Поглед в миналото: Защо в някои страни шофират вляво?

Корените се крият в Средновековието, "виновни" са рицарите
7 май 2018 07:45,
55
Поглед в миналото: Защо в някои страни шофират вляво?
Снимка: Automedia

В повечето страни е прието автомобилите да се движат в дясната страна на пътя. Около 35% от всички коли в света обаче се произвеждат с десен волан. За този процент най-голяма "вина" има Индия, където има огромен брой автомобили. Освен нея, от списъка на най-известните страни с ляво движение, човек веднага си спомня Великобритания, Япония, Австралия и Сингапур.

Общото между повечето от тези страни е това, че повечето са бивши британски колонии, така че е разумно да се приеме, че това по някакъв начин е свързано с англичаните. Какво толкова се е объркало в Обединеното кралство, за да се стигне до тук?

Всъщност, корените на десния волан могат да бъдат проследени до Средновековието, колкото и невероятно да ви звучи. Причината е доста проста. При язденето на кон, основно транспортно средство в онези времена, което е по-джоба на по-знатните, ножницата с меча се намира на левия хълбок. Така рицарят по-лесно може да извади оръжието с дясната си ръка, докато се впуска в битка. Качването върху коня пък става от лявата му страна, за да не пречи ножницата с меча, ако това става от дясната.

В САЩ движението вдясно се утвърждава в края на 18-ти век, защото на хората, които се придвижват с карети, започва да не им достига скорост. Затова в каретите, които също така стават все по-тежки заради декорациите и комфорта, започват да бъдат впрягани четири коня. В този случай кочияшът се разполага на задния ляв кон, така че камшикът, който държи в дясната си ръка, да достига всички животни. Движението вдясно в САЩ цели също да демонстрира и независимостта от британската корона.

Поглед в миналото: Защо в някои страни шофират вляво?
Снимка: Automedia

Във Франция "модата" за движение вдясно въвеждат, колкото и да е странно, селяните, които предпочитат да се движат с каручките и тележките си именно в тази страна на пътя. Буржоазията по времето на Великата френска революция възприема маниера им, за да не се откроява. По-късно това законодателство е утвърдено от Наполеон Бонапарт, който заповядва на военните да се движат вдясно. Този ход има и политически сигнал - френските съюзници също стават "десни". А Великобритания, както виждаме и днес, си остава "лява".

В не всички страни обаче са напълно сигурни в коя част на пътя да се придвижват. Канадците, например, до 20-те години на миналия век не успяват да решат това - всяка провинция си има свой обичай.

Швеция пък преминава вдясно едва през 1967 г., след като четири години специална комисия разработи набор от мерки. В резултат на това в нощта на 3 септември, от 1 до 6 часа сутринта, е забранено движението по всички улици в страната, освен за линейки, пожарни и полицейски автомобили. За тези 5 часа работниците по пътищата трябва да монтират и включат нови светофари и да поставят нови знаци, а старите да бъдат демонтирани.

Поглед в миналото: Защо в някои страни шофират вляво?
Снимка: Automedia

Общо взето, хаосът в големите градове не успява да бъде избегнат, но все пак никой не загива, защото шофьорите бързо свикват с дясното движение. За кратко е въведено и специално ограничение на скоростта - само за всеки случай. Това събитие е наречено от шведските власти "Ден H" (от "Högertrafik" - дясно движение) и получава широк отзвук в цялата страна. Пропагандирането на дясното движение се провежда дълго време. Създадено е и специално лого, а по радиото непрекъснато се пуска песента "Карай вдясно, Свенсон".

Не е случайно, че сред старите модели на Saab и Volvo има толкова много с десен волан. Между другото, същото важи и за обществения транспорт. В подготвителния период страната купува нови автобуси и частично преработва старите, като добавя нови врати от дясната им страна. Някои от старите автобуси с десен волан са подарени на Пакистан. Интересно е обаче, че шведската железница и метрото все още практикуват лявото движение.

Поглед в миналото: Защо в някои страни шофират вляво?
Снимка: Automedia

Една страна в света сменя движението от дясно на ляво - Самоа. Причината е чисто икономическа. Самоа е малък архипелаг от острови и не произвежда автомобили. Внасянето на коли от САЩ излиза твърде скъпо. Поради това местните дилъри превключват към пазарите в Япония, Австралия и Нова Зеландия, където, както е известно, е прието движението вляво.

И така лека-полека стигнахме до Япония, която никога не е била британска колония, но движението там също е вляво. Как така? Просто за построяването на първата железница в страната на японците помагат британците. Поради това този ред на движение се е запазил и до днес.

Повече подобни новини четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Англичаните са морски народ с частични викингски корени. На шведски например десния борд се нарича "стирборд" - от "стира", което означава "управлявам". На английски "волан" е със същия корен - "стийринг уийл". На викингските кораби кормилото се управлява с дълъг дървен лост за управление, който кормчията държи с дясната си ръка, а той пък седи отзад на кораба и затова лостът е отдясно. Именно по тая традиция и при шведи, и при британци кормилото е отдясно. Като на кораб. Традиции.
28
1
 
15
 
! Отговори
ясно преди 5 години
От статията става ясно че авторката бърка ляво с дясно.Липсата на ориентация в пространството на жените води до това че трудно паркират.
27
0
 
0
 
! Отговори
До намбър уан-one преди 5 години
Льохман-сложи .след с.
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Австралийският шизофреник отново се изполюира.
25
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Швеция преминаването към дясно движение става през 1967. И най-интересното е, че всички коли са си били с ляв волан, та не им се налагало да ги сменят. Как са карали така е загадка, но през 1955 дори са имали референдум, на който гласуват да се запази движението вляво.
24
1
 
5
 
! Отговори
Съвет преди 5 години
До Така 14 Предлагам Нинова да обясни за коня.Има опит.
23
4
 
9
 
! Отговори
юбералес преди 5 години
Рицарите се разминават като държат щита с лявата ръка и копието в дясната. Така е и при рицарските дуели. Разминаването става с лявото рамо както е днес при разминаването с автомобилите в Европа. А защо в Англия е обратно не става ясно от статията.
22
3
 
7
 
! Отговори
дуЛ преди 5 години
Така е, фаровете и холограмите ще сосипат земята, това са технологии на рептилите, ама не казвайте на никой.
21
4
 
3
 
! Отговори
У Нас КОфти преди 5 години
У Нас водачи с десен волан имат по големи трайни нелечими увреждания причинени от терористични холограми /винетки/другите с ляв волан са тежко повредени от тежко вредни холограми подържащи масови убиици продавани с полицейски рекет при тех прегледи и застраховки
20
8
 
2
 
! Отговори
УВредиха Земята ни преди 5 години
Терорисите чрез наркомани на власт принудиха стотици милиони водачи с автомобили д а облъчват и увреждат тежко земята и атмосферния океан с включени вс е по жестоко вредни радиоактивни фарове денем и нощем..ИМа засечено специфично клатене на големи активирани аномални участъци тежко пострадали от минали жестоки космически войни..Проблеми има както Великобритания северно от Темза така и Ръмъния по гео текточнични разломи вкл ДУнавския разлом/един от големите в Еворопа
19
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Коментарие са ви безумни! Причините са чисто икономически!
18
1
 
7
 
! Отговори
И.Б. преди 5 години
Тази статия за шофирането вляво много ми напомня закопчаването на женски панталони, якета и палта да става вляво. Богатите жени са били обличани от камериерки, които са завързвали коланите, стоейки отзад. При това са се присягвали така, че е било по-удобно да звързват от дясно наляво. Иначе е все едно в коя посока ще си завържеш коланчето.
17
13
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Какво толкова се е объркало в Обединеното кралство, за да се стигне до тук?"въпросната журналистката демонстрира потресаващо невежество от което следва "объркването" й. Докато пра-дядо й се е дундуркал на магарето тия с лявото разминаване са прокарали ЖП линии по половината земно кълбо вкл. Азия и Африка и се ползват и до днес, А за прокарването на метро пък да не говорим че дори Индия през 18 век е имала метро докато пра-дядото на "обърканата" госпоица е носил потуриПоздравиОт СиднейАв$траля
16
3
 
3
 
! Отговори
бай Тошо преди 5 години
Щеше да е интересно да разберем и за България как стои въпроса - чувал съм че преди 100 години движението е било ляво. Дали е така и защо се е променило на дясно?
15
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 16А бе някои не мисли , ама не е автора. Как ще се качиш отдясно на коня, ако ножницата е отляво ??! Нали трябва да замахнеш с левия крак да прехвърлиш коня. А кой ще ти прехвърли ножницата от другата страна ??? Най много да си счупиш умната глава :-) :-) :-) .
14
0
 
23
 
! Отговори
Така преди 5 години
До Анонимен 27Ножницата е от лявата страна, качваш се отляво, за да не ти пречи. Десният ти крак преминава през гърба на коня.Като си вече на коня, вадиш меча с дясната ръка от ножницата, която ти е отляво, защото е закрепена за теб, а не за коня.Чети преди да критикуваш.
13
0
 
15
 
! Отговори
аха преди 5 години
до 17В Индия първия лъч на метрото е открит на 24 декември 2002гдо 16От ляво на коня стъпваш с левия крак,до който е ножницата,и премяташ десния свободен крак
12
12
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Какво толкова се е объркало в Обединеното кралство, за да се стигне до тук?"въпросната журналистката демонстрира потресаващо невежество от което следва "объркването" й. Докато пра-дядо й се е дундуркал на магарето тия с лявото разминаване са прокарали ЖП линии по половината земно кълбо вкл. Азия и Африка и се ползват и до днес, А за прокарването на метро пък да не говорим че дори Индия през 18 век е имала метро докато пра-дядото на "обърканата" госпоица е носил потури
11
21
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Е как така хем ножницата да е от лявата страна, а да се качвали пак от ляво за да не пречели на ножницата?? Четете малко като пишете подобни глупости! Ножницата е от лявата страна, качването на коня (респективно колата) става от дясно, а мечът (респективно воланът) се държи с дясната ръка. И от там сегашното джижение. Сигурно е можело и с лявата ръка да държат мечовете, но тогава всички щяха да са леваци...в буквален и преносен смисъл!
10
3
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Движението вдясно е правилното, защото е инстинктивно. Мнозинството от хората са десничари, затова боравят с дясната ръка било то с оръжие, инструменти, писалки, скоростен лост и т.н.. Отскача се с левия крак и прави мах с десния при яхване на коня, хвърля се с дясната ръка, прицелва се с дясното око и т.н.И освен това думата за "десен" и "правилен" в английския е една и съща