Как Хитлер помогна за раждането на най-продаваната кола в света?

Той и Фердинанд Порше са бащите на Фолксваген-костенурка
Обновена: 26 май 2018 21:02 | 26 май 2018 21:00, Красимир Ангелов
97
Как Хитлер помогна за раждането на най-продаваната кола в света?
Снимка: Reuters

Най-продаваната кола в света дължи раждането си на Адолф Хитлер. Преди 80 години именно той прави първата копка на заводите "Фолксваген" близо до градчето Фалерслебен, пише в своя материал DW.

Двама мъже - един голям проект - Фолксваген-костенурка. Фердинанд Порше е гениалният конструктор, Адолф Хитлер - политическият акушер. Сътрудничеството между двамата не се базира на симпатии, а на тънки сметки.

Професорът по нова история в университета в Щутгарт Волфрам Пита посочва, че "са се събрали двама души, които взаимно си пасват". В съавторство с Нилс Хавеман и Юта Браун историкът е издал книгата "Порше. От конструкторското бюро до световната марка". В нея той описва историята на концерна, започнала на 25 април 1931 година със създаването на малко конструкторско бюро в Щутгарт.

"Без подкрепата на Хитлер, Фердинанд Порше не би могъл да завърши амбициозния си проект Фолксваген", посочва Волфрам Пита. Хитлер е имал нужда от една творческа личност, която да конструира малолитражен автомобил, годен за серийно производство. А Порше е имал нужда от политически покровител, който да му помогне да конструира без да се съобразява с разходите", пише историкът.

Още на автомобилното изложение през февруари 1933 година, Адолф Хитлер обявява "моторизирането на народа". Малко по-късно, на 10 май 1933 година се провежда и първата среща между канцлера и конструктора.

Моторизиране и мобилизация

През лятото на 1934 година "Сдружението на германската автомобилна индустрия на Райха" дава поръчка на Фердинанд Порше да конструира автомобил, наречен на едноименната националсоциалистическа организация, отговорна за свободното време и наблюдение върху населението. На 29 декември 1935 г. Хитлер лично приема прототипа на "своя Фолксваген", въпреки че няма шофьорска книжка. Две години по-късно, на 26 май 1938 година, той прави първата копка на завода "Фолксваген" във Волфсбург. Радиото на Райха информира за събитието: "Едно малко градче на юг от Хановер е в центъра на вниманието на цяла Германия. Тук по волята на фюрера ще възникне гигантски завод, за който светът тепърва ще говори".

Пророчеството се сбъдва, макар и не точно дума по дума. Защото автомобилът първоначално служи не за "моторизирането на народа", а на Вермахта. Той е изпратен на фронта като военна машина с висока проходимост и като автомобил-амфибия. Никой всъщност не е изненадан от това допълнително военно предназначение на автомобила. Както споделя професор Пита, още от самото начало е било ясно, че той ще се използва за военни цели. В експозе на фирмата Порше от 1934 година изрично се посочва, че "Фолксваген трябва да бъде пригоден като транспортно средство и за военни цели, а не само за лично ползване". Едва след войната започва успешната история на Фолксваген, който е прекръстен на "костенурка", за да се отърси от националсоциалистическото си минало.

И Костенурката става символ на германското икономическо чудо. През 1955 година от конвейрите на Фолксваген слиза милионният екземпляр. А новият модел "Бийтъл" се превръща в хит по продажби в цял свят. От този модел са произведени близо 22 милиона автомобила. Производството в Германия е прекратено още през 1978 година, а последната "костенурка" слиза от конвейра в Мексико през юли 2003 година. Независимо от това, във всички страни по света "костенурките" продължават да се движат.

Малолитражният автомобил се отърсва от националсоциалистическото си минало веднага след войната. Ръководеното от комунистите френско министерство за индустриална продукция влиза в контакт с Порше през октомври 1945 година. Французите са въодушевени от костенурката. "Скъсването с националсоциалистическото минало се изразява най-отчетливо в усилията на френското правителство да привлече на своя страна конструктора на Фолксваген", посочва Волфрам Пита.

Според него сътрудничеството между Порше и Хитлер не е единичен случай в онези времена. "Порше не е единственият, който без никакви морални скрупули се хвърля на врата на властниците", пише историкът. "Така става почти винаги. Икономически отговорните хора, които се заинтересувани единствено от успеха на фирмата си или от осъществяването на амбициозните си технически проекти, обикновено нямат никакви скрупули да сключват пактове с властниците", заключава Волфрам Пита.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
6
 
3
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 5 години
ДО МАЕМОНАТААЗ САН ВИЖДАЛ КАЛАЩТНИК НА СНИМКА В ГУГЕЛ, КАКТО И НОГО ИЗВЕСНИ ПОРНО ЗВЕЗДИ
25
2
 
12
 
! Отговори
ДЪПЪСЪ преди 5 години
"ДЪ БЪ ДЪ" ~ Мустафа Карадаьъ, български мислител, политик и млад учен
24
1
 
6
 
! Отговори
Много кока и бело преди 5 години
До Анонимен 25ДА БЕ ДА, както би казал Мустафъ Карадере
23
27
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Автомобила е дело на руски комунисти, които са отишли във Франция,,но фашистите са ги застреляи и са откаднали чертежите и отнякъде домъкват изтърсака Порше, който е имал що годе някакво образование, дават му чертежите и туй е. Цялата работа на Хитлер е такава тепнологията за танковете е откраднал от англичаните, а те са я откраднали от руснаците.
22
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Доста смехотворно (и повърностно) "познаване" на материала. "Бийтъл" бил новият модел на "Костенурката" :)В различните страни този модел VW получава от хората различни имена: немците го наричат "кефер" бръмбар; английско говорящите "бийтъл", същото; скандинавците пък, "бубла" мехур; българите казваме "костенурка" и т.н.По-интересно да се спомене, че този модел, с 22 милиона произведени коли, бие рекорда на Ford Motel T, с 16,5 милиона, за еднакъв период - 19 години
21
8
 
5
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 5 години
Това ме подсеща че, продължителния труд...породен от страх, дава резултати.
20
5
 
11
 
! Отговори
ИСТИНАТА ЗА ТРЪМП преди 5 години
ИСТИНАТА ЗА ТРЪМП Е, че на него му остават около 5-10 години живот и бърза да остави нещо значимо в историята след себе си.И понеже нищо не е постигнал в тоя живот и вече е дрЪт на библия, ще гледа за последно да си направи шоЛото като направи няколко забавни КЛАНЕТА - да си начеши крастата човека, И ТОЙ ДУШИЧКА НОСИ
19
0
 
9
 
! Отговори
SS преди 5 години
'Костенурка' - друг път! Немците си му викаха Käfer.И съм супер-съгласен с PD [пост #11]
18
8
 
30
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 5 години
ИСТИНАТА Е, ЧЕ ВЕРНЕР ФОН БРАУН РАЗРАБОТВА ПЪРВИТЕ РАКЕТИ.ПРЕДИ НЕГО САЩ/РАСИЯ и ВЕЛИКОБРИТАНИЯ СА КАРАЛИ КАРУЦИ И СА ЛЕТЯЛИ В ГРОБНИЦИ С ПЕРКИ И КВО... ЕДНО МЕРСИ НЯМА ПОСЛЕАБЕ ВИЖТЕ, ЧЕ СА ВИ ДАЛИ ВСИЧКО НА ГОТОВО, АЛАНКОЛУ!
17
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Днес Тръмп е новият Хитер който ке помогне на Елън Мъск да направи летяща чиния до Марс и до Луната.
16
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
KdF - "Сила от удоволствието", първоначално така кръщават колата нацитата.
15
2
 
6
 
! Отговори
Коментатор преди 5 години
Почти всяка една голяма марка днес произлиза от определена подкрепа на армията: VW, Boss, M&Ms... ако
14
4
 
23
 
! Отговори
PhD Принц Захари Ром преди 5 години
Да той само ако за тва беше спомогнал..НЯМАШЕ ДА ИМА НАСА и АМФЕТИ АКО НЕ БЕШЕ РЕЖИМА НА ХИТЛЕР
13
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хитлер не разбира нищо от автомобили Порше е направил каквото е направил, а Хитлер е копал градинки със една права лопата основите на завода
12
4
 
1
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 5 години
И тоя е работил за мен. Целта оправдава средствата(раэходите).
11
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Перник много ги карат, а в Израел?
10
7
 
8
 
! Отговори
PD преди 5 години
Интересно го разказват, щото почти няма живи хлапета, от тези дето пълнеха ***, въоръжени с фауст патрон, когато от другарите им остава едри парчета кървави мръвки. Или от тези дето вдигаха след военната икономика с работа по 14 часа за един къшей хляб. Но номера няма да мине този път. Конкурса на новия Хитлер отдавна е обявен, но тези които стават не искат, а тези които искат не стават.
9
3
 
5
 
! Отговори
Не е костенура а K&a преди 5 години
Автора явно е малък и не е чувал как се казваха тия автомобили
8
16
 
21
 
! Отговори
западни пропаганди преди 5 години
Това са поредните лъжи на запада ! Най-продаваните коли в света са Москвич и лада , а първата копка на заводите е направена от другаря Сталин !
7
7
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Показаха ми документ с който Вълко Червенков дава на нашите инженери същото задание за достъпен семеен автобил. Резултат не съм видял.