по света?
30
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
as ne iskam takava kola, dori i podaryk. shte ia chakam da se pylni 10 chasa i shte me vozi samo 200 km, a i dali, ako otivam v planinata ili pri zadrystvane po svetofarite. Aide tia deto ni gi natrapvat da si kupiat takiva koli, AMA NIAMA. Omryzna mi ot takiva politicheski gluposti
29
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Много се изнервиха някои коментатори като споменахме за ВЕИ в Германия. Колкото и да се нервирате, една трета от произведената енергия в Германия е от ВЕИ. Хората затварят ТЕЦ-овете и АЕЦ-овете и строят ветропаркове. Само за 2016 броя на зарядните станции използващи възстановяеми източници на енергия са увеличени с 27% и са достигнали 7400. За 2017, увеличението е с 40% и тези станции са над 10 хиляди.
28
4
 
7
 
! Отговори
до 29 преди 6 години
Малко по-малко от тези да се изработи и електромобила. Защото медта в проводниците си е второто най-мръсно производство, да не говорим за останалите детайли. Докато алуминия за ДВГ и СК е над 70% рециклиран ( при медта % е под 40%). Не разсъждавайте. Това се знаеше далеч преди да се оповести. Все едно сега да не е ясно защо се атакуват дизелите. Ами харчат толкова малко, че обезсмислят газифицирането на бензиновите автомобили при употреба в извънградски цикъл. Е някой трябва да купува горива.
27
7
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А колко вредни емисии са отделени за производството на един двигател с вътрешно горене и на скоростната кутия? Колко вредни емисии са отделени за добива, транспорта и рафинирането на Петрола и след това транспорта му до бензиностанциите?
26
7
 
13
 
! Отговори
до ТЕЦ преди 6 години
Това че Германия ги има инсталирани тези мощности, не означава че те доставят тока. Тока и в момента си се доставя основно от ТЕЦ-ове, а вентилаторите и слънцето не са постоянни и добавят само енергия. Големия бум им беше когато държавата субсидираше монтирането на панели и вентилатори. От години вече не е така и доста фирми глътнаха вода. Сега отново строят ТЕЦ-ове и с половин уста пак говорят за АЕЦите.
25
11
 
25
 
! Отговори
ТЕЦ преди 6 години
Авторът ,Златко Желев,пак да провери тока в Германия как се добива основно,да провери експанзията на соларни полета,ветрогенератори и морски генератори на ток от вълните и да ходи да си го набие.Също така може да провери а Холандия и Дания и да не пише тотални глупости.
24
12
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Повърхностна и плитка статия
23
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"""В Германия токът, който тече в мрежата, е произведен основно от въглища или природен газ"""да, ама не, 35% от ел. енергията в Германия е произведена от вятър, слънце, вода, биомаса и т.н.Освен това повечето зарядни станции за електромобили в Германия използват зелена енергия.
22
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Норвегия всичкия ток се произвежда от ВЕЦ. За това почти всички коли там са електрически. На колите с гориво данъка при закукуването им е 100% върху цената. А на електрическите няма данък.
21
3
 
4
 
! Отговори
ochevidec преди 6 години
North sea se zastroiava s viatyrni fermi ot 2010. Edna ferma ima sredno po 80 wind turbines plius edna podstancia s edin ili dva transformatora. Germany, Denmark i Netherlands sa zastroili veche 30 procenta ot morskite si chasti. Do 2030 shte e zastroeno vsichko v North sea. DONG e vodeshtata kompania v tova. Veche desetki fermi proizvejdat tok v Severno more. Kato Angliiskata London Arrray 1 i 2, s 120 viatyrni turbini i dve podstancii v moreto.
20
5
 
23
 
! Отговори
Rugby преди 6 години
До 17. Братчеда,ти май не си много умен.Никъде в статията не се казва,че производството на автомобили с ДВГ е безвредно.Хората ти казват,че само батерията на електрическата кола,коства на природата толкова вредни емисии,колкото един обикновен двигател изхвърля за 200 000 км.Аз бих добавил и тока,с който се зарежда след това,обикновенно от невъзобновяеми източници,и средствата, които се изразходват за рециклиране на батерията след края на жизненият цикъл...
19
3
 
6
 
! Отговори
Бре преди 6 години
Още малко цифри за въглеродния отпечатък при традиционните автомобили.6 тона CO2: Citroen C117 тона CO2: Ford Mondeo35 тона CO2: Land Rover Discover
18
6
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сметка за наивници !Автора на публикацията сравнява само производството на батериите наЕ-автомобилите (които са все още в начална фаза) с изхвърлените газове на съвременните автомобили и с това приключва.А към това трябва да добави и отделените вредни емисии за производството на тези автомобили, тяхната подръжка, добива на петрол, транспорта му, рафинериите, мрежата от бензиностанции и разходите по тях, шума който също е вреден и т.н...!
17
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ама това някои хора много отдавна си го знаем и се подхилкваме на свещената простота на овчата и краварската маса. Щото не се информираме само от "западни" източници.