Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ

Кой и защо внася такива возила в Съединените щати?
3 апр 2018 09:25, Елка Василева
185
Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ
Снимка: архив, Reuters

Първият и единствен съветски автомобил в САЩ дълго време бе една "Победа", вкарана от Финландия от американеца с одески корени Стенли Слоткин. Оттогава обаче ситуацията силно се е променила. Кой, как и защо купува класически съветски автомобили в САЩ?

Трудно е да се повярва, но съветските автомобили в САЩ са не просто местно явление, а зараждащо се движение. Клубът на съветските автомобили в Сиатъл има дори тематичен музей и е сред най-големите, също като обединението "СССРGarage" в Лос Анджелис. Постоянно се организират срещи в Ню Йорк и Чикаго, както и в Маями, Портланд и други градове, пише Лента.ру.

Интересното е, че само в 90 % от случаите собствениците на колите са емигранти от Русия и страните от Общността на независимите държави, а в останалите 10 % дори не говорят руски. Сред видните представители на това необичайно ретро-движение е Алексей Борисов, който е и основател на калифорнийския клуб "CCCPGarage".
Първоначално той купува в Сан Франциско кола УАЗ 469, а в момента има и ВАЗ-2106, ГАЗ-69 и мотоциклет К-750.

На последното изложение, наречено CCCP Car Show, в Лос Анджелис са се събрали 18 автомобила, а с всеки месец участниците в движението се увеличават.

Освен в собствените си автомобилни изложения притежателите на емблематични Волга и Жигули редовно участват и в общите сбирки на класически автомобили, където необичайната съветска техника попада в центъра на вниманието.

Трудно е американците да бъдат удивени с традиционните класически коли. В страната има огромен брой автомобили, които рядко се срещат и то от разнороден клас - от Ferrari 250 GTO до всевъзможни хот роуд модели (типично американски автомобили с големи двигатели, модифицирани за високи скорости - бел. прев.). Съветските машини обаче продължават да провокират въпроси.

Хората по улиците реагират особено силно на УАЗ, като един от местните автомобилни ентусиасти дори го сравнява с класически американски училищен автобус - същите неудобни седалки от изкуствена кожа, железен под и твърдо окачване, заради което понякога излиташ до тавана.

При съветските коли американците се учудват най-много от липсата на поставка за чаши, каквато при американските се появява едва ли не още през 50-те години. Трудно е да се обясни, че в СССР просто не е имало какво да се поставя там, а и в момента в Русия далеч не на всяка крачка има Starbucks.

Друга изненада е липсата при някои модели на облегалки за главата. С нервен смях хората питат и за въздушни възглавници.

Минувачите реагират на класическите съветски коли по най-неочаквани начини. Случвало се е хора да прибягват през четири платна плътен трафик, пренебрегвайки всякакъв ред и правила, само за да се приближат и зададат няколко въпроса.

На американска територия съветските коли попадат по крайно разнообразни пътища. Някои от тях идват от Канада, където чак до 1997 година се внасят различни модели, например Lada Niva, Lada Samara и 2106/2107.

Голям брой автомобили идват направо от Русия, Украйна, Беларус, Литва и други страни - по поръчка те пристигат с кораби в пристанищата на Лос Анджелис, Сан Франциско, Ню Йорк и Маями, макар и не винаги в добро състояние.

Например неотдавна в Калифорния пристигна първият в щата ГАЗ 66. Колата е поела от Беларус напълно реставрирана, но пристига в Калифорния без бензин, с разрязани седалки и обшивка. Изглежда митническите служби са търсили нещо в купето и са се отнесли към товара доста грубо.

Цената на съветските автомобили в САЩ варира много силно в зависимост от състоянието и апетита на продавача. Цените на "Жигули" в музейно състояние могат да започнат от 8000 долара с доставка и митническо оформление и да достигнат 27 000 долара. Точно за толкова се продава в момента един ВАЗ-2105 от Масачузетс.
Същите продавачи разполагат с ЛУАЗ, ЗАЗ 968 и Москвич-2141 Aleco. Не се знае кой ще купи този шедьовър на автомобилостроенето за толкова пари, но практиката показва, че рано или късно се намира клиент.

Закупените жигулита трябва и да се поправят, като това често се прави от автомонтьори, работили с руска техника още по времето на СССР, преди да емигрират. Има такива, които се занимават с възстановяване на тапицерията на салона, има специалисти по боядисване и по механиката.

Такива автомонтьори в Лос Анджелис са малко, но засега силите им изглежда са достатъчни за колите на клуба. Съветските машини са твърде специфични, за да бъдат ремонтирани в американски сервизи - необходимо е да се познават нюансите на обслужването и поддръжката.

Съдбата на УАЗ-ките и волгите в САЩ в момента изглежда по-светла от когато и да било. При такова развитие на автомобилната култура темата за съветските коли ще придобива все по-силна загадъчност и ексклузивност. Кой знае, може дори да стане нова мода.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
132
8
 
5
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До Анонимен 132Анонимни ИЗВЪРТЯ ИСТИНАТАДА В РУСИЯ ЗА СЪОТВЕТНИЯ ПЕРИОД СА ФАЛИРАЛИ 74 000 ФИРМИ - 2/3 от тях са разпродадени бизнеси и/или имущество - тоест продължили са да съществуват в друга форма - КОЕТО Е НОРМАЛЕН БИЗНЕС ПРОЦЕСот останалата 1/3 поне половината фирми са СПЕКУЛАТИВНИ ПРЕДПРИЯТИЯ - Нечестни сделки, укриване на данъци, източване ДДСТа значи за 18 години са фалирали 12333 фирми по 685 фирми на годинаПП само брат ми докато беше дребен Бизнесмен имаше 6 фирми сега закрити
131
4
 
12
 
! Отговори
Пепо преди 6 години
Ужас, какви хора има, да сравняват Швейцария и Русия, нима има болен мозък да започне такова сравнение? И тези коли, внос от бившия СССР, аз вече 20 год съм тук, и една не съм видял по пътищата. За стар модел Mercedes-Benz, WV, Fiat, дори и Трабант съм виждал, но никога руско...
130
13
 
4
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До rzeИмаш Гугъл уличен изглед - поразходи се виртуално из съвременна Русия Снимките си имат таг място и време на заснемане - да Мизерия ще намериш но къде ли няма да намериш МИЗЕРИЯ.Но и много красиви неща ще откриеш - Особено ако отидеш да разгледаш някои градове като Грозни примерно.
129
8
 
5
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До Анонимен 125Анонимни ако знаеш технология с която можеш да строиш пътища и ЖП линии през дебрите на Руските торфови блата и реки(и още наоколо няма един по-голям хълм където може да направиш каменна мина) *** в Русия ще станеш ЛЕГАЛЕН МИЛИАРДЕР САМО ЗА ГОДИНАДаже ще ти лепнат уважителния прякор ЦАР НА ПЪТИЩАТАСлед 1990 до сега по света как не се намери една фирма да разреши тоя проблем?Няма бре няма - няма даже кандидатиЕдинствен метод насип с височина поне 6-8 метра и Дренаж до Дренаж
128
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Имам приятел, който от дълги години живее в САЩ. Според него практичните американци си купуват японски автомобили, богатите премиум европейски марки, а зомбираните шовинисти американски такива. А, тези, които купуват руски вероятно са шепа ексцентрици, интересуващи се от комунистически артефакти.
127
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 131Какво наливане човек?Като погледнеш снимки от 90-те години какво е било в Дубай и какво в Русия горе, долу същата простотия.А я виж сега!Виж да кажеш, че в Дубай са наляти реки с пари ще си прав.Путин раздаде парите на олигарсите, които ги изнесоха на запад и за руснаците остана да се бият в гърдите колко са велики и да се кефят на оръжия, които им показват на анимационни филмчета.За 18 години в Русия са фалирали 74000 (не 7400 - 74 000 няма грешка)предприятия!
126
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Истината е, че Путин наля реки петродолари, за да пооправи това-онова, ама стана като у нас - кел файда, че са налети пари, като изпълнението е калпаво. Пък и Русия е толкова изостанала като инфраструктура, че дори това наливане беше капка в морето. Отделно, че руснаците не са от типа хора, дето да пазят направеното и то все едно, че не е било.
125
3
 
11
 
! Отговори
осмак клинтъна преди 6 години
До Norbertна бедния руски имигрант ще му е по-изгодно да купи американска кола , отколкото трошка преминала океана за най-малко 2000$ . Така , че пресментни преди да пишеш глупости
124
8
 
15
 
! Отговори
rze преди 6 години
Естествено ,че не е бил никъде тоя *** БОБИ.А да сравняваш запада с Русия е меко казано смешно.На Запада е красиво,подредено,развито и богато.В Русия по улиците царува калта,беднотията,мизерията и разпадащите се градове,като извън Москва и Санкт Петърбург надали имат и ток.Трябва да си много нагъл,безочлив и платен ,за да хвалиш Русия.
123
2
 
10
 
! Отговори
Norbert преди 6 години
В САЩ никой освен неуспели руски емигранти няма да ги купи.Същото се отнася и за западна Европа.
122
1
 
10
 
! Отговори
осмак клинтъна преди 6 години
не забравяйте , че ВАЗ е Фиат 124
121
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Клекционерството на странни предмети в САЩ е непонятно за практичния човек. Вероятно там се интересуват от съветско-руски автомобили като нещо абсурдно.
120
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
уникалните явления като БЕЗПУТИЦАНаистина е уникално явление. В 21 век двата ти най-големи града още да нямат магистрала помежду си.Безплатното здравеопазване... Човече, предпочитам да си плащам. Безплатното нещо, каквото и да е то, винаги е с ниско качество.
119
8
 
16
 
! Отговори
Циник до Боби преди 6 години
Какви са тези безумни сравнения?Ти бил ли си изобщо в Швейцария...или в дивашка Русия? Защото аз съм бил и в двете!Швейцария - като в приказка на братя Грим...пРосия като в роман на Стивън Кинг!
118
11
 
6
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До Анонимен 122Само ще те попитам колко са "Анонимните" Сметки в Швейцарски банкиБлагополучието на Швейцария е заради МРЪСНИТЕ, КЪРВАВИТЕ и ОТКРАДНАТИТЕ ПАРИ от МНОЖЕСТВО ПРЕСТЪПНИ ИНДИВИДИ И КОМПАНИИ ОТ ЦЕЛИЯ СВЯТ - Включително от Русия и от Царска Русия още
117
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Боби, поне веднъж бил ли си в една от двете държави или само разчиташ на статистики от инатернет?*** и ги виж. Разгледай, ама без пристрастия. Няма място за старвнение.
116
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Русия има 2 пъти по-голям от Швейцария!!!"______________Възможно е, НО ... Русия е с площ поне 400 пъти по-голяма от ШвейцарияРусия е с около 20 по-голямо население.Хайде сега направи сметката коя държава е по-развита.И да не забравя - Русия е просто бензино/газстанцията на Европа. НИЩО повече.
115
1
 
6
 
! Отговори
Хм преди 6 години
До БобиТанковете горят бая повече от 100/100!Нещо от порядъка на 200-300/100.И силно ме съмнява да имат ресурс от 2000 моточаса.Специално пък Т-80 е газотурбинен,най-лаком и пожароопасен.Поне е бърз,де.
114
10
 
1
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До *** 11660% от износа е Нефт и Газ но това са реално под 30% от приходите в моментаРФ печели повече от износ на Зърнени храни от колкото нефт.Русия има 125 000 км ЖП ЛИНИИ от тях 40000 км електрифицирани и СПЕШНО СЕ СТРОЯТ НОВИ ЗАЩОТО НЕ ИМ СТИГАТА като почне проекта "Новия копринен ЖП ПЪТ" нови високоскоростни товарни ЖП линии с дължина поне 10000 км ще трябва да се построят - скорост на съставите до 300км/чЖП Швейцария 3232км и Метро в Лозана 5.9кмДа ги сравняваме?
113
4
 
3
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Всъщност най-популярни в Америка са мотоциклетите Урал с кош,има ги с хиляди.Ползват ги за офроуд изпълнения.Това,което трябва да ни притеснява е,че много фирми в САЩ започват производство на съветски популярни оръжия за спонсорираните от тях "демократизатори" в Б.Изток и не само.Досега ние бяхме главен доставчик и добре припечелвахме!Дано поне ни оставят консумативите...