Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ

Кой и защо внася такива возила в Съединените щати?
3 апр 2018 09:25, Елка Василева
185
Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ
Снимка: архив, Reuters

Първият и единствен съветски автомобил в САЩ дълго време бе една "Победа", вкарана от Финландия от американеца с одески корени Стенли Слоткин. Оттогава обаче ситуацията силно се е променила. Кой, как и защо купува класически съветски автомобили в САЩ?

Трудно е да се повярва, но съветските автомобили в САЩ са не просто местно явление, а зараждащо се движение. Клубът на съветските автомобили в Сиатъл има дори тематичен музей и е сред най-големите, също като обединението "СССРGarage" в Лос Анджелис. Постоянно се организират срещи в Ню Йорк и Чикаго, както и в Маями, Портланд и други градове, пише Лента.ру.

Интересното е, че само в 90 % от случаите собствениците на колите са емигранти от Русия и страните от Общността на независимите държави, а в останалите 10 % дори не говорят руски. Сред видните представители на това необичайно ретро-движение е Алексей Борисов, който е и основател на калифорнийския клуб "CCCPGarage".
Първоначално той купува в Сан Франциско кола УАЗ 469, а в момента има и ВАЗ-2106, ГАЗ-69 и мотоциклет К-750.

На последното изложение, наречено CCCP Car Show, в Лос Анджелис са се събрали 18 автомобила, а с всеки месец участниците в движението се увеличават.

Освен в собствените си автомобилни изложения притежателите на емблематични Волга и Жигули редовно участват и в общите сбирки на класически автомобили, където необичайната съветска техника попада в центъра на вниманието.

Трудно е американците да бъдат удивени с традиционните класически коли. В страната има огромен брой автомобили, които рядко се срещат и то от разнороден клас - от Ferrari 250 GTO до всевъзможни хот роуд модели (типично американски автомобили с големи двигатели, модифицирани за високи скорости - бел. прев.). Съветските машини обаче продължават да провокират въпроси.

Хората по улиците реагират особено силно на УАЗ, като един от местните автомобилни ентусиасти дори го сравнява с класически американски училищен автобус - същите неудобни седалки от изкуствена кожа, железен под и твърдо окачване, заради което понякога излиташ до тавана.

При съветските коли американците се учудват най-много от липсата на поставка за чаши, каквато при американските се появява едва ли не още през 50-те години. Трудно е да се обясни, че в СССР просто не е имало какво да се поставя там, а и в момента в Русия далеч не на всяка крачка има Starbucks.

Друга изненада е липсата при някои модели на облегалки за главата. С нервен смях хората питат и за въздушни възглавници.

Минувачите реагират на класическите съветски коли по най-неочаквани начини. Случвало се е хора да прибягват през четири платна плътен трафик, пренебрегвайки всякакъв ред и правила, само за да се приближат и зададат няколко въпроса.

На американска територия съветските коли попадат по крайно разнообразни пътища. Някои от тях идват от Канада, където чак до 1997 година се внасят различни модели, например Lada Niva, Lada Samara и 2106/2107.

Голям брой автомобили идват направо от Русия, Украйна, Беларус, Литва и други страни - по поръчка те пристигат с кораби в пристанищата на Лос Анджелис, Сан Франциско, Ню Йорк и Маями, макар и не винаги в добро състояние.

Например неотдавна в Калифорния пристигна първият в щата ГАЗ 66. Колата е поела от Беларус напълно реставрирана, но пристига в Калифорния без бензин, с разрязани седалки и обшивка. Изглежда митническите служби са търсили нещо в купето и са се отнесли към товара доста грубо.

Цената на съветските автомобили в САЩ варира много силно в зависимост от състоянието и апетита на продавача. Цените на "Жигули" в музейно състояние могат да започнат от 8000 долара с доставка и митническо оформление и да достигнат 27 000 долара. Точно за толкова се продава в момента един ВАЗ-2105 от Масачузетс.
Същите продавачи разполагат с ЛУАЗ, ЗАЗ 968 и Москвич-2141 Aleco. Не се знае кой ще купи този шедьовър на автомобилостроенето за толкова пари, но практиката показва, че рано или късно се намира клиент.

Закупените жигулита трябва и да се поправят, като това често се прави от автомонтьори, работили с руска техника още по времето на СССР, преди да емигрират. Има такива, които се занимават с възстановяване на тапицерията на салона, има специалисти по боядисване и по механиката.

Такива автомонтьори в Лос Анджелис са малко, но засега силите им изглежда са достатъчни за колите на клуба. Съветските машини са твърде специфични, за да бъдат ремонтирани в американски сервизи - необходимо е да се познават нюансите на обслужването и поддръжката.

Съдбата на УАЗ-ките и волгите в САЩ в момента изглежда по-светла от когато и да било. При такова развитие на автомобилната култура темата за съветските коли ще придобива все по-силна загадъчност и ексклузивност. Кой знае, може дори да стане нова мода.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
112
9
 
1
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До 115Т-80У е доста лаком 80л на час на свободен ход а иначе над 100л на 100км със сигурностПодобно е положението и при дизеловите Танкове - точно за това модерните армии превозват танковете до зоната на съприкосновение с Трейлъри РесурсиВериги около 20000км при нормална почва при каменист/пясъчен терен 10000кмДвигател тук е трудно да се каже 2000 моточаса преди еди какъв си ремонт каквото и да означава товаНа Въоръжение в Сирия Т-55 от 1960г, Т-62 от 1970г, Т-72 от 1980г и сега воюват
111
5
 
14
 
! Отговори
Циник преди 6 години
Русия със 17 000 000 кв.км. смогва да направи БВП два пъти по-голям от този на джуджето Швейцария.Ако извадим от уравнението изнасяните минерални ресурси...газ...нефт..руди...от БВП на Русия ще остане една огромна 0!!!Наистина се иска талант от НЕЩО да направиш НИЩО!Какво ли биха постигнали едни германци с такива ресурси?Не по-малко от световно господство!
110
5
 
7
 
! Отговори
до 114 преди 6 години
Е, нискотехнолигични машини и зарзавати е по силите на всяка една държава.А "уникалните" им машини са просто предименсионирани. И като размери и като ресурс, без оглед на цената. Тоя танк дето го възхваляваш, поинтересувал ли си се колко гори? И колко ресурс има един танк преди да го подложат на капитален ремонт.Или комбайните им "Дон" или "Нева" сложена до една комбайна примерно "Клаас" как стоят?
109
9
 
5
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До рррЕто ти пример най-простияТинейджърски сериал. Майката на Главния герой е разведена и изоставена, Едвам свързват двата КРАЯ.НОГероя в стаята си има двойно легло по-голямо от моето семейно.В хола на семейството пред телевизора се събира минимум половин дузина ГероиНа 16 години може да си позволи стара кола горяща 70-100л на 100км Джип еди кой сиНамира си работа но така че Събота и Неделя да са свободни за Купони Лаптопа неизменно е последен модел Епъл...ГСМ е мин с 8 инчов екран...
108
13
 
7
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До 111Произвеждат собствена селскостопанска техника съобразена с техния уникален терен и уникалните явления като БЕЗПУТИЦА - В резултат на това сега Русия произвежда два пъти повече Зърнени храни от колкото ползва и е за поредна година номер 1 в износа на зърнени. 87% от простите Домати са вече Руско производство. По подобен начин стои въпроса с месо и яйца. Трябва да се признае че с плодовете положението е трагично, но просто в Руските земи плодове почти не виреятБезплатно здравеопазване
107
8
 
8
 
! Отговори
ррр преди 6 години
До БобиСтрахотно.Ти за това си толкова закърнял,русофилче.Не те ли е срам поне малко с тая твоя наглост бе ? Чак и думи като "пропаганда" ми използва.Ама било тва ,ама било онова.Вие *** сте ,абсолютни неможачи във всяка една сфера,а рубладжийте като тебе са най-гнусни.
106
14
 
3
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До русия=джудже"Гледате Американско Кино и Слушате Американска Музика" Защото не се усещате че това е Върха на ПРОПАГАНДАТА че в САЩ всичко е ВЪЗМОЖНО и ЛЕСНО СЕ ПОСТИГА - НАБИВА СЕ В ГЛАВИТЕ НА ОБИКНОВЕНИТЕ ХОРА ДЕН СЛЕД ДЕН!Интернет щеше да бъде изобретен независимо от кой - най-вероятно то Телефонните компании - Архитектурата ЗВЕЗДА на мрежовите елементи в ИНТЕРНЕТ идва точно от тамОт бита ми - Чета Руска и Преводна на руски литература (Фантастика) в промишлени количества.
105
6
 
8
 
! Отговори
до 99 Боби преди 6 години
И това е повод за гордост ли? Че направили една машина, дето можело да се воюва. А за хората, своите хора, нещо направили ли са?
104
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 96Абе *** Русия и БГ бяха пионери във роботиката и изкуствения интелект пък в лабораториите на ТУ-Габрово ни показваха френски и японски промишлени роботи.Що така не съм виждал български?Като пионери е нормално в университетите да са ни обучавали с родно производство роботи, не с чужди.И това когато покрай акад.Балевски Тошо Живков наливаше луди пари за онова време в ТУ-Габрово.
103
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До *** 106 :Да и едните са 140млн ,а другите 8млн. което говори достатъчно за руснаците какви неможачи са.
102
2
 
10
 
! Отговори
зън-зън-сняг вали преди 6 години
18 автомобила има :))) ... обаче "нова мода" , "зараждащо се движение" , лол , лел ... както пишат тийн поколението :))) ... да ви имам заглавията днес.бг :))) някой забогатял руснак го тресе носталгия и за да е интересен на тези около него си внася трошляк и го лъска :)))
101
3
 
11
 
! Отговори
Циник до104 преди 6 години
Скоро си направих труда да погледна класирането по БВП на страните в света.Русия има 2 пъти по-голям от Швейцария!!!УАУУУУУ...!!!!!!
100
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сравняват лада с Мустанг и Додж :) хахаххахах лягам си ...тея са яко вчесани.
99
10
 
16
 
! Отговори
русия=джудже преди 6 години
Руските автомобили...Това звучи повече от нелепо.Русия не произвежда нищо.Русия е едно технологично и иновативно джудже.Всичко идва от САЩ.Смешно е даже да се сравняват двете държави.Гледате американско кино,слушате американска музика,ползвате интернета който е изобретен от САЩ,американски автомобили се карат по цял свят ,освен в в бедните страни като Русия и другите от източния блок..а бе общо взето всичко е американско.Кажете сега нещо руско от бита ви ? Дори и едно кибритче ? Няма нали ?!
98
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
То и НР се правят главно в Корея, ама се водят американски. Няма лошо да идват тук, крайно време е да скъсаме с представата, че само металургията е достойна за уважение индустрия.
97
5
 
5
 
! Отговори
Друг запознат преди 6 години
До запознат : Прав си ама не пресилвай нещата, че се правят от бг фирми. Фирмите, технологиите, ноу хау и абсолютно всичко е американско в тези компании. Намират се в България заради евтиния труд и евтин наем. Българи работят там та няма лошо все пак де. Но не е повод за гордост.
96
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 96Пълни глупости. Първия Правец е копие на Епъл. Първия 16 битов е копие на АйБиЕм. Пионери са в краденето това е сигурно. Като се почне от атомната бомба та се стигне до коли (копия на Фиат).
95
3
 
6
 
! Отговори
Циник до 96 преди 6 години
Джендърче - швестър е бащицата ти Махно...За останалите ти простащини - даже няма да си направя труда да пиша
94
8
 
2
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До 92Ами направиха го този двигател и го сложиха на"Летящия" Т-80У Газова турбина с 1250-1500 ксДа приемем че един такъв танк е в Чукотка. Паркиран на улицата при -40 градуса Целзий. За колко време ще го подкараш след като закачиш акумулатора?2 минути и е тръгнал да воюва. На Всеки друг танк, камион, джип му трябват най-малко 2 часа а може и повече.
93
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Психично болни има на всякъде.