Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?

КАТ: Броят на бензиновите и дизелови коли в страната е равен
Обновена: 21 юли 2018 19:50 | 21 юли 2018 10:49, Анисия Иванова
110
Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?
Снимка: Булфото

Борбата с дизела в Европа е световна политика, която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука”. Това заяви за “Труд” зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.

“Не бих казал, че в Америка се карат само бензинови коли”, допълни той по повод факта, че в редица градове от Европа се ограничава достъпа на дизелови коли.

“И бензиновите автомобили изпускат вредни емисии в атмосферата, докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове, които колата изпуска”, обясни Доросиев. Въпреки европейските политики за ограничение на старите дизелови автомобили в сърцето на града, цените на колите с такива двигатели и в Европа и в България остават без промяна.

“Няма и промяна в търсенето, дизелът продължава да се купува”, каза Доросиев и допълни: “не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града”.

“Годишно в страната се внасят 255 хил. автомобилa втора ръка от чужбина, като 90% от тях са дизелови”, заяви Любомир Доросиев. Това означава, че за година в страната се внасят 230 хил. автомобила с дизелови двигатели.

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години с бюджет около 5000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия.

Доросиев обясни, че внасяните в страната стари корейски автомобили най-често се продават за 6-7 хил. лв., а за европейска кола до 10 години се плащат около 30 хил. лв. Предлагането на коли втора ръка е много по-голямо от търсенето, като голям дял от бизнеса е в сивия сектор, коментира експертът.

Според него екотаксите за регистрация на кола не отиват за почистване на въздуха. А освен това автомобилите не са най-голямата причина за замърсяването. “Едни от най-големите причинители на замърсяване са камионите, а да не говорим и за отоплението с твърдо гориво, както и рядкото почистване на улиците”, заяви той.

В България се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Преди няколко месеца министърът на финансите Владислав Горанов, заяви, че може да се обмисли промяна на местния данък за колите и за по-старите, които замърсяват повече, данъкът да е по-висок. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв.

Вдигането на данъците обаче няма как да накара човек, който работи за 1000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 хил. лв., коментираха финансисти. Обсъжда се и възможност на колите да бъдат поставени стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята е да са в три цвята – зелен за тези, които замърсяват най-малко (Евро 5 и 6), жълт за Евро 3 и 4, и червен за най-старите коли – Евро 1 и 2. Като идеята е кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. Но в тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Колите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите коли са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има само 495 електрически коли, а 4251 са хибриди.

При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 367 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,8% са с бензинови двигатели.

В България над 41% от автомобилите са на над 20 години, показа проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. автомобила. Като от тях над 1,494 млн. са на над 20 години. Като основната причина за това са ниските доходи.

Други над 1 млн. автомобила също са доста стари – на 15-20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани автомобили в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови.

Дизеловите автомобили се очаква да паднат до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии.

Дизелът дори бе популяризиран като по-екологично съобразен от бензина като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове и по-специално на въглероден диоксид. Въпреки че дизеловото гориво съдържа малко повече въглерод, общите емисии на въглероден диоксид на средния дизелов автомобил са по-ниски от тези на бензиновите коли. Дизеловите двигатели обаче генерират по-високи нива на азотни оксиди и фини прахови частици – малки частици сажди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Леле кави думи вече са с ***. Ужас.Ами как дас пиша нещо, като обикновени български думи се цензурират."1984".
39
17
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Българина е голям просстак и комплексар. И мноооого го мързи.Ако се направи една статистика, сигурно ще се окаже че 90% от хората пътуват не повече от 4-5 км. до работа. Тоест спокойно могат да използват велосипед, при което не само че ще се поддържат във добра форма и ще пазят околната среда, ами на всичкото отгоре ще спестяват и хиляди левове всяка година.Но не. Българина дори до кварталния магазин на 300 метра ходи с колата. Да не би да се изгърби и да се презори.
38
11
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това с колите е въпрос и на мода и на мислене. В Румъния всички са с нови коли, да Дачия, но новички. Някак си друго е да гледаш по пътищата само нови автомобили.Тук всеки се хвали "Имам Mercedes... Имам BMW...", ти имаш, но са втора ръка за по 2-3 хиляди лева.
37
1
 
17
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
естествено че ел. колите не са безвредни вече споменах част от проблема с тях ако ще сте толкова екологични водородните коли са много по удачен вариант от ел. колите
36
0
 
1
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Няма скоро да се отървете от мен! Ваш: Рудолф
35
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Африка карат само електрически автомобили и ядат екобанани.
34
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ел колите не са безвредни. Тази електро енергия как се произвежда? А батериите след края на употребата как се рециклират? Рециклират ли се въобще? Замърсява се въздуха,почвата,водата.Всичко е един голям балон.Човек може да е екологичен, но трябва страшно много мерки в тази насока и да имаш определени принципи. А така едни хора гасят крушките за по един час един ден в годината, а едни предприятия бълват ли бълват отрова.Утре питейната вода ще стане по-скъпа от златото,а храна няма да се намира
33
0
 
16
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
преди няколко дни управляващите опростиха 58млн. лв на Домусчиев та така се прави "бизнес" в България...
32
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 22Защо пък гараж? Купих си нова кола преди години за 50к и си седи спокойно навън. Иначе Каско - 2400 лв първата година, за нов сравнително еко автомобил данък 420 лв първите 5г, мижави 110 кс.
31
2
 
20
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
защо сега лятото никой не говори за замърсяване с ФПЧ????защо този вой настава само зимата? или ви е трудно да мислите???
30
11
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Крайно време е да се забрани "новия внос" в България. Регистрацията на нови автомобили само ако покриват евро 6.
29
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като се махнат партийните субсидии и намалят заплатите на депутатите, ще почнат да съобразяват данъците с възможностите на хората. Иначе тия живеят в друг свят и не им пука как човек с няколкостотин лева заплата може да си купи нова кола. Проблема е, че без революция това няма да стане. Дори референдум за субсидиите, на който 90 % от българите искаха премахването им, не обърнаха внимание.
28
2
 
8
 
! Отговори
sa преди 5 години
До АнонименАми щото 90% от тия,дето имат пари,са ги изкарали по нечестен начин,или на хиляди робски гърбове!!
27
1
 
16
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
а защо не говорите за забрана на животновъдството?отглеждането на телета е главния източник на метан който е 10 пъти по опасен от въглеродния диоксид и има основна причина за парниковия ефект
26
1
 
10
 
! Отговори
ьзц преди 5 години
замърсяването с ФПЧ е основно от отоплението с твърди горива и мръсните улици ДВГ замърсяват много по малко с ФПЧ цялата истерия е понеже всички производители се насочват към електромобили и трябва някак си да си избият инвестицията ако в момента в България всички минат на електромобили цялата енегрийна система ще се срине а и споре умниците от ГЕРБ нови мощности не са ни нужни...което ще доведе до внос и шоково поскъпване на ел. енергията
25
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Преди окло 20 г. започна с това, в Швеция въведоха забрана за дизелови коли.
24
10
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много разбирачи по темата.Българинът не можел да си купи нова кола... Зависи кой българин. IT специалистите защо да не могат? Обаче е важен социума, че малко е кофти да се различаваш от останалите. Затова (а и по други причини) много хора, които могат да си позволят нова кола избират втората ръка. Отделно богаташите имат в гаражите си по една кола втора ръка, за пред хората. С нея ходят на пазар например, така не бият на очи.В България е срамно да имаш пари. Почти всеки завижда и интригантства
23
17
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колата си е лукс. Лошото е че властта изтърва нещата и позоволиха на всеки да кара кола.Как в Холандия и Дания хората могат да карат велосипеди а българина не може?Там почит всички годят на работа и на училище с колело. Дори и държавните служители.А трябва да се има предивд че там пре по голямата част от времето вали и дъжд.
22
9
 
7
 
! Отговори
sa преди 5 години
Бай село пак се изказа:не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града!!Трактори и товарни на дизел долу-горе бива,ама кола си е автогол и безмислица!
21
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колата не е лукс, а необходимост и в България това важи от 70-те години на миналия век. Проблемът е, че купуването и експлоатацията на нова кола е по джоба само на мафията и рядко при нормалните хора. Примерно за София, преди да си купиш нова кола, трябва да си купиш гараж или паркомясто на закрито, т.е. плащаш между 12000 и 24000 лева. После плащаш за новата кола, но и всяка година плащаш и Каско , примерно започвайки от 2600 лева първата година, плащаш и данък в общината и сумите стават доста