Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?

КАТ: Броят на бензиновите и дизелови коли в страната е равен
Обновена: 21 юли 2018 19:50 | 21 юли 2018 10:49, Анисия Иванова
110
Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?
Снимка: Булфото

Борбата с дизела в Европа е световна политика, която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука”. Това заяви за “Труд” зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.

“Не бих казал, че в Америка се карат само бензинови коли”, допълни той по повод факта, че в редица градове от Европа се ограничава достъпа на дизелови коли.

“И бензиновите автомобили изпускат вредни емисии в атмосферата, докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове, които колата изпуска”, обясни Доросиев. Въпреки европейските политики за ограничение на старите дизелови автомобили в сърцето на града, цените на колите с такива двигатели и в Европа и в България остават без промяна.

“Няма и промяна в търсенето, дизелът продължава да се купува”, каза Доросиев и допълни: “не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града”.

“Годишно в страната се внасят 255 хил. автомобилa втора ръка от чужбина, като 90% от тях са дизелови”, заяви Любомир Доросиев. Това означава, че за година в страната се внасят 230 хил. автомобила с дизелови двигатели.

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години с бюджет около 5000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия.

Доросиев обясни, че внасяните в страната стари корейски автомобили най-често се продават за 6-7 хил. лв., а за европейска кола до 10 години се плащат около 30 хил. лв. Предлагането на коли втора ръка е много по-голямо от търсенето, като голям дял от бизнеса е в сивия сектор, коментира експертът.

Според него екотаксите за регистрация на кола не отиват за почистване на въздуха. А освен това автомобилите не са най-голямата причина за замърсяването. “Едни от най-големите причинители на замърсяване са камионите, а да не говорим и за отоплението с твърдо гориво, както и рядкото почистване на улиците”, заяви той.

В България се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Преди няколко месеца министърът на финансите Владислав Горанов, заяви, че може да се обмисли промяна на местния данък за колите и за по-старите, които замърсяват повече, данъкът да е по-висок. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв.

Вдигането на данъците обаче няма как да накара човек, който работи за 1000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 хил. лв., коментираха финансисти. Обсъжда се и възможност на колите да бъдат поставени стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята е да са в три цвята – зелен за тези, които замърсяват най-малко (Евро 5 и 6), жълт за Евро 3 и 4, и червен за най-старите коли – Евро 1 и 2. Като идеята е кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. Но в тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Колите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите коли са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има само 495 електрически коли, а 4251 са хибриди.

При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 367 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,8% са с бензинови двигатели.

В България над 41% от автомобилите са на над 20 години, показа проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. автомобила. Като от тях над 1,494 млн. са на над 20 години. Като основната причина за това са ниските доходи.

Други над 1 млн. автомобила също са доста стари – на 15-20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани автомобили в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови.

Дизеловите автомобили се очаква да паднат до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии.

Дизелът дори бе популяризиран като по-екологично съобразен от бензина като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове и по-специално на въглероден диоксид. Въпреки че дизеловото гориво съдържа малко повече въглерод, общите емисии на въглероден диоксид на средния дизелов автомобил са по-ниски от тези на бензиновите коли. Дизеловите двигатели обаче генерират по-високи нива на азотни оксиди и фини прахови частици – малки частици сажди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
80
17
 
24
 
! Отговори
лобистка помия преди 5 години
"Броят на бензиновите и дизелови коли в страната е равен" - затова София е европейската столица с най-мръсния въздух. "докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове" - Дизелгейт показа колко пречистват тези филтри.Статията е платена лобистка помия.
79
12
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблемите на Европа започнаха с меркелица - наводни континента с дизеляци не че са по-малко замърсяващи ами заради немските производители! Уруспията фалшифицира тестовете но хамериканците ги хванаха. Само не казвайте че меркелица не е знаела все пак има образование! Меркелица наводни Европа с *** не че се е загрижила а заради немските концерни които търсят роби!
78
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Допустимите норми при Евро 5 и Евро 6 за замърсяване с ФПЧ или саждите, както ги наричат 80%, са едни и същи за дизеловите и за бензиновите коли.
77
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизелите по Евро 6 са с близки нива на замърсяване с азотни окиси с бензиновите. Бензиновите замърсяват повече с останалите замърсявали. Азотните окиси да проблем в Германия и там има наднормено замърсяване, а в България замърсяването с тях е далеч под допустимите норми.
76
32
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизелът не е за леки коли. Някои кусури на дизела: Прекалено тежък, прекалено сложен, прекалено скъп за поддръжка, прекалено човствителен към гориво, прекалено замърсяващ, прекалено зависим от електроника.
75
28
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизелът трябва да бъде забранен при леките автомобили. Не става за тях. Трябва да се ползва само при работните машини.
74
9
 
33
 
! Отговори
Бобчо преди 5 години
Половината от бензиновите коли са на газ. А газта замърсява в пъти по-малко от бензина, за дизела да не говорим. Това въобще не се отчита. Какви стикери, какви пет лева?! Как ще ме убедите, че старата ми кола на газ, на която отпадъка от горенето е СО2 и вода замърсява повече от гювеча, излизащ от ауспуха на някоя дизеларка, пък била и тя евро 6, а за някоя чипосана бангия с изкормени дпф, егр, катализатори и т.н. въобще да не говорим. Чакам отговорите на хейтовете.
73
10
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на градаКакто се контролира центъра на Лондон, бе тъпчо. Не те спират, пращат ти по пощата глобата от 50 паунда и срок за плащане. Като не си платиш ти дават глобата на събирач на дългове. Той ти праща сметка от 250 паунда и срок за плащане. 50 паунда ти е глобата, 200 паунда такса за фирмата. Ако не платиш, идват, взимат ти колата, и я продават за 1250 паунда. Хилядата отгоре са за разходката на пичовете.
72
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много интересно защо няма сводка за замърсен въздух през лятото както реваха през зимата. Значи автомобилите не замърсяват а моята печка и на такива като мен печките на твърдо гориво.Понеже тока е много евтин като по Тошово време 1.5 ст. за киловат всички в София минахме на твърдо гориво. Хем по топло хем чадиме като парен влак. Така се получава когато селян. Дури са във власта.
71
33
 
11
 
! Отговори
Софиянеца преди 5 години
Колата е конституционно право, а не конституционно задължение. Щом "нямаш пари за нова кола", това не е оправдание да караш 20+ годишна. Има и градски транспорт.
70
2
 
21
 
! Отговори
Sonia преди 5 години
Те първо конете с каруците да спрат, че се движат навсякъде без винетки и сигнализация. На тях никакви такси и глоби не им налагат, сигурно защото са екологични избиратели.
69
25
 
23
 
! Отговори
Бензинджия преди 5 години
Кола се кара с бензин! Бус и камион се карат с дизел!Когато болидите във Формула 1 едно ги подкарат с дизел и аз ще си купя дизелова кола!
68
24
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизеловият двигател е много по-добър от бензиновия. Това може да го каже всеки който е карал коли с бензин и дизел. Особено съвременните дизелови двигатели, единствено тяхната по-висока сложнъст в сравнение с бензиновия двигател може да се счита за някакъв минус. Що се отнася до замърсяването всичко е ала-бала че дизела замърсявал повече о бензина. Двигателите отговарящи на Евро 6 са много по-чисти от бензиновите без този сертификат.
67
1
 
35
 
! Отговори
NZ преди 5 години
А защо никой не обвинява качеството на горивото?
66
5
 
12
 
! Отговори
Нов преди 5 години
До Далновиден 56 Що не рева при соца, че колите са абсурдно малко?Я гледай ? И колите ли да ни ограничават. Нали уж сме демокрация бе , ушанке.
65
2
 
15
 
! Отговори
До 66 преди 5 години
За да стане у нас като в Германия, трябва като за начало колите по улиците да се увеличат тройно. Ти си мислиш, че снегът и слънцето са едни и същи на екватора и на полюсите.
64
8
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града"Много лесно бе, ***. С камери и разпознаване на номерата на колите, които влизат в града. Ама откъде да си чувал за нещо такова...
63
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много хора се изказват по медиите по начин,че все едно видите ли Европа е едно,а ние и така си правим каквото си искаме! Да, ама не! Който се интересува и знае какво е мнението и посоката на мислене в западните страни,никога няма да пише глупости от този род! У нас ще бъде точно така както например в Германия! И няма да боли,както ни плашат!
62
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Държавните *** от нищо не разбират само обявяват глупостите си
61
12
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Този човек май не знае къде живее или ни прави на будали! Човече живеем в Европа,а директивите от Брюксел са ясни! Какъв дизел, какви 5 лева! То и за цигарите се изказаха един куп бабаитщини,ама сега си дойдоха на място нещата! Същото е и с нафтата! Никой няма да ти вземе дизелчето,но ще плащаш като поп!