30 години преди Тесла: Съветски електромобил ВАЗ-2801

Пробегът му – 110 км, батерията – цели 380 кг
17 юли 2018 18:45, Красимир Ангелов
131

Снимка: back-in-ussr.com

С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид. Вижте ги в следващата галерия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Все едно да сравняваш телевизор от 80-те с такъв от сега.
4
2
 
25
 
! Отговори
Мда преди 5 години
В крайна сметка всичко опира до батериите.Дори сегашните не могат да направят електромобила равностоен на тоя с ДВГ.А ел.автомобили има от 120 години...
3
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ама стига сте писали глупости! Електродвигателя е много по- рано измислен преди двигателя с вътрешно горене!
2
19
 
13
 
! Отговори
БОГАТ И КРАСИВ ГУЩЕР преди 5 години
Ами нямали са достатъчно денги,всичко отивало за ракети и калашници и народя обедня тотално.А сега ги виждам в дворовете за скрап великите радарни установки и невероятните им без аналогови чудовища УАЗ потънали в ръжда защото частите им излизат колкото на Форд от 90-те
1
9
 
34
 
! Отговори
CCCP преди 5 години
Жигули, ти си страшна кола !