30 години преди Тесла: Съветски електромобил ВАЗ-2801

Пробегът му – 110 км, батерията – цели 380 кг
17 юли 2018 18:45, Красимир Ангелов
131

Снимка: back-in-ussr.com

С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид. Вижте ги в следващата галерия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
105
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 105 - Това че са минавали 6 километра, определено помогна на петрола, да се наложию
104
10
 
18
 
! Отговори
НЕПУКИСТА преди 5 години
ДО *** ОЩЕ ХЕНРИ ФОРД И ЕДИСОН СА ПРАВИЛИ ЕЛЕКТРИЧЕСКИ АВТОМОБИЛИ МНОГО ПРЕДИ *** https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Elektromobili-ot-Edison-i-Henri-Ford_21236.html ТАКА ЧЕ ТЪПАТА ПРОПАГАНДА Е МНОО ЗЛЕ!..ЗАЩО НЕ СА РЕАЛИЗИРАНИ ЕЛ.АВТОМОБИЛИ Е ЗАРАДИ ПЕТРОЛА ВСЕКИ НОРМАЛЕН ЧОВЕК ЩЕ СЕ СЕТИ ЗАЩО..........................................
103
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"ТРЕТИЯ ЕТАП ЩЕ БЪДЕ ОВЛАДЯВАНЕТО НА БЕЗПЛАТНАТА "СОБСТВЕНА" ХРАНА."Да бе, репликатора от Стар Трек. И аз ги мислех Тея на 9 години, но после разбрах, че е на поне 59 години от днешния ден :(
102
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И Apple не откриха телефона, нито измислиха интернет на телефона, ама ето на - 2017, продадоха 216 000 000 iPhone-a.
101
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 95 - Има стабилна разлика между 110 километра при 40км/ч, 100 зареждания (което в било смъртта на батерията след 10000 км, а не просото намален капацитет), на батерията, квото е замала 70% от обема на автомобила и 3 дена чакане, за зареждането на автомобила.Днешните минават по 500 на 90 км/ч, много по-умно са вградени в конструкцията, може да се зареди 50% за 20 минути и след 500 зареждания, капацитета има пада на 95% от оригиналния. След 250 000 км, ще върви по 475 км, вместо 500.
100
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
110 км при 40 км/ч, защото ако дадеш макса от 80, ще падне на 15 километра пробега, а вътре ще е 70 градуса.
99
1
 
15
 
! Отговори
моливко преди 5 години
Май никой не забеляза че чудото е комби, но двуместно... Останалото са батерии...Както в скеча с Тодор Колев, лека му пръст, и часовника дето показваше нивото на река Дунав в сантиметри... Що не пуснеш тия куфари бре, да го видим пустия часовник.. Ааа не може, това са му батериите... ;-)
98
2
 
20
 
! Отговори
Балканкар преди 5 години
Свържете се с Антон Урош който държи сандъците.бг Или поне вижте страницата му. Там ще видите автомобилите изобретени в БАН: Пионер-63 - български електромобил, после ЕлМо-70(Електрически Москвич) на базата на Москвич-426.Това е основата на българското електрокарна индустрия - там бяхме СИЛА НОМЕР 1 в света, много преди бащата на Елон Мъск да се роди.
97
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Даже преди 48 години ,ЕЛМО 70 с цинково въздушна батерия ,240 км пробег .
96
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А 40 години преди Тесла ,в България имахче електромобил -ЕЛМО !
95
7
 
6
 
! Отговори
t2 преди 5 години
Ех тази болшевишка пропаганда :) pbs.org/now/shows/223/electric-car-timeline.html
94
0
 
5
 
! Отговори
Име преди 5 години
електроавтомобилът трябва да е познат на хората от 20-тте години на 19в... от моделa на снимката се виждат и днешните проблеми на електроавтомобилите: 1.тежък и скъп акумулатор с определен брой цикли на зареждане/разреждане. 2. малък пробег, дълго чакане на малкото станции за зареждане....a според една стара статистика през 1900 в ню йорк през 1901 г 50 % са били електроавтомобили и 30 % задвижвани с пара.
93
0
 
7
 
! Отговори
не може да бъде преди 5 години
Проблемите на съвременните електромобили са от същия порядък ,както на тази Лада,макар и силно редуцирани.Ще мине доста време докато се решат.Най-големия проблем,разбира се ще бъдат батериите/ или акумулаторите/-това ще си остане много мръсно производство и ще имат ограничен брой цикли!?Но идеята ще остане заради замърсяването на градовете.може би електромобили ще започнат да се ползват първо в обществения транспорт...
92
0
 
4
 
! Отговори
seira преди 5 години
До ПроСоТо 84:РАЗБИРАМ ЗАЩО РАЗСЪЖДАВАШ ТАКА, НО ВСЯКО НЕЩО В ТОЯ СВЯТ СИ ИМА ПРИЧИНА."ОЛИГАРХЪТ", КОЙТО "ДРЕМЕ" У ВСЕКИ ЕДИН ЧОВЕК ВСЪЩНОСТ ДО ГОЛЯМА СТЕПЕН Е "ПРОДУКТ" НА ОКРЪЖАВАЩАТА ГО СРЕДА.КОЛКОТО ДО "ВОДЕНЕТО ЗА НОСА" НА ХОРАТА ОТ ОЛИГАРХИЯТА, ТУК СЪМ СЪГЛАСЕН С ТЕБ!КАТО ПРИМЕР ЩЕ ПОСОЧА СЪДБАТА НА НИКОЛА ТЕСЛА И ОЩЕ РЕД ДРУГИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛИ И ИЗОБРЕТАТЕЛИ.КОЛКО ОТ ТЯХНИТЕ ИЗОБРЕТЕНИЯ СА ВНЕДРЕНИ?!ТОВА СЛУЧАЙНО ЛИ Е?!ИМА КОНСПИРАЦИЯ - ФАКТ!НО ВНЕДРЯВАНЕТО ИМ Е НЕИЗБЕЖНО!
91
0
 
2
 
! Отговори
1 преди 5 години
Сещам се заааа ..............Наско Ментата. :Д
90
4
 
3
 
! Отговори
хисарския поп преди 5 години
До инженер Ганев1.Не се пише Елън , а - Илън./Значи Илън Мъск/.2.Като си помисля колко станции за зареждане има по магистралите в Европа/ посока София- Лондон/ и имам Тесла направо ще се самоубия./иначе се съмнявам за Мъскито/.3.Та , телата ще трябва да се наостри по-добре технически и ценово, пък ако Мъскито изпрати спътник до Сатурн някоя година както е обещал, е аз може и да си помисля и за неговата каляска.
89
3
 
7
 
! Отговори
seira преди 5 години
До Анонимен 87:ПЪРВО ЩЕ БЪДАТ ПРИЛОЖЕНИ ТЕХНОЛОГИИТЕ ЗА БЕЗПЛАТНА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ. ВСЕКИ ЧОВЕК ЩЕ ИМА ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ИМА СОБСТВЕНА БАЗПЛАТНА ЕНЕРГИЯ.ВТОРИЯ ЕТАП ЩЕ БЪДЕ ОБЛАДЯВАНЕТО НА БЕЗПЛАТНАТА ПИТЕЙНА ВОДА.ТРЕТИЯ ЕТАП ЩЕ БЪДЕ ОВЛАДЯВАНЕТО НА БЕЗПЛАТНАТА "СОБСТВЕНА" ХРАНА.ТЕЗИ ТРИ ПЪРВОНАЧАЛНИ ЕТАПА ЩЕ ДОВЕДАТ ДО ВЪЗНИКВАНЕТО НА НОВА ПРОСЛОЙКА (КЛАСА) В ОБЩЕСТВОТО, КОЯТО НЯМА ДА ИМА НУЖДАТА ДА ПРОДАВА СВОЯ ТРУД ЗА ДА ЗАДОВОЛИ НАЙ-НЕОБХОДИМИТЕ СИ ПОТРЕБНОСТИ!СВИКВАЙТЕ!!!
88
3
 
2
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
До ЛайНоТодобър никнейм си си избрал/а..ако пак го изтриеш,пак ще го напиша...А другите гледат..
87
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Боже, боже, продължават статии в стил- "Българският слон , по- малък брат на съветския слон" нали уж захвърлихме комуни..сти..че..с..ката пропаганда бе , драги журналисти!
86
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До seiraРазкажи за този нов свят, как ще се случи?