30 години преди Тесла: Съветски електромобил ВАЗ-2801

Пробегът му – 110 км, батерията – цели 380 кг
17 юли 2018 18:45, Красимир Ангелов
131

Снимка: back-in-ussr.com

С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид. Вижте ги в следващата галерия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
45
5
 
13
 
! Отговори
seira преди 5 години
ПРИЧИНИТЕ, ДО МОМЕНТА МАСОВО, ДА НЕ СЕ ПРОИЗВЕЖДАТ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ СА ПО-СКОРО ПОЛИТИКО-ИКОНОМИЧЕСКИ, ОТКОЛКОТО ТЕХНИЧЕСКИ.ЛИДЕРИ СА МАЛТИЙЦИТЕ СЪС СВОЯ "CHREOS", ЧИЯТО СКОРОСТ Е ОГРАНИЧЕНА ДО 300 км/ч, ПРОБЕГА МУ С ЕДНО ЗАРЕЖДАНЕ Е 1 000 км, А ВРЕМЕТО ЗА ЗАРЕЖДАНЕ ПОД 10 МИНУТИ!!!СВИКВАЙТЕ!!!
44
5
 
5
 
! Отговори
мазепа преди 5 години
До П.ПетровИма развитие при батериите. Преди шест месеца Самсунг пуснаха графенова батерия с 400 Втч/кг енергийна плътност и зареждане 5-10 мин. Графенова батерия ще се произвежда масово след 2020г. в Испания, Китай, Корея.
43
21
 
22
 
! Отговори
Калеко Алеко преди 5 години
Това е смешно, първо рушняка никога не е бил на ТИ с авангардните технологии, той винаги е трябвало да крадне нещо от по-развитите нации, за да може да произведе някой кютук и то най-вече в областта на военното дело. Второ ако братушките тръгнат да произвеждат електромобили, сами ще забият последния пирон в ковчега на бензиновата си икономика, което ще означава края на путиновата им империя ... !!!
42
5
 
9
 
! Отговори
аз преди 5 години
В началото на 20 век, парните и електрическите коли са били по-популярни от тези с двг. С петролната криза от 70, освен маломощни и икономични двигатели, автопроизводителите започват и експерименти с електрически коли. VW изкарва Голф 1 електрически още 76'. А *** освен кражби и копиране на интелектуална собственост, друго не могат. Като и гледам данните, прехвърлили са задвижване и батерии от електрокар. А за най-верните русофилстици, вижте форд ф100 (650) от 1954, -55, -56.
41
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това Коко ми звучи много престижно..
40
15
 
19
 
! Отговори
привет от Германия преди 5 години
Некадърникът винаги си остава некадърник ! Руските алкохолици не можаха рационално да се възползват от пленените през втората св. война немски учени ! Доре сега през 21-ви век руснаците значително отстъпват на Запада !
39
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Баба ви от село Долно *** преди 50 г. не е знаела какво е това телефон.
38
0
 
18
 
! Отговори
Важно ! преди 5 години
И във България по същото време - 1970г е направен, макар и само тестов, електрически автомобил - ЕлМо 70.
37
5
 
9
 
! Отговори
до богат и красив гу преди 5 години
Жива подигравка си ти... за човешкия вид.
36
12
 
7
 
! Отговори
Koko преди 5 години
Горките комплексирани руснаци. Всички ценни изобретения на този свят са дело на техни крепостни селяни.
35
17
 
11
 
! Отговори
БОГАТ И КРАСИВ ГУЩЕР преди 5 години
Тая бракма трябва да й вържат кабел за да върви.... Това си е жива подигравка с хората с тези тежки батерии. Айде ако е за Брежнев,ще му сложат 50 кг батерии и китайски трансформатор.То и на Чаушеску на колата му бяха сложили електрически стъкла на вратите.....
34
3
 
8
 
! Отговори
А как же.. преди 5 години
И телефонът, и морзът- все руснаци ги открили- така учехме..Маркони не се и споменаваше..
33
7
 
8
 
! Отговори
П.Петров преди 5 години
Патенти за електромобили има от началото на 18-ти век, а серийно се произвеждат от 1884-та. Проблемите са батериите и контролерите, но след разработването на IGBT транзисторите единственият проблем остават батериите. Евентуално при сериозен технологичен пробив в натриевите батерии ще станат напълно рентабилни и ценово конкурентни на автомобилите с ДВГ.В СССР може да са открили електромобила само в някой гараж на Зимния дворец!
32
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Само Бойко само ГЕРБ!
31
3
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"А, че минават по близо 600 км с едно зареждане и се зареждат до 80% за половин час причете ли?"Да де, ама говорим за електромобил Жигула от 79-та година, който с 1 зареждане изминава 110 км. Трябва да признаеш постижението на инженерите, които са я създали. По това време да ти казвам ли къде е бил Мъск?
30
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Вартбург - 1!
29
10
 
11
 
! Отговори
Бож. преди 5 години
Фактът,че не се наложил на пазара и никой не е чул за него говори красноречиво какви са били неговите качества.
28
7
 
13
 
! Отговори
seira преди 5 години
КАКВОТО Й ДА ГОВОРИМ, НО БЪДЕЩЕТО НА 100% ПРИНАДЛЕЖИ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ!НЕ СЛУЧАЙНО BMW ЗА ПОСЛЕДНИТЕ ТРИ ГОДИНИ БУКВАЛНО СА "ЗАДРЪСТЕНИ" С ПОРЪЧКИ ЗА СЕРИЙНИ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ И ПОСТОЯННО РАЗШИРЯВАТ ПРОИЗВОДСТВЕНИТЕ СИ МОЩНОСТИ!УВИ!СВИКВАЙТЕ!
27
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А, че минават по близо 600 км с едно зареждане и се зареждат до 80% за половин час причете ли?
26
8
 
15
 
! Отговори
привет от Германия преди 5 години
Когато бях ученик баща ми реши да си купи кола !Казах му тате купи жигула или лада , той отговори ,че никога руска кола няма да купи !Купи Вартбург / произведен в ГДР /