Въпреки закона: Губим битката с шума на мотори, стари коли, камиони

Няма уреди за мерене на децибели, поне до 2023 г.
17 апр 2018 07:00, Александър Попов
59
Въпреки закона: Губим битката с шума на мотори, стари коли, камиони
Снимка: Булфото, архив

Законът за движение по пътищата е приет през 1999 г. и оттогава той е променян повече от 70 пъти, като последният ремонт е от януари 2018 г. И въпреки това постоянно има алинеи и санкции, които не се прилагат.

В него изрично е записано, че ревящите коли, мотори, камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Но всичко остава на хартия. Причината - липсват устройства, които да "ловят" наднормените децибели. И проблемът ще бъде решен едва след 2023 г., пише в. "Сега".

Проверките за шумните автомобили трябва да се извършват от КАТ и на пунктовете за технически прегледи. Оказва се обаче, че масово пунктовете за прегледи в страната не разполагат с шумомери, а за всички пътни полицаи в страната са закупени 5-6 мобилни устройства.

Още по темата

Което означава, че почти никой не следи за т.нар. шумово замърсяване по булеварди и централни улици. Парадоксалното е, че властите в България изобщо не бързат да решат проблема. Публикуваните за обществено обсъждане промени в наредбата за периодичните технически прегледи предвиждат пунктовете за технически прегледи задължително да бъдат оборудвани с шумомери, но след 2023 г.

В Закона за движение по пътищата пише, че прегледът на превозното средство задължително обхваща и нивото на шума и изправността на шумозаглушителните устройства. Когато МПС-то е неизправно - включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми, то се спира от движение до отстраняване на неизправността.

Пак според действащия закон специалистите, които извършват техническите прегледи, могат да правят "субективна преценка" за нивото на шум, т.е. мерят "на ухо" децибелите, и да прегледат дали гърнето и ауспухът са налични и добре закрепени. И тъй като шумомерите ще станат задължителни чак след 2023 г., излиза, че още дълго борбата с високите децибели ще се изчерпва с епизодични акции на катаджиите, които от време на време с няколкото мобилни шумомера ловят участници в нощни гонки.

Според доклад на здравното ни министерство особено високи са шумовите нива в градовете Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Стара Загора, Велико Търново, Враца, Габрово, Сливен, Кюстендил, Дупница, Хасково, където "утежнената акустична обстановка" създава здравен риск". Във връзка с голямата плътност на застрояване и гъстота на обитаване София остава лидер по рискова шумова експозиция на населението, сочи анализът.

Според Световната здравна организация шумът от трафика на превозни средства е опасност № 2 за здравето на градския човек след отровения от мръсни газове и прах въздух.

Шумът е доста подценяван у нас проблем, а той причинява стрес, нервна преумора, вдигане на кръвното, сърдечно-съдови болести и т.н. По данни на Евростат всеки десети българин, живеещ в градска среда, се оплаква от високи децибели, като освен бученето на трафика и рева на моторите проблеми създават и шумните съседи и околните заведения.

Преди дни вицепремиерът Валери Симеонов обяви, че скоро ще предложи закон за борба с шума, в който ще има жестоки санкции за нарушителите - от порядъка на стотици хиляди левове. Симеонов обясни, че законът ще е за всички видове шум, не само за гърмящата музика от нощните заведения, срещу които той лично поведе война. А контролът щял да бъде съсредоточен само в МВР, защото сега с това се занимавали различни органи и битката с високите децибели не е ефективна.


59
Още по темата: моториКамионишумколи
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
4
 
6
 
! Отговори
нпо кампания тръмпи преди 5 месеца
а кой ще спре самолетите, които тормозят цяла София? А бе говедца? които изхвърлят по 2-3 тона отработено гориво пад София пир всяко излитане и половината от това при кацане? кой ще промени коридорите им да минават със заход от север, а не както сега над цяла София, от Левски, суха река, хаджи Димитър, над целия бул. Сливница, Банишора, модерно, надежда, Люлин, Банкя? А? дето не плащат и един лев за тази смрад и нетърпим грохот денонощен? А се оглеждате в моя стар опел? Б О К Л У Ц И !!!
56
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Пази моториста за да има кой да ти нарушава нощното спокойствие. В ЛЮЛИН ВСЯКА ВЕЧЕР И ТО НА 200 МЕТРА ОТ РПУ
55
0
 
20
 
! Отговори
М преди 5 месеца
Глупости на търкала!! Коя битка е загубена? Тази, която никога не е водена ли? Всичко са празни брътвежи и хвърляне на прах в очите на хората.
54
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Анонимен49 Министерският съвет да си върши работата и да разреши на МВР да си върши работата ,не Ту лума от Банкя да си шляе телесата из чужбина и да става за смях . Ама нали тия са за ,,....Европейско развитие ,, а не са за Българско развитие .
53
0
 
5
 
! Отговори
House M.D. преди 5 месеца
Законо е врата у поле - само улавото минава през него!

Неизвестен мъдрец от Шоплука
52
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
а на разните *** дето като дойдат отнякъде в Сф и са като отвързани в апартаментите кво правим? Имам един такъв надрусан *** при мен - преди няколко месеца цъфна от Бургас - скача по цяла нощ. Полицията казват че не можели да направят нищо разбираш ли. Като му набих шамарите ходи да пуска жалба и ме предупреждават мен, а мърльото пак продължава
51
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
На тези ,,Гарантирано от ГЕРБ ,, не им мука ,че измираме с по 8 човека на час ,по 180 ..190 човека на денонощие ,ще им пука за доходи ,шум ,престъпност .Камо ли, как да си купим нови коли .
50
1
 
3
 
! Отговори
До 45 dead red преди 5 месеца
Защо си мислиш, че данък МПС е екологичен данък?! Данък МПС е преди всичко данък собственост. Второ, това е данък, насърчаващ закупуването на по нови коли до 100 к.с. чрез отстъпките за екологичност. Така за една кола до 100 к.с. няма голяма разлика в данъка при по-новите и при по-старите коли.
49
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Общинарите и МВР да си свършат работата или да си взимат заплатите от 2023г. Тази диващина с ревящи мотори трябва да се спре веднага, а не след като измрем от неврози след 2023г.
48
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Че то никой не се бори с шума ! Колкото се борят с престъпността .Ама сами си ги избирате ,нали ?
47
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Изпълнителата власт е в ръцете на Министерският съвет . Там е заровено кучето . Може да приемат че не е имало турско робство ,че българите живеели щастливо под десницата на султана ,съжителствал ,а не може да накарат МВР да си върши работата ли ? Може не ,но не желаят . Това е умишлено . Както умишлено поддържат престъпността . При кражба на стойност под 500 лева ,било малоразмерно на крадеца се прави едно предъпреждение и .... у тю ,тю ,тю .Да внимаваш !
46
1
 
7
 
! Отговори
Shark преди 5 месеца
До 25. Когато на управниците започне да им пука за тези семейства, чиито доходи не стигат не само за нова кола, а за много по-належащи нужди, а това са по-голямата част от семействата в България, тогава и на тях ще започне да им пука за екологията. Разберете, не можете да накарате хора с ниски доходи да ви мислят за екология. НЕ МОЖЕ!!! С ТРИЦИ МАЙМУНИ НЕ СЕ ЛОВЯТ!!!
45
4
 
7
 
! Отговори
redordead преди 5 месеца
Ми хайде да сравним вредните газове на стара кола 99 коня с евро 2 стандарт и на нова кола 250 коня с евро 5-6 стандарт, да видим коя изхвърля повече вредни вещества?
44
2
 
5
 
! Отговори
Krom преди 5 месеца
До STOP NEW CARS - пич, ти каква трева пушиш? Изглежда доста яко. Само внимавай, че мозъка ти е заприличал на .. холограма?!
43
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Хайде стига с този данък за новите и старите коли! Сравнявате ябълки с круши. Сравнявате данъка на стара кола от 70-90 к.с. в данъка на нова кола от над 200 к.с. В България си има политика за насърчаване на закупуването на коли до 100 к.с. и за тях има отстъпки за екологичност, което прави данъка приблизително равен за по-новите и по-старите коли. Проблемът изобщо не е във възрастта на колата, но някои са като латерна, повтарят едно и също - старите коли, старите коли, ....
42
2
 
1
 
! Отговори
Korean soup преди 5 месеца
До STOP NEW CARS: Пич, кво пушиш? Спри го и мини на нещо по-леко, че това е започнало да ти прави мозъка на желе.
41
1
 
5
 
! Отговори
ззз преди 5 месеца
Даа ... "евро"-тата са хубаво нещо като идея но на практика са "бул шит"!
Всяка една предимно европейска кола произведена след 1989г. е по подразбиране отпадък! Лъскава - ДА наблъскана с електроника - ДА , но качеството? Моля какво?!
Чел съм задълбочено техническите параметри на някой немски коли и развитието им след 1990г.ВСЯКА една следваща версия е трагично по-зле от предишната: махнато това, махнато онова и добавена електроника която УЖ щяла да компенсира, а и качеството на материалите пада!
40
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
А има ли моторист в България, чиито мотор да издава шум в нормите?
39
0
 
5
 
! Отговори
123 преди 5 месеца
До Анонимен 28
Абе това с форсирането и аз съм го правил, че иначе ми гаснеше колата. Но шума рано сутрин си е дразнещ.
38
0
 
12
 
! Отговори
Мирослав преди 5 месеца
За да се движи един автомобил по пътищата, той трябва да мине гтп. Съответно в пунктоветв за преглед трябва да следят за този шум! Дали всички гърнета са на мястото си, дали има катализатор, колко дб е шума и т.н. После идва КАТ. Все едно не ги виждат тези “ревящите” как минават покрай тях... Спират го, мерят шума, ако надвишава спират колата от движение и готово! Ще видите колко бързо ще се оправят нещата като спрат 1000 коли от движение. То не може само на хартия да работят тези служби!