Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.

Статистиката: На 1000 души се падат по 450 автомобила
Обновена: 28 юли 2018 07:32 | 27 юли 2018 19:13, Красимир Ангелов
220
Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.
Снимка: Reuters

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което прави приблизително по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 000 автомобила годишно.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА.

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са над 20 години или около 1,5 млн. леки коли на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 000 автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас (на възраст до 5 години), са едва около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 000 броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 000 нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА, у нас са били продадени 38 000 нови коли.

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас. Автомобилите на бензин са малко по-малко, но с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли (около 0,08 на сто от автопарка) и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Ако погледнем за сравнение в Европа, най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на средна възраст 8 години, Франция и Италия - 9 години и др.

Освен България, с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

За разлика от България, повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 000 автомобила с алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Около 12 милиона души в ЕС или 5,7% от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните, цитирани от БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


220
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
161
19
 
7
 
! Отговори
do 168 ???? преди 5 години
Високият клас за вас е 20 годишна БМВ Х7 или Ауди К7?Нямат нищо общо като сигурност, еко и разход на гориво с нов среден клас корейски или друг автомобил.След 10тата година драги, автомобила в повечето случаи е за гробница. Системите за сигурност не работят (тук просто изключват чипове/компютри да не светят лампи), въздушни възглавници не функционират, основни агрегати не са проверявани и сервизирани с години, горят и пушат като печки на гума.Купувате тези гробници от глупост. Тъпо его.
160
3
 
23
 
! Отговори
Мутрите са с новите преди 5 години
НАд 50 % от българите вече НЯМАТ ПАРИ ЗА КОЛА>Винетки,застраховки,прегледи излизат по 500 лева на година/ не може д а с е спестят лесно/ Горивата са с недопустимо високи цени плюс ДДС,акцизи,пътен данък,еко такса,други такси мито..МУтрите грабещи милиарди от народа с е познават най лесно по огромните джипове с по два ауспуха сменяни на две години./Ползват партиини групировки на власт
159
5
 
12
 
! Отговори
Свиня преди 5 години
Купих кола на старо за 6000 за година и половина вече ми струва 13000. Яд ме е че вместо да купувам кола на старо не си купих нова кола. За година и половината щях половината да съм я платил.А инак гроздето е кисело и няма лошо да се купуват стари коли висок клас само дето турбо високия клас гъзари е редно и да ги подържата така че да покриват заводските норми за екология и безопасност.
158
16
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тия па евpoидиoти не се ли научиха, че на дизел не може да се сложи газ?! Малко са баламите у нас, които се нaбyтват с дизеларки.
157
3
 
26
 
! Отговори
живот ли бе, да го о преди 5 години
а какъв е животът на българина - дрехи-втора употреба, коли-втора употреба, храни-второ качество/може и 3, 4, 5...н-то качество/, заплати - най-най-мизерни, но ЕКСПЛОАТАЦИЯ - ПЪРВО КАЧЕСТВО - е, как искате Мислещите да останат тук
156
2
 
26
 
! Отговори
L7S90 преди 5 години
според вас заплата в България в момента 510 на месец или 6120 на година какво да си купим в Германия 16 евро на час или 2816 евро месец или 66000 лв на година
155
7
 
24
 
! Отговори
???? преди 5 години
Новите коли среден и нисък клас са пълни ***, пластмаса и шарено... ама лъха на "китайско" :). Предпочитам стара кола, запазена и/или поддържана, по-висок клас. Парите са по-малко, като сума за закупуване, вкл. поддръжка за 5 год. (като предположим, че новата "ел. пластмаса" е в гаранция). А проблема с по-високия разход на гориво се решава с газова уредба. А удоволствието от шоьофирането...
154
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 165Хаха, то ще излезе че сме взимали повече от сега бре! 500 кинта взимаше полковник през 87-88ма! Вземи се поинтересувай какви са били заплатите около 80та, без да говориш глупости
153
3
 
22
 
! Отговори
До 166 Тюхчев преди 5 години
Въпросът е в удобството. То и без пералня може - ще переш на ръка и ще спестиш парите за пералня. С колата е същото - по-удобно е и ти пести време, за което се плаща. Още от 70-те години на миналия век в България колата стана необходимост, а не лукс.
152
6
 
7
 
! Отговори
Професор Тюхчеф преди 5 години
Най-важното е да сте наясно дали ви е необходим какъвто и да е автомобил , и дали не е по-удачно да пренасочите тези разходи към друг вид транспорт, защото една кола е от нещата които губят цената си най-бързо. Аз винаги съм предпочитал да платя на някой колега, такси или автобус , отколкото да харча в поддръжка на кола- само застраховка, винетка, данък, и чифт гуми са 100лв/месечно
151
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нещо яко послъгваш. В началото на 80-те 100 лева беше минималната заплата, която я взимаха разни бармани, келнери, бръснари, продавачи в магазини и всички те имаха повече пари от останалите. Бачкаторите с висок разряд взимаха доста - обикновено 600-800 лева, повече от шефовете в завода.
150
12
 
6
 
! Отговори
Сата НАТО преди 5 години
Сега на Лавата от едно време, отговаря кола за поне 70-80 хиляди леваОпа! Ето гвоздеят на темата!От мен да знаеш - и тогава, и сега ладата беше и е го вно.Обикновеният Голф 1 беше Мерцедес пред нея.
149
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До До 154 мухахаЗависи как се наиграеш с лихвата. Моята беше почти без оскъпяване, за 35к кредит, за 5г платих около 1000 лв, което е почти нищо. Общо взето, добре е че ги има "глупаците" да купуват нови коли, за да може "тарикатите" да си взимат 2ра или 3та ръка автомобилСамо да споделя, че майка ми и баща ми взимаха в началото на 80-те по около 100 лв и двамата със 7ми разряди. Смятай нататък каква кола можеше да се вземе...
148
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Немеца минава по 40-50 хиляди километра средно на година. Италианецът минава по 50-60 хиляди километра на година. Българинът минава 5-6 хиляди километра на година. Е, за какво да купува нова кола, човек, който минава под 20000 км на година?
147
1
 
15
 
! Отговори
Даола преди 5 години
Тези автомобили са подходящи за България - държава от четвъртия свят !
146
0
 
4
 
! Отговори
Shark преди 5 години
До показателно.А ти видял ли си колко струва новата Лада?
145
11
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Истината е, че хората имаха пари преди 1989 за нови коли, а сега нямат. Никакъв проблем нямахме с жена ми да си купим Вартбург през 80-те за 7600 лева с общо доходи на двамата около 450 лева, т.е. около средните. Вартбург беше една от най-скъпите коли, по-скъпи от Ладата. Сега не е така.
144
3
 
9
 
! Отговори
До 154 мухаха преди 5 години
Ти продължаваш да спиш обвит. Твоите 20000 лева за евтина кола са 25 заплати по 800 лева, но забравяш и по-голяма лихва сега. С 200 лева лева заплата, за 25 месеца са 5000 лева, т.е. можеш да купиш евтина кола и да ти остане доста. Талантът беше най-евтин тогава. Сега на Лавата от едно време, отговаря кола за поне 70-80 хиляди лева. Светът не стои на едно място.
143
2
 
11
 
! Отговори
До 154 мухаха преди 5 години
Кога средната заплата е била 800 лева преди 2010 година?
142
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да си купиш дизел втора ръка и на минимум 400 000км е меко казано глупаво.Мислим си че дизела харчи по-малко но не мислим че ремонтите и обслужването е 2 пъти по-скъпо. И като теглиш чертата това 6-7 на сто отива на 12.