30 години преди Тесла: Съветски електромобил ВАЗ-2801

Пробегът му – 110 км, батерията – цели 380 кг
17 юли 2018 18:45, Красимир Ангелов
131

Снимка: back-in-ussr.com

С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид. Вижте ги в следващата галерия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
65
3
 
10
 
! Отговори
Коко преди 5 години
Менделеев, да. Има и много други даровити руски учени. Но ... изобретателят на парната машина бил Ползунов, не Джеймс Уат, на радиото Попов, май не е Маркони, на електрическата крушка Яблочкин и т.н. Излиза, че освен поданици на руския император други нации не са имали научна мисъл и съществен принос в световната техническа революция.
64
5
 
5
 
! Отговори
до Сеира преди 5 години
След електрификация си пропуснал думичките съветска власт и НЕП само за пълна картинка :D
63
5
 
4
 
! Отговори
Wnimatelno преди 5 години
Електрификацията е наложена от външна цивилизация ползваща ел ток за техни нужди.Очакват до няколко години да изнудят хората д а внедрят много нови изобретения които д а им позволят да работят без ел енергия..Сега хита е НАГЛО ВРЕдНА ДИГИТАЛИЗАЦИЯ .Маосви убиици вече контролират обемно всички дигитални уреди ползват и холограмни оръжия.С цифровизацията на ефира увредиха тежко големи региони има проблеми с климата..
62
2
 
5
 
! Отговори
Xp преди 5 години
Бъдещето е на Графена и батерии от него. Има го на всякъде по света в големи количества. С тея сегашните батерии , няма да има напредък. Трябва силна и издеъжлива енергия . Въпреки че аз съм на мнение, че бъдещето е на електромагнитните двигатели и технологии.
61
5
 
9
 
! Отговори
До seira преди 5 години
А този ток от къде ще дойде. Без нова ядрена мощност сме за никъде.
60
5
 
2
 
! Отговори
JJIvanov забрана за преди 5 години
Народна република БЪлгария е доказано важен производител на електромобили - електрокари.Засега да се забранят автономните автомобили като исключително вредни и опасни.претъпкани са с тежко вредна снимащо сканираща техника увреждат тежко големи обеми на пътя в градове и села.Вредни са за пешеходци и велосипедисти..
59
4
 
11
 
! Отговори
seira преди 5 години
КАТО ГОВОРИМЕ ЗА ПОЛИТИКА, ПОГЛЕДНЕТЕ СРЕЩАТА ПУТИН-ТРЪМП.В ЕНЕРГИЙНО ОТНОШЕНИЕ, ТЯ НЕ ВЕЩАЕ НИЩО ДОБРО ЗА ЕС!ДВЕТЕ СВРЪХСИЛИ СЕ ДОГОВОРИХА ДА "ПРЕЦАКАТ" ЕС, КАТО ГО ОБВЪРЖАТ ЕНЕРГИЙНО!ЕДИНСТВЕНОТО СПАСЕНИЕ ЗА ЕС Е ТОТАЛНАТА ЕЛЕКТРИФИКАЦИЯ НА ВСИЧКИ ОБЛАСТИ ОТ ИКОНОМИКАТА И БИТА, И ПЪЛНА ЕНЕРГИЙНА НЕЗАВИСИМОСТ ОТ ВЪГЛЕВОДОРОДНИТЕ ГОРИВА!!!ТОВА Е НАЙ-СПЕШНАТА ОБЩА ИКОНОМИЧЕСКА ЗАДАЧА!!!
58
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За да се развият ел автомобилите трябват хубави батерии и източник на енергия.До сега не са направили нито едното нито другото.Според тесла било напълно нпрмално да не карате колата си 20 дни и тя да остане без ток.След тва идва камиончето с мръсният гаден и безотказен дизелов двигател който най-вероятно е работил когато Елън Мъск е бил още студент и ви закарва високотехнологичната каруца тежаща почти 2,5 тона до най-близката станция където прекарвате още няколко часа в зареждане.Реалност.
57
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А само преди няколко дни тесладжиите от завист оплюха новината за първият български електрически хипермобил Алиено Арканум с 5521 кс.
56
2
 
7
 
! Отговори
П.Петров преди 5 години
До мазепа 44Де-факто разработката на Самсунг е само подобрение на електродите на класическата Li-Ion батерия, което значително увеличава капацитета и скоростта на зареждане, но все така проблемът с цената си остава. Нито лития е евтин нито производството на графен в индустриални мащаби.
55
0
 
8
 
! Отговори
А преди 5 години
Ако става на въпрос Студебейкър още 1902 г. пускат електрически модел. При това моделът се произвежда цели 10 години. Накрая го спират защото по онова време колите с ДВГ са изглеждали по-напредничави.
54
10
 
3
 
! Отговори
мазепа преди 5 години
До ПроСоТоНа какви руски кораби се возят астронавтите от ЕС и САЩ? Едните си имат Ариана, другите - совалка.
53
3
 
8
 
! Отговори
БОГАТ И КРАСИВ ГУЩЕР преди 5 години
....на парчета и ще станат на *** и тенджери Made in China
52
1
 
6
 
! Отговори
БОГАТ И КРАСИВ ГУЩЕР преди 5 години
Е,след някоя и друг година тези бракми ще заминат на вторични в Надин,ще ги смелят на
51
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тея като макетатаа всичко измислили и всички войни САМИ спечелили. :d
50
5
 
10
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
До привет от Германиящото отстъпват,за това америчките и европейски астронавти се возят до и от МКС на руски кораби..*** сте вие пуделите,***..Едни са силни в едно,други-в друго...Само вие ИЗДИШАТЕ във всяко отношение..
49
11
 
16
 
! Отговори
привет от Германия преди 5 години
Сега човек само като им види самолетоносача Адмирал Кузнецов как дими като парен локомотив ,веднага разбира какво им е техническото развитие на сибирските некадърници ! Дори самите руснаци си го признават ! Гледайте в YouTube - Может ли флот России, потопить авианосец США ?
48
13
 
10
 
! Отговори
! преди 5 години
Спуквам се от смях. Умните рашите от ВАЗ създали ВАЗ-2102 на която батерия тежала цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч. Глупавите Американци(според русофилите) от Тесла създали model 3 с 400 к.с който има пробег 560 км. и скорост от 140 км/ч а батерията тежи само 80 кг. Рашите са много изостанали. През 80-те Рашите въртяха шайбите на телефоните а в САЩ децата си играеха с мобифони и GSM-и.
47
1
 
11
 
! Отговори
Иван преди 5 години
Още през 1912 г. 38% от всички автомобили в Щатите са били електрически.
46
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"И във България по същото време - 1970г е направен, макар и само тестов, електрически автомобил - ЕлМо 70."Ако трябва да сме точни, годината е 1967-***. - 6,3 квт, 55 км/ч. максимална скорост.