Е-мобилите и проблемите, за които никой не говори

Колите на ток се чудесна концепция, но са далеч от идеала
36
Е-мобилите и проблемите, за които никой не говори
Снимка: Automedia

Електромобилите са любимата тема на автомобилните производители. Всички те непрекъснато обявяват своите планове за производство и продажба на коли на ток, а някои дори вече ги предлагат на пазара. Самата концепция за подобен тип превозни средства е на повече от 100 години, но все още е далеч от идеала.

Факт е, че електрическите двигатели стават все по-компактни и по-ефективни, а батериите стават все по-мощни и по-добри. Проблемите обаче си остават – колите на ток са скъпи, пробегът им все още не е достатъчен за по-дълги пътувания, а освен това трябва да се чака доста време за зареждането им. Това означава, че този тип превозни средства не е толкова практичен колкото колите с двигатели с вътрешно горене.

Казано по друг начин – ако технологията не се подобри, при това съществено, електромобилите, които се продават в момента, след 10 години ще бъдат напълно безполезни. И продажбата им ще бъде почти невъзможна. Тоест, никой няма да иска да си купи електрическа кола на 10 години. И нейният собственик ще се чуди какво да я прави.

Изобщо перспективите пред колите на ток не са чак толкова добри, колкото изглеждат. Към основните проблеми, за които вече стана дума, трябва да се добавят още няколко, за които производителите не искат да говорят. А те също са доста сериозни и допълнително сгъстяват облаците над електромобилите.

Производство на различни континенти и сложна доставка

По-голяма част от традиционните автомобили, по правило, се правят от компоненти, които се произвеждат в близост до основния завод. Повечето производители отварят заводи на други континенти, за да могат да удовлетворят потребностите на местните пазари при по-малки натоварвания.

Далеч по-евтино е да се правят коли на един континент и съответно да се продават на него, отколкото да се използва един завод за цял свят. Изключение правят само премиум-брандовете, които не се интересуват от загубите, тъй като колите им са много скъпи и продажбата им покрива подобни разходи.

Когато първите хибриди излязоха на пазара, те бяха критикувани заради никел-металхидридните им батерии. Металът за тях се доставяше от мини, разположени в изолирани части на планетата. Налагаше се металът да се превозва през цял свят, за да бъде използван за направата на батерии, които на свой ред предприемаха ново пътуване към автомобилните заводи.

Излизането на електромобилите не промени съществено ситуацията. Да, производителите се научиха да правят батерии при "домашни условия", но материалът за тях пак идва от далеч. И това съществено повишава разходите на автомобилните компании.

Висока цена на лития и другите редки метали

Както стана дума, за батериите на електромобилите са нужни скъпи метали. Повечето производители използват литиево-йонната тахнология, за да могат да бъдат конкурентоспособни. А най-скъпата част от нея е литият, който на свой ред става все по-скъп и по-скъп. Откъде обаче се взима този материал?

Е-мобилите и проблемите, за които никой не говори
Снимка: Automedia

По данни на геоложката служба на САЩ от 2015 г., главният доставчик на литий е Австралия. Следват Чили, Аржентина, Китай и Зимбабве. Заради повишеното търсене цената на метала се увеличава непрекъснато и ако не се появи алтернатива, тя може да скочи до небето. Съответно, това ще се отрази и на цените на самите електромобили.

Проблемът не е само в лития, тъй като за батериите се използват още няколко много редки метала – диспросий, лантан, неодим и празеодим. Всички те се добиват при доста тежки условия, като самият процес по извличането им влияе негативно на околната среда.

Рециклиране на батериите

Първата Toyota Prius е вече на близо 20 години и настъпва времето, когато батериите на този модел трябва да бъдат сменени. Ако прогнозите на производители се сбъднат, то през 2045 г. на Земята ще се натрупат огромен брой литиево-йонни батерии, които ще трябва да бъдат рециклирани.

Е-мобилите и проблемите, за които никой не говори
Снимка: Automedia

Срокът 2045 г. не е избран случайно, тъй като ще настъпят 20 години след очаквания бум на батериите през 2025 г. Към момента в света има няколко компании, които преработват не само литиево-йонни, но и метал-хидридните акумулатори. Те обаче няма да имат капацитета да се справят с огромните количества, които ще се натрупат.

Когато дойде времето да се рециклират огромен брой електромобили, ще стане ясно, че преработващите заводи просто не могат да се справят и тогава ще осъзнаем истински мащаба на проблема. В Toyota вече работи програма по събиране на старите батерии, но от екологична гледна точка процесът все още не е съвършен. И съответно той продължава да нанася вреди на околната среда.

Край на лесните ремонти

Много хора в момента предпочитат сами да отстраняват леките повреди по своите коли. При електромобилите нещата ще се ограничат до смяна на гумата или на изгоряла крушка на фаровете. И ако колата все още е в гаранция, нещата са ясни, но какво ще се случи при повреда на електромотора, а гаранцията на производителя е изтекла? Просто, нито един сервиз няма да може да свърши работа, а компанията, която е произвела машината, ще може да постави космическа цена за ремонта.

Забравете за приключенията

С навлизането на електромобилите пътешествията до отдалечени райони ще станат невъзможни. Хората ще бъдат принудени да планират маршрута си от точка А до точка Б, където ще могат да заредят превозното си средство. И това едва ли скоро ще се промени, което съответно ще превърне колите на ток в удобно средство за придвижване в населените райони.

Е-мобилите и проблемите, за които никой не говори
Снимка: Automedia

С други думи – електромобилът няма да може да измести напълно автомобила с двигател с вътрешно горене. Просто в някои райони на планетата, особено в такива с по-суров климат, той ще бъде неизползваем. И там хората ще залагат на познатата ни технология.

Възобновяема енергия и водород

Розата е прекрасно цвете, но и тя има шипове. Да, те могат да бъдат премахнати, но това трябва да става много внимателно. Същото важи и за електромобилите и превозните средства на водород. Тези коли не отделят вредни емисии, но пък и енергията идва от невъзобновяеми източници.

Е-мобилите и проблемите, за които никой не говори
Снимка: Automedia

Правителствата в много държави хвърлят огромни усилия за получаване на "зелена" енергия, но прогресът още е слаб. Ако живеете в собствена къща, а не в апартамент, то спокойно можете да поставите слънчеви панели на покрива и вашият електромобил да се зарежда от тях. Тези панели обаче са доста скъпи.

Машините на водород изглеждат по-перспективни, но и това не е точно така. При голямо производство водородът се извлича от метан, като при процеса се генерират окис и въглероден двуокис.

В крайна сметка, при всички посочени проблеми вече има теоретични решения, но за осъществяването им са нужни сериозни държавни субсидии, както и голям брой потенциални клиенти.

Повече подобни новини четете в Automedia.


36
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
3
 
2
 
! Отговори
EV lover преди 7 месеца
Очудващо е елементарният и нелогичен начин, по който автора на статията доказва анти-електрическата си теория. Тя явно няма друг изход - някой и е платил да докаже, че бялото, всъщност е черно и девойчето се захваща да "доказва" с логика, която би предизвикала недоумение и смях дори от децата от предучилищна възраст. Съжалявам хората, които ще одобрят това мнение, но ако наистина има такива, съм готов дума по дума да докажа, че автора просто не притежава способност да разсъждава.
34
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
пазете конете и магаретата! може да потрябват!
33
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Скъпо излизали.... я сметнете ДВГ колко ни струват че мнооого ми е интересно...
32
4
 
5
 
! Отговори
😜 преди 7 месеца
до анонимен 26.Шкода Октавия 1.9ТДИ. извънградски- 90км.ч разход 3.7на100 по разходомер.
31
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Учудвам се как лесно се манипулира мнението на хората! ЕлектроКАРите, демек автомобилите, са една огромна измама относно "екологичност"...!!! Мислете бе хора! Никакви вредни емисии не отделяла колата! Глупости! Тя "вече" ги е отделила при производството си - скъпото и супер мръсно производство на батериите и тока, който ако се сметне минаването на електроКАРи, може да дойде само от допълнителни централи - АЕЦ, или унищожаване на плодородни земи или гори за фотоволтаици! Баси "чистата" енергия!
30
5
 
5
 
! Отговори
от ЮАР преди 7 месеца
*** статия написана от некомпетентни и технически неграмотни хора.
Отвъд Океана хората работят и генерират нови решения всяка година. Освен това, кое е хубаво и кое не се определя от ПАЗАРА! Пазарът засега показва добро бъдеще за е-колите.
29
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Смешно е да се споменава, че щом знаеш закона на Ом, имаш фазомер и отверка и поялник, значи че ще можеш пред блока да си ремонтираш емобила.
28
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Браво за хибрида! Но това не е чист ел.мобил. В хибрида е помислено за всички кусури на ел.мобила, и те са компенсирани. Интересно ми е друго: в зората на автомобилостроенето, двг и ел автомобилите стартират от еднакви позиции. В следващия един век, двг печели безспорно предимство. И днес почти нищо не се е променило. Защо тогава сега се форсира идеята за ел.мобили? Ако е само екология и суровини, то проблема има лесни и евтини решения. Кое е обаче другото? Къде са парите? Кой ще забогатее яко?
27
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До Анонимен 26

и аз карам от 3 години вече хибрид и съм с 2 ръце за хибридите :) Никакви проблеми. Модулите на батерията са супер евтини и са за повечето модели на тойота едни и същи и могат от приус на лексус да се слагат. Новия приус с 3 на 100 разход направо удря в земята конкуренцията :)
26
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Карам хибрид, 8ма година вече.
Когато си го взех, мнението на всички мои познати и някои от автоджамбазите, които познавах бе - "ти си сложи въже на шията", "дано са ти дълбоки джобовете" и тн. Сега разбирам, че всичко е било от невежество.
Да чукна на дърво - нито съм имал проблеми, нито е толкова страшно. Дори с батерията да стане драма, има възможност да се сменят модули, и то извън оф.сервиз *където разбира се ще биха ми смъкнали кожата.
Така ще е и с ел.колите!!
25
3
 
10
 
! Отговори
До 24 преди 7 месеца
Сигурно сте бобиньор или просто нямате понятие как се пренавива ел. двигател, използван в ел. автомобил. Точно никак. Заменя се с нов. Защото пакетът е много стегнат и простичко казано крив.
Приятен ден и моля Ви, въздържайте се да коментирате, след като със сигурност сте некомпетентен по темата.
24
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
и защо ще има край на лесните ремонти :) един съвременен дизел е около 100 пъти по-сложен и скъп за поддръжка от един електромотор
кое е по-сложното ??
23
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
доста плоска статия, която изцяло изключва научно-техническия прогрес.
Никой не си прави илюзия, че сегашната технология базирана на Лития, като основен елемент за батериите, ще изиграе решаваща роля. Напротив, той отдавна е достигнал своя технологичен лимит и всички усилия, инвестиции и тн са в посока на откриване на правилната НОВА технология. Вече има конкретни решения, които осигуряват по-голям капацитет, по-малко тегло и по-бързо зареждане ... мнооого по-бързо.
22
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Ясно е, че елктромобилите са трън в очите на някой. Не казвам, че знам на кого. Обаче у нас е пълно с бракми, които чакат някой абдал да ги купи и да се зароби в безкрайни ремонти. Пълно е с всякакви сервизи, майстори, магазинчета за резервни части и всички те са в хранителната верига на старите автомобили с вътрешно горене. Ами горивата, акцизни складове, ведомствени безиностанции, внос на тъмно, внос на светло, колонки в задния двор и т.н.

За тези неща никой не говори
21
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
какво ли ще прави газпром, като станат масови?
20
6
 
3
 
! Отговори
hm3 преди 7 месеца
нисък пробег - роадстъра има 1200км пробег с едно зареждане, а е двуместна и най-бързата кола в света и едновременно с това най-евтината от супер колите... :)
Освен това има начини да се зареди един електро автомобил дори в най/далечната джунгла ако се намери такова място където няма никъде в района ток....
19
3
 
4
 
! Отговори
хм2 преди 7 месеца
.. скоро ще отпаднат адски много от данъците които една държава получава от горивата в момента например и няма данък слънце или вятър все още.

водородни коли - това определено не е бъдещето . Адски много ток трябва, за да се произведе водород. Може и да има доста коли на водород но няма да са масово 100%.

Сложна доставка / ами специално гига фактори на тесла прави всичко на едно място докато доста от другите сегашни се сглобяват на 1000 места. Из цяла анадола се правят различни компоненти...
18
7
 
7
 
! Отговори
hm преди 7 месеца
Все едно е писана от Джереми Кларксън тази статия :) Или може би Шел или Тотал.

Рециклиране- сега имало малко места за рециклиране - ами има и малко ел. коли. Това ще става все по интересен бизнес и ще се появат нови.

Ремонти - на електрическите ремонтите са 10 пъти по малко. Истинския проблем е, че много сервизи ще останат без работа понеже няма толкова много неща за подръжка.

Собствено електричество / панелите въобще не са толкова скъпи. Проблема е, че като си прави всеки сам ток скоро ..
17
2
 
7
 
! Отговори
Циник до 14 преди 7 месеца
Цитат: "Нефта най-вероятно е с неорганичен произход..."
Най-вероятно е, че си проспал някои уроци в училище!
16
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
И аз съм на мнение, че електричките ще си останат само като градски коли, а ДВГ-тата за всичко останало.
Аз нампример имам 2 коли - една голяма дизел и малка бензинова. Спокойно мога да заменя бензиновата за ел. щото така или иначе в града само тя се кара, но от другата не мога да се лиша. Ако река да търгна някъде, с тая ел. кола само стрес ще бъде, ако въобще стигна - пълна липса на автонимност.