Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?

КАТ: Броят на бензиновите и дизелови коли в страната е равен
Обновена: 21 юли 2018 19:50 | 21 юли 2018 10:49, Анисия Иванова
110
Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?
Снимка: Булфото

Борбата с дизела в Европа е световна политика, която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука”. Това заяви за “Труд” зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.

“Не бих казал, че в Америка се карат само бензинови коли”, допълни той по повод факта, че в редица градове от Европа се ограничава достъпа на дизелови коли.

“И бензиновите автомобили изпускат вредни емисии в атмосферата, докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове, които колата изпуска”, обясни Доросиев. Въпреки европейските политики за ограничение на старите дизелови автомобили в сърцето на града, цените на колите с такива двигатели и в Европа и в България остават без промяна.

“Няма и промяна в търсенето, дизелът продължава да се купува”, каза Доросиев и допълни: “не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града”.

“Годишно в страната се внасят 255 хил. автомобилa втора ръка от чужбина, като 90% от тях са дизелови”, заяви Любомир Доросиев. Това означава, че за година в страната се внасят 230 хил. автомобила с дизелови двигатели.

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години с бюджет около 5000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия.

Доросиев обясни, че внасяните в страната стари корейски автомобили най-често се продават за 6-7 хил. лв., а за европейска кола до 10 години се плащат около 30 хил. лв. Предлагането на коли втора ръка е много по-голямо от търсенето, като голям дял от бизнеса е в сивия сектор, коментира експертът.

Според него екотаксите за регистрация на кола не отиват за почистване на въздуха. А освен това автомобилите не са най-голямата причина за замърсяването. “Едни от най-големите причинители на замърсяване са камионите, а да не говорим и за отоплението с твърдо гориво, както и рядкото почистване на улиците”, заяви той.

В България се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Преди няколко месеца министърът на финансите Владислав Горанов, заяви, че може да се обмисли промяна на местния данък за колите и за по-старите, които замърсяват повече, данъкът да е по-висок. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв.

Вдигането на данъците обаче няма как да накара човек, който работи за 1000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 хил. лв., коментираха финансисти. Обсъжда се и възможност на колите да бъдат поставени стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята е да са в три цвята – зелен за тези, които замърсяват най-малко (Евро 5 и 6), жълт за Евро 3 и 4, и червен за най-старите коли – Евро 1 и 2. Като идеята е кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. Но в тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Колите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите коли са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има само 495 електрически коли, а 4251 са хибриди.

При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 367 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,8% са с бензинови двигатели.

В България над 41% от автомобилите са на над 20 години, показа проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. автомобила. Като от тях над 1,494 млн. са на над 20 години. Като основната причина за това са ниските доходи.

Други над 1 млн. автомобила също са доста стари – на 15-20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани автомобили в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови.

Дизеловите автомобили се очаква да паднат до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии.

Дизелът дори бе популяризиран като по-екологично съобразен от бензина като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове и по-специално на въглероден диоксид. Въпреки че дизеловото гориво съдържа малко повече въглерод, общите емисии на въглероден диоксид на средния дизелов автомобил са по-ниски от тези на бензиновите коли. Дизеловите двигатели обаче генерират по-високи нива на азотни оксиди и фини прахови частици – малки частици сажди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А неизмитите улици се цапат основно от паркиращите върху трева/кал и камионите от строителите обектиСамо че *** продължава да го преви и да се трови!
19
2
 
12
 
! Отговори
опетков преди 5 години
До Анонимен Защото новото Жигули не димеше.
18
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Имам познат който държи автокъща Наистина разчиства дизеловите от около 1 година насам Масово хората търсят бензин и евентуално слагат газ
17
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Според едно изследване по поръчка на столична община, 96% от замърсяването с ФПЧ от колите е заради самото им движение, което вдига във въздуха ФПЧ от неизмитите улици. Останалите 4% са замърсяване от двигателите на колите, което е по-малко от 1% от максимално допустимите норми.
16
8
 
7
 
! Отговори
BG преди 5 години
Замърсяват ама където ги произвеждат а там в близост 100-200км може и човек да не живее а тезси с ДВГ всеки ден покрай мен минават.В сряда покрай мен мина Тойота хибрид супер работа е чуваш шум като от климатик на кола и най много да усетиш ароматизатора в колата
15
19
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизеловите автомобили трябва се забранят напълно. А за бензиновите трябва да има данък поне 3000 лева годишно.
14
13
 
12
 
! Отговори
Shark преди 5 години
До ..6. Ще ми забраниш ама друг път. Интересно ми е как ще ми забраниш да си карам дизеловата кола, и да отида в центъра на града, при положение че живея там! А!!! Може да ми забраниш само при положение че ми платиш да си купя бензинова, иначе нещата ще се решават в съда! Щом една стока е на пазара и се продава, значи не може да бъде забранено нейното ползване. ТОЧКА!
13
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизеловите автомобили станаха популярни в Европа заради немската пропаганда за "чистия" дизел.В останалата част на света никой не кара дизел. Във някой държави дори и бензина не се използва много. Хората карат на етанол метан и други газове.
12
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Какво стана ? Автотърговците се задръстиха с дизелови коли и никой не ги купува ?Започнаха статиите , за да разчистим автокъщите и да заредим бензинови .Тези номера ги знаем
11
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има един интересен момент - ел.коли замърсяват повече от колите с ДВГ като цяло, т.е. за производството им, експлоатация и утилизация.
10
14
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Едно време комунистите правилно бяха преценили че автомобила трябва да бъде лукс.А сега всеки *** дими със 20 годшина бракма.
9
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В България се ширят няколко заблуди за колите. Първата е, че колите били много, а те са доста по малко от средното ниво за ЕС. Втората заблуда е, че колите замърсяване наднормено. Замърсяват, но не наднормено. Третата заблуда е, ме дизеловите коли замърсявали повече, а истината е, че като цяло бензиновите коли замърсяват повече. За замърсяването с ФПЧ има еднакви норми за бензиновите и дизеловите от Евро 5.
8
10
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И каква ще запея, зад изправен Евро 6 дизел няма нищо! Погледни му и чистите аспухови тръби, при бензина са по черни! Друг е въпроса че *** е все тарикат и маха или изрязва "ненужни" неща
7
11
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пълна забрана за всички автомобили с ДВГ.В градовете само градски транспорт, еко автобуси, метро, ел автомобили, велосипеди. Държавните служители с велосипеди на работа! Служебните автомобили отиват в историята.
6
15
 
22
 
! Отговори
.. преди 5 години
Само застанете зад един екологичен дизел и стойте там 5 мин. Друга песен ще запеете..Задължително трябва да се забранят. У нас 95% от дизелите са за брак.
5
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо никой не упоменава като причина за замърсяването в града това че хиляди автомобили бръмчат с часове в задръствания. Никой ли не допуска като вариант за намаляване на замърсяването пътните артерии да се разминават на различни нива. Така е по удобно-виновен е обикновения човек че не дава достатъчно пари а не че тези които го управляват правят средата ни за обитаване и'диотска
4
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука"значи ако децата ти се друсат с вентолин на инхлатор всяка вече друго щеше да говориш ...
3
6
 
17
 
! Отговори
Край преди 5 години
Софиянци ако имат малко разум ще възприемат ззверски рестрикции срещу колите - най-вече вехтите дизели. В града всеки ден се регистрират коли които няма къде да се паркират законно и са неизправни по никакъв нормален преглед - за газовете пък съвсем.
2
8
 
13
 
! Отговори
Еколог преди 5 години
Да се налигат строги глоби от по няколко хиляди евро, конфискация на цялото имущество и затвор до 5г. за всеки който влиза с дизелов автомобил в града. Белите мечки умират от глобалното затопляне! Трябва да спасим белите мечки!
1
11
 
24
 
! Отговори
Ганя преди 5 години
"не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града"Типично български манталитет: ама как ще му забраняват те на него