Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ

Кой и защо внася такива возила в Съединените щати?
3 апр 2018 09:25, Елка Василева
185
Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ
Снимка: архив, Reuters

Първият и единствен съветски автомобил в САЩ дълго време бе една "Победа", вкарана от Финландия от американеца с одески корени Стенли Слоткин. Оттогава обаче ситуацията силно се е променила. Кой, как и защо купува класически съветски автомобили в САЩ?

Трудно е да се повярва, но съветските автомобили в САЩ са не просто местно явление, а зараждащо се движение. Клубът на съветските автомобили в Сиатъл има дори тематичен музей и е сред най-големите, също като обединението "СССРGarage" в Лос Анджелис. Постоянно се организират срещи в Ню Йорк и Чикаго, както и в Маями, Портланд и други градове, пише Лента.ру.

Интересното е, че само в 90 % от случаите собствениците на колите са емигранти от Русия и страните от Общността на независимите държави, а в останалите 10 % дори не говорят руски. Сред видните представители на това необичайно ретро-движение е Алексей Борисов, който е и основател на калифорнийския клуб "CCCPGarage".
Първоначално той купува в Сан Франциско кола УАЗ 469, а в момента има и ВАЗ-2106, ГАЗ-69 и мотоциклет К-750.

На последното изложение, наречено CCCP Car Show, в Лос Анджелис са се събрали 18 автомобила, а с всеки месец участниците в движението се увеличават.

Освен в собствените си автомобилни изложения притежателите на емблематични Волга и Жигули редовно участват и в общите сбирки на класически автомобили, където необичайната съветска техника попада в центъра на вниманието.

Трудно е американците да бъдат удивени с традиционните класически коли. В страната има огромен брой автомобили, които рядко се срещат и то от разнороден клас - от Ferrari 250 GTO до всевъзможни хот роуд модели (типично американски автомобили с големи двигатели, модифицирани за високи скорости - бел. прев.). Съветските машини обаче продължават да провокират въпроси.

Хората по улиците реагират особено силно на УАЗ, като един от местните автомобилни ентусиасти дори го сравнява с класически американски училищен автобус - същите неудобни седалки от изкуствена кожа, железен под и твърдо окачване, заради което понякога излиташ до тавана.

При съветските коли американците се учудват най-много от липсата на поставка за чаши, каквато при американските се появява едва ли не още през 50-те години. Трудно е да се обясни, че в СССР просто не е имало какво да се поставя там, а и в момента в Русия далеч не на всяка крачка има Starbucks.

Друга изненада е липсата при някои модели на облегалки за главата. С нервен смях хората питат и за въздушни възглавници.

Минувачите реагират на класическите съветски коли по най-неочаквани начини. Случвало се е хора да прибягват през четири платна плътен трафик, пренебрегвайки всякакъв ред и правила, само за да се приближат и зададат няколко въпроса.

На американска територия съветските коли попадат по крайно разнообразни пътища. Някои от тях идват от Канада, където чак до 1997 година се внасят различни модели, например Lada Niva, Lada Samara и 2106/2107.

Голям брой автомобили идват направо от Русия, Украйна, Беларус, Литва и други страни - по поръчка те пристигат с кораби в пристанищата на Лос Анджелис, Сан Франциско, Ню Йорк и Маями, макар и не винаги в добро състояние.

Например неотдавна в Калифорния пристигна първият в щата ГАЗ 66. Колата е поела от Беларус напълно реставрирана, но пристига в Калифорния без бензин, с разрязани седалки и обшивка. Изглежда митническите служби са търсили нещо в купето и са се отнесли към товара доста грубо.

Цената на съветските автомобили в САЩ варира много силно в зависимост от състоянието и апетита на продавача. Цените на "Жигули" в музейно състояние могат да започнат от 8000 долара с доставка и митническо оформление и да достигнат 27 000 долара. Точно за толкова се продава в момента един ВАЗ-2105 от Масачузетс.
Същите продавачи разполагат с ЛУАЗ, ЗАЗ 968 и Москвич-2141 Aleco. Не се знае кой ще купи този шедьовър на автомобилостроенето за толкова пари, но практиката показва, че рано или късно се намира клиент.

Закупените жигулита трябва и да се поправят, като това често се прави от автомонтьори, работили с руска техника още по времето на СССР, преди да емигрират. Има такива, които се занимават с възстановяване на тапицерията на салона, има специалисти по боядисване и по механиката.

Такива автомонтьори в Лос Анджелис са малко, но засега силите им изглежда са достатъчни за колите на клуба. Съветските машини са твърде специфични, за да бъдат ремонтирани в американски сервизи - необходимо е да се познават нюансите на обслужването и поддръжката.

Съдбата на УАЗ-ките и волгите в САЩ в момента изглежда по-светла от когато и да било. При такова развитие на автомобилната култура темата за съветските коли ще придобива все по-силна загадъчност и ексклузивност. Кой знае, може дори да стане нова мода.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
15
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Трагедия. Тея грозни барутниции трябва да ги забранят. Символ на съветската простотияя и безпомощностт.
11
2
 
23
 
! Отговори
Жоро преди 6 години
аз пък вчера до TheMall видях москвич 8-мак с регистрация СВ :-)
10
7
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ладата ми беше 1992 г. производство, купувана от Кореком. Беше доста по-добра от обикновените лади като изпълнение. Въпреки това трябва да кажа, че това е най-лошият автомобил, който съм притежавал. След като я търкалях 2-3 години наистина ми писна и си взех Мазда 626, 1986 г. Разликата беше космическа, все едно прескачаш от самолет биплан на свръхзвуков изтребител.
9
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Струва ми се че 18 автомобила за ЕлЕй е незначителна бройка за да се говори за някакъв бум.
8
23
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Руските коли бяха далеч по-качествени и по шосетата имаше отбивки, искаш да пиеш нещо спираш изпушваш една цигара наливаш си топло кафе от термоса и продължаваш Една лада 7 000 рубли около 600 долара. Американеца си купуваше кола за 30 000 долара след 3 заема. Днес вътрешният дълг на краварите е 221 трилиона долара и 30 трилиона дължат на Русия и Китай.
7
16
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ладите за времето си не бяха лоши автомобили, но им липсваше развитие, а и новите модели ставаха все по-зле, което може би е тенденция и при западните коли.
6
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Обаче забелязвам от изветно време днес.бг е заприличало на блиц.RU
5
11
 
28
 
! Отговори
! преди 6 години
Внасят за да покажат на нормалните хора в нормална държава какво ги очаква ако тази нормалност изчезне.
4
6
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
само в 90 % от случаите собствениците на колите са емигранти от РусияАхахаххаа, тия покрай изборите всичко под 99,9% го броят за "само"... Цели 10% от примерно няколкостотин собственици са местни! :DА иначе това не знам защо тия от руския сайт го представят за новост, още преди години съм гледал клипчета на лади в Америка и бяха пак такива - разни руски носталгици, дето искат да си донесат нещо от вкъщи. Да ги пита човек защо не се приберат, ама това е дълга тема.
3
7
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"При съветските коли американците се учудват най-много от липсата на поставка за чаши, каквато при американските се появява едва ли не още през 50-те години. Трудно е да се обясни, че в СССР просто не е имало какво да се поставя там, а и в момента в Русия далеч не на всяка крачка има Starbucks.":D :D :D
2
7
 
16
 
! Отговори
Иновативно: преди 6 години
Барабар с шпионина вътре :)
1
12
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дано си внесе и руски телевизор, пералня, ножчета за бръснене...Хубави, качествени стоки.Спомен от "най-хуманният" строй.