Стари, нови, малки, големи? 5 мита за безопасността на колите

Наистина ли големите стари автомобили са по-надеждни?
Обновена: 5 юни 2018 18:27 | 5 юни 2018 17:00,
23
Стари, нови, малки, големи? 5 мита за безопасността на колите
Снимки и видео: IIHS

Сред шофьорите продължават да се разпространяват митове за едва ли не фантастичната безопасност на старите, големи автомобили, тъй като те са направени от дебела стомана. Без да се намаляват достойнствата им, нека видим какво показват статистиката и фактите, които опровергават до голяма степен някои приети за истина твърдения.

Големият стар автомобил е по-безопасен от малкия нов

Това е общоприето мнение, което се е появило заради здравината на конструкцията на автомобилите от миналото. В него вярват не само европейските, но и американските собственици. Това е нормално, тъй като именно Щатите дават на света огромните машини, поразяващи със своята мощност, размери и маса. Застрахователният институт за безопасност на пътя (IIHS, Insurance Institute for Highway Safety) обаче отбелязва, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност – най-вече ESP, ABS и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле отколкото нов автомобил. Да не говорим за коли на 20 или 30 години.

Някои по-стари собственици на автомобили отричат напълно електронните асистенти, но именно тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя, стига зад волана да не е пълен идиот. Споменатата вече ESP пречи на колата да се преобърне, докато системата ABS е толкова ценна, че вече се поставя и на мотоциклетите. Да не говорим, че новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар, а производителите работят усилено над отстраняване на грешките, открити при безопасността на по-старите модели. Така се получава едно прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Новият компактен автомобил не е по-опасен от големия

Подобно мнение също се среща често, като разделя аудиторията на две. В този случай се сравняват именно нови автомобили, като статистиката е категорична. Според данните на IIHS за 2015 г., при милион регистрирани превозни средства най-малко смъртни случаи има при катастрофи с големи SUV – едва 13. В същото време при същите инциденти с малки коли живота си са загубили 64 човека. Причините са ясни – голямата машина има по-дълъг капак, по-голяма зона за деформация при удар и е по-тежка.

Десет години не са много за безопасността на автомобила

Системите за активна и пасивна безопасност не са измислени вчера или днес. Автомобилите отдавна разполагат с въздушни възглавници, както и с голям брой електронни асистенти, които според някои хора осигуряват защита на возещите се, дори след като колата премине 10-годишна възраст. Това е още едно заблуждение, което се оборва от данните на IIHS.

Стари, нови, малки, големи? 5 мита за безопасността на колите

Изследванията показват, че през периода 2005-2015 г. броят на смъртните случаи на милион малки автомобили е спаднал с 56%, при компактните – с 57%, при средноразмерните – с 46%, и с 29% при големите седани. Тоест, най-уязвимите коли са направили най-голяма крачка напред в сравнение с останалите. Техните системи се развиват и това ги прави далеч по-безопасни от предшествениците им.

Годината на производство няма значение, важно е състоянието

Състоянието е важно, тъй като ръждясалият автомобил явно е в по-лошо състояние от новия. Сега обаче става дума за броя загинали при катастрофи и годината на производство на превозното средство. Ето какво показва изследването на друга авторитетна организация - NHTSA (Национално управление за безопасност на движението). Тя анализира данните за катастрофи със смъртен случай през периода 2012-2016 г. и прави класация, в която се забелязва категорична тенденция – колкото е по-нова колата, толкова е по-безопасна.

При автомобили, произведени до 1984 г., хората загиват при 55% от катастрофите. За колите от периода 1985-1992 г. картината не е по-добра – 53%, докато за периода 1993-1997 г. показва леко подобрение – 46%. При машините от 1998-2002 г. смъртността пада до 42%, а при тези от 2003-2007 г. достига 36%. Накрая – при колите от 2008-2012 г. резултатът пада до 31%, докато при тези от 2013-2017 г. вече е 26%.

Коли с еднакви резултати от краш-тестове са еднакво безопасни

Съществува заблуждение, че малкият автомобил, който е получил 5 звезди на краш-теста на NHTSA или оценка "добър" в изпитанията на IIHS, е също толкова безопасен, колкото и по-голям модел със същите резултати. В крайна сметка данните са уместни при сравнение на коли от един сегмент, но губят стойност при противопоставяне срещу по-големи опоненти. Тоест, трябва да се сравняват машини от един клас и със сходни размери.

Впрочем, още през 2009 г. IIHS пусна видео, показващо какви са последствията от краш-тестовете с участие на автомобили с различни размери и тегло. Да, факт е, че малките автомобили непрекъснато прогресират по въпросите на безопасността, но законите на физиката са неумолими.

Повече подобни новини четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
0
 
! Отговори
Аз преди 2 години
Шевролета от 59 беше направен от тиникя от консервни кутии копие целия се гъне това не е камарина 3 мм.
20
0
 
0
 
! Отговори
МероА преди 5 години
До АнонименЕ точно де, държи колата да не се обърне със задницата напред!
19
0
 
0
 
! Отговори
МероА преди 5 години
До ВладиславЕ точно де, държи колата да не се обърне със задницата напред!
18
0
 
0
 
! Отговори
Владислав преди 5 години
Абе уж поназнайвам нещо за автомобилите ама ESP не значи ли "електронна стабилизираща програма"? Демек държи колата в що годе прав път при поднасяне! Какво обръщане какви 5лв?! И също така ESP е и защита от пробуксуване.
17
0
 
0
 
! Отговори
Автопилот преди 5 години
Засега при тесла с продадени 250 000 коли има 8 загинали общо от които 3 само с автопилот. Това е 4 пъти по малко поне от другите коли. Ако имате възможност не пестете от системи за автоматично спиране и тн! Спасяват животи!
16
0
 
1
 
! Отговори
Павката преди 5 години
А защо производителите умишлено бавят въвеждане на иновациите в новите модели? Дали не е защото имат много стари *** за чистене ?Коя година беше наложена навигацията и климатика масово?Колко години трябваше за да сложат esp навсякъде....
15
0
 
8
 
! Отговори
Хм преди 5 години
При челен удар сте с огромно предимство ако сте в по тежката кола понеже ще избутате по леката назад - вашото лично ускорение ще е много по малко от това на колата която първо ще спре и после ще тръгне и назад... Мозъка би издържал до 40Г. моментно ускорение. Нагоре вече приключват нещата.
14
2
 
3
 
! Отговори
Хм преди 5 години
Ако ви е мил живота не карайте кола по-малка от размера и тежеста на пасат и по-стара от 2005 година. Или просто не карайте бързо и имайте предвид, че се движите по много тънък лед.
13
0
 
2
 
! Отговори
Hm преди 5 години
Тежеста на колата е според физиката първото най-важно нещо за това дали ще ти се счупи врата и мозъка ти ще се деформира... Купето на смарт остава здраво и при много силен удар, но ускорението на тялото е смъртоносно при удар в тежка кола или много бързо в неподвижна преграда
12
0
 
5
 
! Отговори
АПОКАЛИПСИСА преди 5 години
Скъпи приятели , благодаря Ви за положителната оценка !!! Благодаря :) :) :) Почит и уважение !!!!
11
1
 
28
 
! Отговори
Смях преди 5 години
Няма мит при безапосността, ами всеки шофьор сам си прави. Това как управляваш и се движил зависи само от теб, без значение дали си в Luxus л500 или в Лада. Ние нали сме по простичък народ и като се качим в джиБ и се мислим за безсмъртнни. Шофьора прави колата а не обратното.
10
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Измамно е усещането за сигурност в автомобилите! Удар със 80 и всичко е на мекица. Двигателят е наполовина в купето. Всеки трябва да си познава машината. И да мисли светкавично при критични ситуации. Нека не караме колите си в критични режими.
9
20
 
3
 
! Отговори
пфф преди 5 години
Оставете хората да си карат какво си сметнат за добре.Защо, някой трябва да си налага мнението над другия, от къде на къде ? На мен любимите ми коли са Голф1, 2, 7. Пасат2,4,7.Аудита всякакви, бмв-та всякакви и Мерцедеси без малките и Ц класитеКойто го е страх от мечки не ходи в гората, мен безопасността на автомобила ми е последна грижа.Е естествено не бих се качил на някой Смарт по балканските завои, но горе-долу е така.
8
0
 
40
 
! Отговори
АПОКАЛИПСИСА преди 5 години
Аз си карам големия джип , спазвам правилата за движение по пътищата и нямам проблемите на " състезателите " и нерваците !!!! БЪРЗАЙ БАВНО !!! Пазете се сами , така имате по-голям шанс да оцелеете в диващината на пътя и живота !!!!
7
1
 
7
 
! Отговори
до 6 преди 5 години
...именно поднасянето е честа причина за преобръщане. Иначе за редакторите си прав.
6
15
 
18
 
! Отговори
Ревльо преди 5 години
Колко смели са били нашите дядовци - да карат москвичи. Това си е чисто самоубийство - с такъв тоооолкова опасен автомобил.
5
9
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Споменатата вече ESP пречи на колата да се преобърне" - тотална глупост!ESP - електорнна стабилизираща програма. Помага на автомобила да запази треакторията си, тоест да не поднася. Това няма нищо общо с преобръщането .... ползвайте редактори, които поне малко отбират, от това, което пишат.
4
3
 
26
 
! Отговори
Така е преди 5 години
Американците са глупави и от край време се возят на огромни мощни коли.А ние понеже сме по бедни караме малки коли, ама искаме да се безопосни като големите. Извод: Големината има значение. И жените го знаят.
3
2
 
15
 
! Отговори
Mitaka преди 5 години
Един колега ходи на курс по безопасно каране в немския автомибилен клуб ADAC Изводът категорично, че колкото по-нова една кола - толкова по-добре. Всяка следваща година има повече системи за безопастност, които в опасен случай може много да помогнат.Слеващото е колата е да има голямо разстояние между осите - това помага за стабилност при завъртане при определени ситуации. В опасна ситуация се натиска спирачка и съединител до край с пълна сила.Това не идва естествено и може да се тренира
2
6
 
9
 
! Отговори
хаха преди 5 години
вижте как на новите коли им се мачка предницата, а на старите предницата си е почти здрава просто мотора е на задната седалка отишъл ама тва се оправя лесно !