30 години преди Тесла: Съветски електромобил ВАЗ-2801

Пробегът му – 110 км, батерията – цели 380 кг
17 юли 2018 18:45, Красимир Ангелов
131

Снимка: back-in-ussr.com

С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид. Вижте ги в следващата галерия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
125
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Той и ракетите и колите ги изплагиатствал, южноафриканец такъв...
124
7
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мъск да не се прави на утрепан. Видял е и изкопирал Теслата от руснаците.
123
2
 
9
 
! Отговори
Владо Вр преди 5 години
5 - Антигравитация - вярно, в малко по - далечно бъдеще, но и в момента има доста перспективни разработки в лабораториите(обаче, губят големите производители и търговци на петрол). Повечето сравнително евтини източници на енергия, съзнателно се омаловажава, да не спадат огромните печалби на транснационалните мога корпорации(някой да си спомня ванкеловия двигател?).
122
3
 
5
 
! Отговори
Владо Вр преди 5 години
Много "специалисти", много нещо! Затова, ние - българите сме зле! А сега за елмобилите : бъдещето им е много неясно. 1- батериите - опасно и вредно производство, опасно и вредно унищожаване, сравнително кратък цикъл на ползване. 2 - зарядни станции - енергията за тях : източници - АЕЦ, ТЕЦ, ГЕЦ. 3 - ВЕИ - в България има около 100-120 нормално слънчеви дни, в тропиците е друго. 4. - разработките на автомобили с водородно гориво (електролиза на водата) има достатъчно информация.
121
1
 
2
 
! Отговори
Кръстев преди 5 години
Преди повече от 30 год.в системата на бившето Балканкар беше създаден първият електромобил в България по пътя на конверсията с българска комплектация по електрозадвижването Това е минало. В днешно време по това направление цари пълно безхаберия в управляващите. Особено сред чиновниците от Минисртерство на икономиката. С представителни цели се размахват разни програми за електромобилността, без всякакви практически стъпки. В България вече съществуват повече от 20-30 конверсирани електромобила.
120
1
 
10
 
! Отговори
Защо се излагат? преди 5 години
Мъкаа боже ,мъкааа..Такива коли за дипломна работа ги правеха..
119
2
 
8
 
! Отговори
Liolio преди 5 години
Е то ако става на въпрос, първите автомобили са били електрически, после петролът се доказва като по-практичен заради пробега.
118
1
 
14
 
! Отговори
Берлин преди 5 години
Смехъ в залата.
117
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен........в България се правеха електрокари....Мда, тези електрокари ги изкупуваха японците, заради метала и ги претопяваха.
116
4
 
19
 
! Отговори
Мето преди 5 години
Руснаците имат някои успехи но като цяло са гола вода. Безкрайно са изостанали от много години. Какво показват тук? Нещо което са направили преди 40 години и не е ясно дали то работи.
115
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Поне 10 години по рано в България се правеха електрокари със същите технически параметри (пробег, тегло на батерии и т.н.) като електромобила на Лада. Нямаше ж.п. гара , завод, летища на които да не ги гледаме.
114
14
 
5
 
! Отговори
пецата преди 5 години
по добро кпд от двг няма да съществува никога освен някакви доработки с иновативни материали или водородни клетки, бъдещето е на водорода или пропана, всичко останало са скъпи играчки за *** а мъск е балон за глупаците които да изкупуват акциите и да наливат пари в икономиката на сащ
113
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Те, руснаците, са със самочувствието, че всичко са измислили първи - ракетите, самолетите, радиото, електромобилите и вся и всьо. Но от идеята до нейната реализация и развитие има огромна разлика. Едно е да го направиш, друго да го сделаш.
112
10
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
съветският гений винаги е бил ненадминат .... на маса по приказки след много водка
111
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЕлектричкатаАБре господине, фиат дава лиценз на руснаците да го правят. Жигулата е руски фиат, но с по яки ламарини от оригинала. Аман от дрисковци, които си мислят, че знаят всичко и говорят глупости.
110
10
 
4
 
! Отговори
от сидниАав$тралия преди 5 години
"С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще."Красимирчо ако си извадиш главЪта от Садника ще видиш че не само имат алтернатива ами дори нямат шанс в близко и далечно бъдеще. Бдещето принадлежи на друг тип автомобили но не си дораснал още да го проумееш, но фирмите занимаващи се с това са наясно и дърпат напред докато те баламосват с електрички.Красимирчо седни си, 2-ка за статията
109
0
 
24
 
! Отговори
Ъпсурт преди 5 години
Видех Мъск да реве пред " балканкар"
108
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
циркът продължава.
107
3
 
7
 
! Отговори
До Непукиста преди 5 години
А бе, кати напи шк еш ***, получаваш ли полюция?
106
18
 
12
 
! Отговори
Електричката преди 5 години
Бе, другари, как не ви досрамя да пускате такава "новина", че и със снимки на грозно откраднат дизайн на Фиат !?То сега още има райони извън Масква без електрисити ...;)Айде, плюйте, ватенкофили !